La 2a edició del projecte 'Joves Futur +’ aconsegueix la inserció laboral de més de 100 joves extutelats

Cloenda de la segona edició d’aquest projecte, creat per la Fundació FC Barcelona i amb el suport de la Fundació ”la Caixa”, que afavoreix la inserció laboral i psicosocial de joves que en complir 18 anys han perdut la tutela de la Generalitat i que són altament vulnerables, ja que sense protecció, família ni lloc on viure tornen a trobar-se en situació de risc.

Aquest dijous ha tingut lloc a l’Auditori 1899 de l’Spotify Camp Nou l’acte de la cloenda de la segona edició del projecte Joves Futur + de la Fundació FC Barcelona amb el suport de la Fundació “la Caixa” i amb la presència de la directora general de la Fundació FC Barcelona, Dra. Marta Segú, i el subdirector general de la Fundació ”la Caixa”, Marc Simón. També han assistit Núria Valls, secretària d’Infància, Adolescència i Joventut de la Generalitat de Catalunya, i Rosa Maria Pérez, subdirectora general de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència.

En aquesta segona edició, el projecte ha facilitat fins a dia d’avui que 106 participants del programa hagin aconseguit un contracte de feina. Aquesta fita ha estat possible gràcies a la col·laboració d’un centenar d’empreses (64 en la primera edició i 36 que s’han sumat en aquesta segona) que han mostrat la seva predisposició a participar en el projecte Joves Futur+.

El projecte Joves Futur+ està dirigit tant a persones joves de famílies autòctones que per diferents motius no han pogut fer-se càrrec dels seus fills i filles, com a joves d’origen estranger que van arribar a Catalunya com a menors no acompanyats i que han estat tutelats per la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència. Aquestes persones joves, a partir dels 18 anys, han de fer el pas per viure soles, sense suport familiar ni xarxa social. Aquesta circumstància fa que en molts casos es trobin, si no se’ls ofereix una oportunitat, en situació d’alta vulnerabilitat social i en situació de risc.

L’objectiu de Joves Futur + és facilitar l’emancipació plena de persones joves extutelades, entre 18 i 25 anys, de tot Catalunya a través d’un itinerari personal i sociolaboral molt individualitzat, incloent l’acompanyament constant, la formació sociolaboral, el suport psicosocial i la mentoria.

Durant aquest segon any, s’han rebut 200 sol·licituds de joves per participar en el projecte, dels quals s’han seleccionat 136 joves de 16 entitats derivadores. D’aquests joves, 82 procedeixen de Barcelona, 3 de Girona, 28 Tarragona i 23 Lleida. Cal destacar que a causa de l’èxit del programa, amb més del 80% d’efectivitat, gran part dels joves han vingut recomanats per joves de la primera edició i ja existeix llista d’espera per a la tercera edició.

Suport psicosocial i acompanyament

A banda de la formació i inserció laboral que ja realitzen altres entitats, el projecte Joves Futur+ té una particularitat que el fa diferent d’altres programes similars, que és l’elevada taxa d’inserció laboral i social d’aquests joves. L’èxit es deu a la promoció de les habilitats transversals tant personals com socials que els serviran per a la vida futura, així com el suport psicosocial i d’acompanyament individualitzat i adaptat a les necessitats i història personal de cada jove a través d’equip d’inseridores laborals i psicòlogues.

El que és també essencial és la tasca de seguiment per promoure l’autonomia i afavorir les competències personals i socials que faciliten l’accés i el manteniment d’una feina i que es realitzen durant la formació inicial i continuen fins a un any després d’haver estat contractats. Dins d’aquestes competències es troben la gestió d’economia personal i domèstica, hàbits laborals i d’higiene personal i gaudir del temps lliure de manera saludable, aspectes clau en l’etapa d’emancipació a la qual s’enfronten, que es desenvolupen també amb la tasca dels mentors que els donen suport.

També s’han impartit cursos en tot el territori en diversos oficis, segons les necessitats de les empreses: cuina-hostaleria, restauració, soldadura, fusteria, manteniment, logística, neteja industrial, socorrisme, i d’altres.

Durant l’acte, a banda de la projecció d’un vídeo resum d’aquesta segona edició del projecte, els diferents participants de Joves Futur + (entitats derivadores, entitats formadores, mentors, mentores i empreses) van explicar la seva experiència amb aquesta iniciativa. Una fotografia grupal amb les persones joves que han participat, juntament amb empreses, persones mentores, i responsables del projecte, va tancar l’acte.