La Fundació FC Barcelona dona suport a la causa de les persones refugiades amb missatges de jugadors i jugadores del primer equip

L’entitat treballa per millorar la qualitat de vida d’infants i joves refugiats a Catalunya, Grècia, Àfrica, Àsia i Amèrica Llatina a través de programes propis i col·laboració amb ACNUR-UNCHR

Amb motiu de la celebració el 20 de juny del Dia Internacional dels Refugiats jugadors i jugadores dels primers equips de futbol del FC Barcelona han gravat missatges de suport per a les persones refugiades de tot el món. El compromís del Club amb la causa de les persones refugiades s’ha portat a terme tant a través de projectes propis com en aliança amb altres organitzacions i entitats, i s’ha visibilitzat de manera especial gràcies a l’aliança global que es va signar amb l’Agència de les Nacions Unides pels Refugiats (UNHCR-ACNUR) el 2022. Aquesta aliança ha permès que els primers equips de futbol masculí, femení i el Fundació Barça Genuine llueixin el logotip d’aquesta organització al dors de la samarreta.

Els jugadors del primer equip masculí Pau Cubarsí, Fermín i Joao Felix han enviat diversos missatges de suport a les persones refugiades i migrants explicant la tasca que fa la Fundació i posant en valor els projectes que porta a terme tant a Catalunya com a d’altres llocs del món. Així mateix, Ilkay Gündogan i les jugadores del primer equip femení Aitana Bonmatí i Lucy Bronze, que són persones col·laboradores d’alt perfil d’ACNUR-UNHCR, han gravat vídeos de suport a les persones refugiades per a la campanya conjunta de sensibilització que han difós les dues entitats.

Gràcies a l’aliança amb ACNUR-UNHCR, la Fundació FC Barcelona està present a quatre països de diferents continents: Turquia, Uganda, Malàisia i Colòmbia, que, a causa de diferents problemàtiques i conflictes geopolítics, acullen persones refugiades i desplaçades internes.

Programes propis

La Fundació FC Barcelona treballa des del 2017 en programes propis amb persones refugiades. En el cas d’Europa, ho fa a Grècia, amb entitats locals gregues als camps de refugiats que acullen infants i famílies refugiades provinents de diversos països en conflicte, i també a Catalunya, en diferents projectes adreçats a persones refugiades i migrants, com el projecte Joves Futur + amb la Fundació La Caixa, que proporciona atenció psicosocial i mentoria amb la possibilitat d’inserció laboral a joves migrants i refugiats que han perdut el suport de l’Administració pública en complir la majoria d’edat.

A Llatinoamèrica, la Fundació porta a terme a Colòmbia el projecte “Esport com a mecanisme de canvi” que es desenvolupa a tres localitats, Arauca, Buenaventura i Tumaco, de tres departaments diferents, de la mà de Save the Children i el suport de Scotiabank. En aquest cas, es dona suport tant a famílies veneçolanes refugiades (Colòmbia és el país que acull el nombre més gran de persones veneçolanes que han sortit del seu país en els últims anys) així com famílies senceres desplaçades internament pels conflictes armats que encara pateix el país.

En tots els casos, en la tasca de la Fundació en favor de la causa dels refugiats s’utilitza l’esport com a eina màgica perquè els nens i les nenes refugiats d’arreu del món puguin transformar en positiu les seves vides. Ho fa des d’un enfocament holístic, perquè tingui un impacte real i directe en aspectes com l’accés a la salut i l’atenció mèdica, l’educació de qualitat i la igualtat d’oportunitats per un futur digne.

Un degoteig imparable

El nombre de persones refugiades i desplaçades al món és un degoteig dramàtic i imparable any rere any. Segons ACNUR, actualment 108,4 milions de persones a tot el món s'han vist obligades a fugir de casa seva a causa de conflictes, persecucions, violència o violacions de drets humans. Les nenes i els nens constitueixen el 41% de la població desplaçada per la força i aquesta xifra no para de créixer amb els nous conflictes armats en diferents llocs del món.