L'exjugador del Barça i Legend Juan Pablo Sorín visita el projecte que la Fundació FC Barcelona i Scotiabank desenvolupen a la regió xilena de Valparaíso

El projecte Alunmapu, gestionat per l'ONG Paicabí, utilitza l'esport com a eina per combatre qualsevol forma de violència contra la infància i l'adolescència i beneficia 320 nens i nenes a les comunitats de Viña del Mar, Limache i Olmué (Valparaíso)

L'exjugador i Legend del FC Barcelona Juan Pablo Sorín ha visitat el projecte Alunmapu, que la Fundació FC Barcelona i Scotiabank desenvolupen a Xile, en col·laboració amb l'ONG Paicabí. El projecte es desenvolupa a les comunitats de Viña del Mar, Limache i Olmué (Regió Valparaíso), i té com a objectiu la prevenció, sensibilització comunitària, detecció primerenca i atenció integral a nens, nenes i adolescents davant qualsevol forma de violència, maltractament i abús utilitzant l'esport, els jocs i l'activitat física com a metodologia educativa.

Juan Pablo Sorín ha pogut conèixer en primera persona les accions i programes que es duen a terme a Xile, així com els beneficis que el projecte Alunmapu està suposant per a aquestes comunitats. A més de conversar amb nens, nenes i famílies beneficiaris del projecte, compartir jocs i experiències, l'exjugador del FC Barcelona va oferir diverses xerrades motivacionals a partir de la seva experiència com a jugador de futbol d'elit i va participar en un festival esportiu al gimnàs municipal Ignacio Carrera Pinto de Limache.

A més de la prevenció i la sensibilització, s'està desenvolupant un programa pilot de recuperació terapèutica de víctimes de diferents tipus de violència que reben atenció als centres de l'ONG Paicabí en aquests territoris.

Segons UNICEF, a Xile s'estima que més d'un 28% de nens, nenes i adolescents han viscut situacions de violència física greu per part d'un o tots dos pares al llarg de la seva vida, més del 62% és víctima de maltractament psíquic habitual i el 8,7% ha estat víctima d'abús sexual. Aquestes dades són extrapolables a les esmentades comunes. Aquesta projecció seria diferencial per a nens i nenes, estimant-se que les nenes constituirien un 58,1% del total.

Esport com a eina de prevenció

El projecte desenvolupat per la Fundació FC Barcelona i Scotiabank consta d'una sessió de Sportnet –la metodologia socioeducativa pròpia de la Fundació FC Barcelona– a la setmana. En aquestes sessions s'utilitzen l'esport i els jocs com a mecanismes d'ajuda per mitigar els impactes emocionals generats per la violència, fomentar la confiança, la recuperació de l'autoestima i la pertinença al grup. A més, s'hi inclouen continguts sobre la Convenció dels Drets de l'Infant, sensibilització sobre diverses formes de violència i canals de denúncia. Alunmapu preveu la transferència metodològica a institucions educatives, esportives i comunitàries que reverteixi en beneficis per a les comunitats afectades.

Un total de 320 nens, nenes i adolescents, a més de 280 adults, són els beneficiaris directes d'aquest projecte que beneficiarà indirectament uns 1.200 menors i no menors.

Alunmapu se suma als programes i projectes que la Fundació FC Barcelona ja té en marxa, també en col·laboració amb altres entitats i el suport de Scotiabank, a Llatinoamèrica (Mèxic, República Dominicana, Colòmbia, i Perú), tots dirigits a la protecció de la infància i l'adolescència que viu en contextos vulnerables i de risc a través de l'esport.