Més de 100.000 infants i 7.700 mestres han participat en el programa contra el bullying de la Fundació FC Barcelona

La Fundació FC Barcelona ha fet balanç del seu programa contra l’assetjament escolar amb motiu del Dia Internacional del Bullying. Aquest programa de la Fundació FC Barcelona, que es va posar en marxa fa sis anys, s’ha convertit en tota una referència i un èxit en el món educatiu amb la participació de cent escoles de mitjana cada any, i en què fins ara hi han participat 108.261 infants i 7.776 mestres dels centres a Catalunya. El programa se centra en la prevenció en les escoles de primària a través de dinàmiques lúdiques i participatives on l’esport és l’eix vertebrador. Qualsevol escola pot inscriure’s de forma gratuïta en aquest programa.

Gràcies a aquest programa s’ha aconseguit reduir un 35,8% el nombre de víctimes d’aquesta forma d’abús de poder entre iguals i ha disminuït més del 24% el nombre d’agressors. El bullying es caracteritza per un abús sistemàtic de poder que genera una situació de desigualtat on a la víctima li resulta molt difícil sortir per si mateixa mentre pateix en silenci per por, per vergonya o per creure’s culpable. L’assetjament s’allarga en el temps, fins i tot més de 2 anys,  ja sigui de manera física (cops, puntades de peu, empentes...), verbal (insults, burles...) o exclusió (difonent rumors, deixant de banda, ignorant...). I a tot això, s’hi ha anat sumant el món virtual on amb un sol clic es genera una tòxica ona expansiva contra la víctima escollida.

El bullying pot tenir conseqüències devastadores que afecten el creixement personal, la socialització i el procés educatiu del infants i els joves. Una xacra social que internet i les xarxes socials han agreujat en els últims anys.

Un pas endavant

Ara, la Fundació FC Barcelona, pionera en la protecció de la infància i adolescència, fa un pas endavant amb la posada en marxa aquest curs 2023/24 del programa Escola sense violències. Aquest programa s’ha estrenat aquest curs a 67 escoles de primària de Catalunya, amb la participació de 14.395 alumnes i 2.549 de personal docent i no docent. El seu objectiu és promoure entorns segurs i protectors davant qualsevol forma de violència que pugui patir un infant o adolescent en els seus diferents àmbits de convivència, tal com el FC Barcelona i la Fundació fan amb totes les seves seccions i equips esportius i els seus projectes solidaris a Catalunya i arreu del món amb el Sistema de Protecció a la Infància, pioner a Espanya i el món.

La Fundació FC Barcelona aporta aquest nou programa a la comunitat educativa com a resposta també a una realitat que mostra dades cada cop més esfereïdores respecte a les diferents formes de violència que pateixen els infants i adolescents. A banda del bullying, un de cada cinc infants pateix abús sexual, el grooming (adults que es fan passar per menors en internet amb finalitats sexuals) assetja els nostres infants a través del món virtual i la violència de gènere entre les parelles adolescents augmenta.

Escola sense violències forma tot el personal del centre (docent o no) en les diverses formes de violència contra la infància que generen un dany en el desenvolupament evolutiu d’un nen o adolescent per l’abús o mal ús del poder per part de qui estimen o d’una autoritat, prenen la forma de violència física, psicològica, sexual o negligència per part d’un igual o un adult. Entre aquestes formes de violència figuren algunes que ha crescut molt els últims anys com l’abús sexual infantil, el grooming o la violència entre parelles adolescents.

Gràcies a aquest programa, els docents han pogut detectar situacions de risc que abans passaven desapercebudes. Per la seva banda, els infants han après a distingir si estan patint una situació de violència, ja sigui per part d’un company, a casa o en un altre àmbit, i que poden demanar ajuda.

Declaracions de Marta Segú, directora general Fundació FC Barcelona

“Malauradament, la violència segueix sent tolerada entre els nostres infants i joves L’empatia i trencar el silenci son claus. Sense posar-nos en la pell de l’altre, del nostre igual, difícilment podrem sentir els cops amb que fereixen les paraules i les humiliacions que dia rere dia es fan als passadissos o els insults digitals sota la indemnitat de les xarxes de la mà dels mateixos companys i companyes de l’escola o l’institut” .

“La capa de la invisibilitat i el silenci fa que tot això passi de llarg i aquests testimonis directes callin, en comptes d’aturar la violència; ajudant a qui han posat en rol de víctima o buscant ajuda de l’adult i s’activi el protocol. El món digital refreda la nostra sensibilitat. Som responsables i hem d’entrenar-nos a identificar que estem sentint, com volem reaccionar i valorar les conseqüències”.