A la recerca dels somnis perduts

Text: Josep Giralt

Foto: Jordi Sanglas

Narmen té 11 anys i prové del Kurdistan. Sembla una mica cansada, i la seva mirada té espurnes de tristesa. Prové d’una regió sense accés al mar, repartida entre quatre estats: Turquia, l’Iraq, l’Iran i Síria, i un petit enclavament a Armènia. En aquest territori es troben la majoria de les reserves petrolíferes de l’Iraq i l’Iran i tot el petroli sirià.

Amb tot, cap de les riqueses de la seva terra ha servit perquè la seva vida sigui més fàcil. “No tinc somnis”. Ho diu amb tota l’espontaneïtat d’una nena que no és capaç de comprendre la dimensió de les seves paraules. El seu testimoni evoca la solitud reflectida en el poema ‘Un partit’, del poeta kurd Abdulla Pashew: “Les agències de notícies han anunciat un partit de futbol. Els equips: el Kremlin i la Casa Blanca. La pilota: el crani d’un kurd. La meta: Kurdistan. Els espectadors: el món, silenciós com una tomba”.

No obstant això, Narmen no se sent abandonada i diu haver passat els seus moments més feliços al camp de refugiats de la Bekaa, practicant esport. “‘FutbolNet’ m’ha mostrat com es juga en equip, m’ha ajudat a no tenir por de compartir el camp de joc amb els nens, tot i que són més forts, i m’ha ensenyat valors com el respecte”. Vol ser pediatra. Si algun dia arriba a Europa, la seva voluntat és continuar jugant a futbol. Mai, fins que va arribar al Líban, havia sentit a parlar del Barça. De tota manera, se li il·lumina la cara quan se li esmenta Messi.

La jove kurda és la demostració palpable que fent servir el diàleg com a eina principal es pot trobar una sortida. ‘FutbolNet’ no només és una metodologia que utilitza l’esport per treballar l’autoestima, sinó que també afavoreix un canvi d’actitud cap a l’entorn. A través de la diversió que suposa l’esport s’aconsegueix que l’existència d’aquests joves es recompongui i es normalitzi, cosa que els ajuda a tenir una actitud més positiva i tranquil·la davant d’una vida que no ha deixat de desafiar-los.