Prevenir la violència i reduir l'absentisme escolar, objectius del programa de la Fundació Barça a Palmira (Colòmbia)

Luis García, exjugador del FC Barcelona, acompanyat per la periodista colombiana d’ESPN i ambaixadora de Scotiabank, Andrea Guerrero, van visitar el projecte

L'exjugador del FC Barcelona Luis García va visitar el projecte de la Fundació FC Barcelona per conèixer en directe el seu impacte, acompanyat d'Andrea Guerrero, reconeguda periodista colombiana d’ESPN i ambaixadora de Scotiabank Futbol Club, que dona suport a aquest projecte social. Durant la visita van poder participar de les sessions que el programa ofereix als nens i nenes del municipi colombià amb dos objectius principals: la reducció de la violència i la lluita contra l’absentisme escolar.

El projecte compta amb la col·laboració de l'Alcadia de Palmira, que ha incorporat el programa a la seva estratègia de prevenció de la violència PAZOS.

Palmira és la ciutat amb més homicidis de Colòmbia. Fa uns anys tenia una taxa d’assassinats de 100 per cada 100.000 habitants, xifra només comparable amb països en guerra. Actualment aquesta xifra s’ha reduït a 48, però segueix sent el doble que la mitjana nacional. La lluita entre les bandes per controlar el mercat de la droga ha creat fronteres invisibles entre els barris que s’han estigmatitzat fins a crear un odi identitari.

Un altre dels problemes que tenen els nens i nenes de Palmira és l’absentisme escolar, que es troba per sobre del 25%. Aquest alt índex és a causa de la utilització dels menors per ajudar a la feina dels pares, la participació dels joves en el tràfic de drogues i les migracions de la població més humil al camp per treballar. El problema s’ha accentuat després del confinament per la pandèmia, ja que molts nens i nenes no podien seguir les classes online per la impossibilitat de tenir un dispositiu amb el qual connectar-se.
La suma de les dues problemàtiques ha provocat la falta d’oportunitats dels nens, nenes i joves de la ciutat de Palmira.

400 participants de 10 barris diferents

Des d’abril del 2021, la Fundació FC Barcelona i Scotiabank, amb la col·laboració de l’Alcaldia de Palmira, desenvolupen un programa de prevenció de la violència i promoció de la participació escolar a través de l’activitat esportiva, que compta amb 400 participants.

La ciutat està separada per barris i cadascun d’aquests per hot-spots (zones d’alta concentració d’homicidis). Les activitats del projecte es desenvolupen en espais esportius comunitaris i centres educatius de 10 barris diferents.

Entre els principals objectius del programa es troba la creació d’espais segurs perquè els nens i nenes puguin practicar esport lliurement i no es vegin afectats per la violència exterior. Un altre dels objectius és el trencament d’estigmes entre nens i nenes de barris diferents separats per fronteres invisibles.

Pel que fa a l’absentisme escolar, l’objectiu del projecte és promoure que els nens i nenes vagin a escola fent activitats a dins dels centres educatius en hores lectives, intentant crear una motivació extra als participants per anar a les escoles. En aquestes activitats esportives, s’incorporen aprenentatges curriculars perquè els alumnes adquireixin coneixements a través de l’esport.

Declaracions de Luis García

“El projecte de la Fundació FC Barcelona i Scotiabank promou l'adquisició d'habilitats per part dels menors per resoldre conflictes entre iguals i perquè vegin que la violència que els envolta no és la manera de resoldre les disputes.”

“L’objectiu és que, mitjançant l’educació, els nens i nenes tinguin les eines per poder crear un futur millor, ja que es pot posar tota una ciutat en stand-by però no es pot

mantenir aquesta situació per sempre. És necessari que es tracti el problema des de l’arrel.”

Declaracions d’Andrea Guerrero

“Una de les coses que m’ha sorprès és veure com la Fundació FC Barcelona i Scotiabank s’han preocupat per preparar qui té la responsabilitat d’ensenyar els nens i nenes. És molt important que ells tinguin present que l’esport és educació en temps lliure.”

COMPARTEIX AQUESTA NOTÍCIA