FC Barcelona i Unicef llancen una nova investigació per millorar la vida dels infants a través de l'esport

UNICEF / Frank Dejongh | La aliança Fundació Barça/UNICEF ofereix una nova eina amb la qual millorar el benestar dels nens i nenes, el seu apoderament i habilitats a través de l’esport

La Fundació Barça i UNICEF fan avui el llançament d’una nova investigació que confirma que l’esport pot tenir un impacte molt rellevant en l’educació i el desenvolupament de les habilitats dels nens i les nenes. La recerca inclou un marc teòric per als professionals de l’Esport per al Desenvolupament (EpD) i una guia per dissenyar i dur a termes programes d’EpD a nivell mundial.

L’informe Playing the Game s’emmarca en la segona fase del treball d’investigació sobre bones pràctiques en l’àmbit de l’Esport per al Desenvolupament per a nens i nenes encarregada per la Fundació Barça i duta a terme per l’Oficina d’Investigació d’UNICEF- Innocenti.

L’evidència dels cinquanta estudis de casos de projectes d’EpD analitzats durant l’elaboració de l’informe confirmen que l’esport és una eina eficaç per involucrar els infants en activitats que beneficien el seu desenvolupament social i personal. Si bé s’ha observat que entitats de tot el món utilitzen l’esport per millorar el benestar de la infància, aquestes tendeixen a treballar de forma independent seguint les seves pròpies pràctiques. El marc teòric i la guia que s’han presentat avui brinden una eina per dissenyar i implementar programes de manera unificada, les quals poden ajudar a construir programes de major qualitat alhora que es mantenen les particularitats pròpies de cada projecte.

“Aquestes evidències confirmen que l’esport és un mitjà inclusiu per millorar la salut i el benestar dels infants i alhora ajuden a desenvolupar les seves habilitats, el seu apoderament i, naturalment, a jugar i divertir-se” ha afirmat la directora executiva adjunta d’UNICEF, Charlotte Petri Gornitzka. “Durant els confinaments motivats per la COVID-19 hem detectat que l’esport ha jugat un paper encara més important en la salut i el benestar dels infants. Esperem que els professionals utilitzin l’evidència i el marc teòric que avui presentem com una fulla de ruta que els inspiri per a una millor execució dels seus programes, especialment aquells que posen el focus en la infància més vulnerable”.
Principals recomanacions dels estudis de cas analitzats:

• Invertir en entrenadors: independentment de com de bé estigui dissenyats el programa d’EpD, el beneficiaris – els nens i les nenes- no experimentaran els efectes positius si no compten amb entrenadors ben capacitats i que posin el focus en la infància.
  • Les organitzacions no necessiten construir des de zero en iniciar nous programes d’EpD: existeix una gran quantitat de currículums i evidències que proporcionen un punt de partida que es pot adaptar en funció dels objectius, les necessitats locals així com l’impacte social i els resultats que cada entitat busqui generar.
  • La creació d’aliances amb altres organitzacions (per exemple: entitats comunitàries, sector privat, organitzacions internacionals no governamentals, organismes governamentals) pot ajudar a garantir el bon funcionament del programa així com la seva sostenibilitat i legitimitat.
  • Tots els elements dels disseny del programa han d’estar interconnectats entre si.

La investigació actual es basa en les conclusions de la primera fase de la investigació desenvolupada en el marc de l’aliança entre la Fundació Barça i UNICEF i que, a través de l’informe Getting into the Game va fer un mapeig dels programes d’Esport per al Desenvolupament a nivell mundial. Amb la finalitat de compartir coneixements, la Fundació Barça i UNICEF van crear fa tres anys el Grup de Treball sobre Esport per al Desenvolupament format per membres d’una àmplia gamma d’organitzacions i xarxes esportives, incloent atletes, governs, organitzacions no governamentals i el sector privat. La investigació va ser revisada per components d’aquest grup de treball..

“Aquesta segona fase de la recerca no només proporciona una nova aportació per a la millora de la vida de milions d’infants vulnerables, sinó que posiciona l’aliança entre UNICEF i la Fundació Barça com una referència de l’Esport per al Desenvolupament a nivell mundial. El nostre objectiu és que aquests resultats puguin utilitzar-se àmpliament per millorar l’execució de programes, inspirar les organitzacions a incloure l’esport com una eina de transformació en els seus projectes i promoure el desenvolupament de polítiques de manera que es pugui arribar a molts més infants gràcies al poder transformador de l’esport” ha afirmat la directora executiva de la Fundació FC Barcelona, Dra. Marta Segú.

Una aliança única

Aquesta emblemàtica aliança es va iniciar al 2006, quan el FCB va lluir per primer cop el logotip d’UNICEF a la seva samarreta. Des de llavors, el FC Barcelona i UNICEF comparteixen la visió d’un món on l’esport i el joc són parts integrals de la salut i el desenvolupament general de cada nen i cada nena, i un catalitzador que desbloqueja el seu potencial. Aquesta col·laboració ha ajudat més de tres milions d’infants a accedir a l’esport, el joc, l’educació i les iniciatives de protecció de la infància. Actualment, l’aliança desenvolupa projectes en més de 16.000 escoles del Brasil, Ghana, Sud Àfrica i la Xina.

El Club i la Fundació també responen a les crides d’emergència humanitària d’UNICEF en la recerca de suport, més recentment a la resposta a la pandèmia de la COVID-19 a Brasil.

A principis de 2021 les dues entitats van renovar el seu acord de col·laboració fins el juny de 2022.

Per accedir a l’esdeveniment clica aquí

COMPARTEIX AQUESTA NOTÍCIA