Joan Laporta visita els projectes de la Fundació FC Barcelona a Colòmbia de suport als refugiats i desplaçats

Joan Laporta amb un grup d'infants beneficiaris del projecte de la Fundació FC Barcelona a Arauca (Colòmbia)/Foto Germán Parga

El president blaugrana, acompanyat per la directora general de la Fundació, ha conegut de primera mà els programes conjunts amb ACNUR/UNHCR i Save the Children a Arauca

Joan Laporta, president de la Fundació FC Barcelona, acompanyat de la Dra. Marta Segú, directora general de la Fundació, ha visitat la localitat d'Arauca, a la frontera amb Veneçuela, els projectes que duu a terme l'entitat en aquest departament colombià que comparteix frontera amb Veneçuela, en què participen més de 500 nens, nenes i adolescents refugiats veneçolans i desplaçats interns de Colòmbia. El propòsit d’aquests projectes és crear entorns segurs que contribueixin al desenvolupament i al procés d’integració social d’aquestes comunitats a través de l’esport.

Aquests projectes, gestionats per l'ACNUR, l'Agència de les Nacions Unides per als Refugiats, partner prioritari de la Fundació FC Barcelona, donen suport a famílies refugiades i migrants i altres famílies de persones desplaçades internament a Colòmbia. En aquests projectes també s´implementarà la metodologia SportNet de la Fundació FC Barcelona, amb Save the Children i amb el suport de Scotiabank, i permetrà als infants participants millorar el seu benestar emocional i físic a través de l´esport.

Durant la visita, el president del FC Barcelona i de la Fundació ha pogut veure com es desenvolupava l'activitat SportNet amb els nens, les nenes i els educadors de les dues entitats i les formadores de la Fundació. Així mateix, ha pogut conversar amb les famílies de participants i representants d'ACNUR/UNHCR i Save the Children, que gestionen els projectes a la zona.

El projecte “Entorns protectors: garanties i oportunitats per a la vida de les nenes, nens i adolescents”, en col·laboració amb l'ACNUR/UNHCR, que es va iniciar l'any 2019 als municipis d'Arauquita, Saravena i Fortul, al departament d'Arauca i al municipi del Tarra i altres corregiments a Nord de Santander, es tracta d'un procés d'enfortiment comunitari i escolar amb enfocament de protecció per a la infància que promou la permanència escolar de nens, nenes i adolescents.

D'altra banda, “Esport com a mecanisme de canvi” és el projecte que es desenvolupa a tres localitats, Arauca, Buenaventura i Tumaco, de tres departaments diferents, de la mà de Save the Children i el suport de Scotiabank.

Context desafiador per a la infància

Colòmbia és el país que ha acollit el nombre més gran de persones veneçolanes que han sortit del seu país en els últims anys. Segons xifres oficials, prop de 2,5 milions de persones refugiades i migrants provinents de Veneçuela viuen avui a Colòmbia, el 24% de les quals són nenes, nens i adolescents; les zones frontereres i les grans urbs allotgen el major nombre de població. Així mateix, al departament fronterer d'Arauca, on ha estat aquests dies el president Laporta, també s'han establert famílies colombianes que durant anys han fugit del conflicte intern al país.

En aquesta zona fronterera hi fan presència grups armats il·legals i la seva població es veu afectada per les dinàmiques pròpies del conflicte armat, entre aquestes el desplaçament intern i altres riscos associats a aquest. Institucions i població enfronten també els desafiaments per a l'atenció i la protecció de les persones refugiades i migrants provinents de Veneçuela, en un context d'increment de la pobresa i crisi hivernal.

A Arauca, segons xifres oficials, més de 55 mil persones veneçolanes viuen al departament, i aquest any més de 10 mil persones han patit el desplaçament forçat.

Aliança FC Barcelona - ACNUR /UNHCR

Aquest viatge del president Joan Laporta s'emmarca en el compromís de les dues entitats per visibilitzar la problemàtica dels refugiats al món, un dels problemes més importants de l'actualitat ja que en aquest moment hi ha més de 100 milions de persones refugiades o desplaçades, xifra que s'ha incrementat especialment pel conflicte a Ucraïna.

En la trobada a Ginebra amb l'Alt Comissionat per als Refugiats, Filippo Grandi, el mes de juny passat, Laporta es va comprometre a ajudar-lo a visibilitzar aquesta greu situació que actualment viuen milions i milions de persones de tot el món. Un problema global en què cal buscar solucions.

Declaracions de Joan Laporta, president del FC Barcelona i la Fundació

“Quan diem que el Barça és més que un club també és per coses com aquestes que fa la Fundació del FC Barcelona, estar avui aquí amb aquestes persones, aquests nens i nenes i adolescents, persones refugiades i desplaçades que estan passant moments molt difícils a les seves vides. Nosaltres aportem la nostra petita part per ajudar a canviar aquesta situació, amb els projectes que fem amb l'ACNUR i amb Save the Children, però també intentant visibilitzar la seva situació.”

“Durant la meva trobada a Ginebra amb l'Alt Comissionat per als Refugiats, Filippo Grandi, em vaig comprometre com a president de la Fundació del FC Barcelona, a recolzar-ho en iniciatives com aquesta i en moltes altres en què estem treballant conjuntament, també, a Turquia, Malàisia i Uganda. Però és una problemàtica que viuen milions de persones a moltes parts del món”.