Acte de cloenda de l’exposició fotogràfica ‘Barça, Més que un Club, Montjuïc, un estadi refugi’ a la Casa Navàs de Reus

La mostra, que explica l’estada de milers de desplaçats de la Guerra Civil a l’Estadi Olímpic de Montjuïc, ha comptat amb la presència del vicepresident primer del FC Barcelona, Rafael Yuste, i de la directora general de la Fundació FC Barcelona, Dra. Marta Segú.

Aquest dimecres ha tingut lloc a la Casa Navàs de Reus, la cloenda de l’Exposició Barça, “Més que un club”, Montjuïc, “un estadi refugi”, organitzada per la Fundació FC Barcelona i l’Agència de les Nacions Unides per als Refugiats (ACNUR). La mostra explica la vida quotidiana de més de 20.000 persones desplaçades de la Guerra Civil espanyola que van trobar refugi a l’estadi de Montjuïc a través de les imatges de la fotògrafa d’origen polonès Margaret Michaelis.

L’acte ha comptat amb la presència de Rafael Yuste, vicepresident del FC Barcelona; Xavier Martínez, patró de la Fundació FC Barcelona i propietari de la Casa Navàs; la Dra. Marta Segú, directora general de la Fundació FC Barcelona; Xavier Miranda, president del Comitè Català d’ACNUR, i Enric Martí, regidor de Salut i Esports de l’Ajuntament de Reus.

Aquesta ha estat, després de l'estadi Lluís Companys a Montjuïc, la primera localització d’itinerància de l’exposició, que s’ha pogut visitar durant dos mesos amb més de 4.000 visitants, a la planta baixa de la Casa Navàs, una impressionant casa modernista del 1908 del prestigiós arquitecte català Lluís Domènech i Montaner. L’edifici està ubicat a l’emblemàtica plaça Mercadal de Reus i és únic a Europa en conservar l'estat original, de la seva decoració interior i mobiliari. Es dona la circumstància, a més, que l’espai de la botiga on s’ha ubicat l’exposició va ser remodelat als anys quaranta per l’arquitecte Francesc Mitjans, el mateix que va dissenyar el Camp Nou.

L’exposició, que la Fundació FC Barcelona i l’Agència de les Nacions Unides pels Refugiats (ACNUR-UNHCR) en col·laboració amb la revista panenk van presentar el mes d’octubre passat a l’Estadi Olímpic Lluís Companys de Montjuïc, explica l’estada al recinte esportiu barceloní entre l’estiu del 1936 i la tardor del 1937 de milers de persones desplaçades des de diferents punts d’Espanya durant la Guerra Civil a través de les imatges que va captar la fotògrafa d’origen polonès Margaret Michaelis.

L’exposició seguirà la seva itinerància a Catalunya i es traslladarà properament a la Barça Store Exhibition Sagrada Família, un espai privilegiat davant del temple modernista d’Antoni Gaudí i que, entre les seves principals singularitats, està la de comptar amb un espai museu dedicat a la història blaugrana. Properament s'anunciaran les noves localitzacions d'aquesta exposició.

Declaracions de Rafael Yuste, vicepresident del FC Barcelona

“Nosaltres som un club de futbol amb un cor i una ànima que ens fa estar al costat de les persones més vulnerables i és el que ha fet possible l’aliança amb ACNUR, una entitat que té uns valors que compartim: vetllar pels infants i joves que per la seva condició de refugiats i desplaçats no tenen cap oportunitat de tirar endavant. Aquesta exposició simbolitza aquest objectiu compartit i ho fa en aquest espai únic, aquesta casa modernista de Domènech i Muntaner on també l’arquitecte del nostre estadi hi va participar en la remodelació de la façana als anys quaranta”.

Declaracions de la Dra. Marta Segú, directora general de la Fundació FC Barcelona

“Per nosaltres és un orgull treballar amb ACNUR per la causa dels refugiats. En el context actual, posicionar-se a favor de la causa humanitària del refugiats és un acte de valentia i per tant vull agrair al president Laporta i la Junta Directiva del FC barcelona la seva decisió de materialitzar aquesta aliança. Aquesta exposició explica precisament que fa 80 anys estàvem vivint aqui mateix  el que ara passa a molts llocs del món on hi ha conflcites. Alguns són molt visibles com Gaza o Ucraïna i d'altres indrets són invisibles, no interessen i ni tan sols se sap de le seva existència. Seguirem donant suport des del Club i la Fundació a la causa dels refugiats amb l’aliança amb ACNUR i amb d'altres entitats humanitàries, que lluiten per aquesta causa”.

Declaracions de Xavier Miranda, president del Comitè Català d’ACNUR

“Montjuïc va esdevenir un camp de refugiats abans que es fes servir aquesta paraula. El fet que el FC Barcelona i la seva Fundació hagin volgut acollir aquesta exposició ens commou, ens emociona i ens fa refermar-nos a aprofundir en aquesta aliança, sobretot amb els fruits que està recollint i l’ajuda que està mobilitzant a nivell internacional”.