Save the Children i la Fundació FC Barcelona s’uneixen per lluitar contra la pobresa infantil a Catalunya
- label.aria.viber Viber
- label.aria.whatsapp Whatsapp
- label.aria.twitter Twitter
- label.aria.facebook Facebook
- label.aria.messenger Messenger
- label.aria.link label.aria.tick Copia l'enllaç
A Catalunya, 1 de cada 3 infants (34,7%) viuen en situació de pobresa o risc social. Amb motiu del Dia Internacional per a l’Erradicació de la Pobresa, que se celebra cada 17 d’octubre, Save the Children i la Fundació FC Barcelona llancen la campanya “Som a temps de remuntar. #PobresaInfantilZero” per posar el focus en una realitat que condiciona la vida de 467.700 infants a Catalunya.
En la campanya han participat els jugadors i jugadores dels primers equips de futbol del FC Barcelona Marcus Rashford, Fermín López, Ona Batlle, Patri Guijarro i Marta Torrejón.
La campanya parteix d’una imatge simbòlica: el marcador social a Catalunya va 1–3. Si fos un resultat esportiu, seria una derrota dolorosa. Però aquest marcador no es juga al camp, sinó a la vida de milers d’infants que passen fred a casa, estan mal alimentats, viuen en habitatges precaris o tenen poques oportunitats de futur. Una derrota social que reflecteix una desigualtat estructural i persistent a Catalunya.
“Tenim les pitjors taxes de pobresa d’Europa; només Bulgària en registra una de superior (35,1%). A Catalunya, la taxa de pobresa infantil arriba ja al 34,7%, una xifra lleugerament per sobre de la mitjana estatal, que se situa e el 34,6%. Que 1 de cada 3 infants visqui en aquesta situació és inacceptable. Com a societat, no podem permetre que la pobresa marqui el seu present i el seu futur”, assegura Antoni Pérez, director de Save the Children a Catalunya.
Una realitat que no es pot ignorar
“S’ha demostrat que la pobresa és una de les barreres més determinants per al futur d’un infant o jove. Donar oportunitats als nens i nenes que viuen en situació de risc social és apostar per una comunitat forta i un futur millor. Tots hem de formar part de la remuntada”, explica Marta Segú, directora de la Fundació FC Barcelona.
La taxa de pobresa infantil a Catalunya (34,7 %) és la més alta de tots els grups d’edat, i ha crescut mentre la pobresa general disminuïa (23,3 %). Aquesta situació es tradueix en mancances molt concretes: un 6,6 % dels menors de 16 anys viu en llars que no poden garantir àpats amb carn, pollastre, peix o proteïna vegetal cada dos dies; un 16,2 % creix en famílies que no poden mantenir la seva llar a una temperatura adequada; i un 19,5 % viu en llars amb retards en despeses bàsiques com el lloguer, la hipoteca o els subministraments.
A això s’hi afegeix la fragilitat residencial: un 11,8% de la infància viu en habitatges insegurs, i Catalunya lidera el rànquing de desnonaments arreu de l’Estat —més de 7.300 el 2024—, gairebé la meitat en llars amb menors. Amb només un 1,7 % d’habitatge social, molt per sota de la mitjana europea (9 %), el risc social infantil continua creixent.
Aquestes dades evidencien una emergència sostinguda que exigeix mesures ambicioses i recursos estables per protegir els drets i el futur de la infància. El 2025 s’han adoptat polítiques molt rellevants per combatre la pobresa infantil a Catalunya, en la definició de les quals Save the Children ha tingut un paper actiu. Destaquen l’Estratègia de lluita contra la pobresa infantil 2025–2030 de la Generalitat de Catalunya i l’Estratègia de lluita contra la pobresa infantil 2025–2030 de l’Ajuntament de Barcelona.
Ara, per transformar aquestes polítiques en canvis reals, cal passar del compromís a l’execució. És indispensable dotar l’Estratègia de recursos i d’un pressupost realista que permeti implementar les mesures de manera eficaç i escalonada en el temps.
Infància en joc: una estratègia compartida
El projecte pilot “Infància en joc” el duen a terme conjuntament Save the Chilren i la Fundació Barça a 5 municipis: Manresa, Lleida, Badalona, Girona i Tortosa per avaluar solucions que millorin el benestar de la infància en risc social. El projecte combina dues intervencions. D’una banda, “Agilitza’t”, on a través de les coordinadores familiars, s'acompanya les famílies que es troben en situació de vulnerabilitat en la sol·licitud de prestacions i/o gestions a les quals hi tenen dret, ja que moltes vegades per manca de coneixement no les demanen.
De l'altra, “Activa’t” promou hàbits de vida saludables i la inclusió social dels infants en risc a través de la metodologia socioeducativa SportNet de la Fundació FC Barcelona, per transmetre valors cívics i aprendre habilitats personals i socials per a la vida a través de l'esport.
- label.aria.viber Viber
- label.aria.whatsapp Whatsapp
- label.aria.twitter Twitter
- label.aria.facebook Facebook
- label.aria.messenger Messenger
- label.aria.link label.aria.tick Copia l'enllaç