José Edmílson visita el projecte que la Fundació i Scotiabank desenvolupen a Xile

El projecte Alunmapu, gestionat per l'ONG Paicabí, utilitza l'esport com a eina per combatre qualsevol forma de violència contra la infància i l'adolescència i compta amb la participació de gairebé 500 nens i nenes a les comunitats de Viña del Mar i Limache ( Valparaíso).

L´exjugador i Legend del FC Barcelona José Edmílson ha visitat el projecte Alunmapu, que la Fundació FC Barcelona i Scotiabank desenvolupen des de fa més d´un any a Xile, en col·laboració amb l´ONG Paicabí. El projecte es desenvolupa a les comunitats de Viña del Mar i Limache (Regió Valparaíso), i té com a objectiu la prevenció, sensibilització comunitària, detecció primerenca i atenció integral a nens, nenes i adolescents davant de qualsevol forma de violència, maltractament i abús utilitzant l’esport, els jocs i l’activitat física com a metodologia educativa.

José Edmílson ha pogut conèixer en primera persona les accions i programes que es duen a terme a Xile, així com els beneficis que el projecte Alunmapu està suposant per a aquestes comunitats. A més de conversar amb nens, nenes i famílies beneficiàries del projecte, compartir-hi jocs i experiències, l'exjugador del FC Barcelona va oferir diverses xerrades motivacionals a partir de la seva experiència com a jugador de futbol d'elit i va participar en un festival esportiu al Complex Esportiu Municipal Gomez Carreño de Viña del Mar.

El projecte Alunmapu va començar a implementar-se el maig del 2023 i des de llavors ha aconseguit millores significatives. Així, la meitat dels tallers que s'han desenvolupat a les comunitats (en què han participat 300 infants) han aconseguit generar un punt d'entorns segurs i protectors de referència al barri per a nens nenes i joves on es detecten o es revelen situacions de violència contra la infància. I l'altra meitat s'integra en instal·lacions escolars, que han suposat un efecte expansiu a la resta del centre en horari lectiu, ja que l'aprenentatge sobre els Drets dels Infants, el No a la violència, la resolució pacífica de conflictes i alertar de situacions de risc arriba a tota l’aula del centre escolar.

Altres beneficis que han sorgit més enllà dels objectius propis del projecte han estat la detecció de trastorns d'aprenentatge que no s'havien detectat per rebre l'atenció necessària o vehicular ajuts públics de beques o altres necessitats bàsiques a famílies que el desconeixien.

Finalment, a més de la detecció o revelacions de situacions de risc o violència contra la infància, que s'han derivat a la xarxa de protecció oficial, en algunes ocasions el projecte ha hagut d'activar denúncies directament davant la desprotecció d'algun menor d'edat.

Segons UNICEF, a Xile s'estima que més d'un 28% de nens, nenes i adolescents han viscut situacions de violència física greu per part d'un o tots dos pares a la seva vida, més del 62% és víctima de maltractament psíquic habitual i 8,7% ha estat víctima d'abús sexual. Aquestes dades són extrapolables a les esmentades comunes. Aquesta projecció seria diferencial per a nens i nenes, estimant-se que les nenes constituirien un 58,1% del total.

Esport com a eina de prevenció

El projecte desenvolupat per la Fundació FC Barcelona i Scotiabank consta d'una sessió de Sportnet –la metodologia socioeducativa pròpia de la Fundació FC Barcelona– a la setmana. En aquestes sessions s'utilitzen l'esport i els jocs com a mecanismes d'ajuda per mitigar els impactes emocionals generats per la violència, fomentar la confiança, la recuperació de l'autoestima i la pertinença al grup. A més, s'hi inclouen continguts sobre la Convenció dels Drets de l'Infant, sensibilització sobre diverses formes de violència i canals de denúncia. Alunmapu preveu la transferència metodològica a institucions educatives, esportives i comunitàries que reverteixi en beneficis per a les comunitats afectades.

Alunmapu se suma als programes i projectes que la Fundació FC Barcelona ja té en marxa, també en col·laboració amb altres entitats i el suport de Scotiabank, a Llatinoamèrica (Mèxic, República Dominicana, Colòmbia, i Perú), tots dirigits a la protecció de la infància i l'adolescència que viu en contextos vulnerables i de risc a través de l'esport.

Força Barça

Relacionat Amb aquest contingut