Juliano Belletti visita el projecte que la Fundació FC Barcelona i Scotiabank desenvolupen a Calakmul (Mèxic)

Aquesta iniciativa, que implementa l’entitat comunitària Fondo para la Paz, beneficia més de 660 nens i nenes en situació de vulnerabilitat en aquesta municipalitat de l'estat mexicà de Campeche

La Fundació FC Barcelona i Scotiabank duen a terme, juntament amb l'ONG Fondo para la Paz, el projecte de desenvolupament comunitari “Valors en acció: Transformant vides a través de l'activitat física i l'accés a l'aigua potable” al municipi de Calakmul, a l'estat mexicà de Campeche. Es tracta de comunitats rurals predominantment indígenes que viuen en zones remotes i en una situació de pobresa i que tenen dèficits greus per cobrir les necessitats bàsiques com l'accés a l'aigua potable, el sanejament o una 'alimentació equilibrada. El projecte fomenta alhora la millora de la salut física i emocional dels nens, nenes i joves, i s'intenta sensibilitzar sobre el desenvolupament sostenible mitjançant iniciatives comunitàries participatives i sostenibles i a llarg termini.

El projecte va començar l’any 2021 i beneficia més de 660 nens, nenes i adolescents d’entre 6 i 14 anys de 10 comunitats. Recentment, ha rebut la visita de l'exjugador del Barça i Legend Giuliano Belletti, actual tècnic del juvenil A del FC Barcelona, amb motiu de l'esdeveniment de final de temporada i en què van participar totes les persones que han fet possible el projecte, amb un protagonisme especial de nens i nenes, l’equip educatiu, el comitè d'aigua de la comunitat i els mestres. Belletti va participar de manera activa en aquest esdeveniment en què es van fer activitats relacionades amb les sessions SportNet -la metodologia socioeducativa pròpia de la Fundació basada en l'esport i els jocs-, i amb els projectes comunitaris d'aigua i sanejament. A més d'intervenir en les activitats, Belletti va tenir l'oportunitat de conèixer de primera mà el projecte i comprovar els resultats i les millores que s'han aconseguit. També va oferir a tots els participants diverses xerrades motivacionals a partir de les seves vivències i experiències com a jugador de futbol d'elit.

El valor de l’aigua en la salut de les persones i les comunitats

A Calakmul, una municipalitat ubicada en una de les regions més pobres de Mèxic, saben molt bé el valor que té l'aigua. Aquesta zona té problemes importants amb l'abastament d'aigua potable, entre altres motius per l'escassetat de recursos hídrics a causa de les característiques litològiques i de relleu del territori i d'una temporada de pluges que es limita a només quatre mesos de l'any. També hi ha mancances en el sanejament, a causa de la inexistència d'una xarxa de clavegueram per a la gestió d'aigües residuals.

Una altra de les problemàtiques es troba a l'àmbit nutricional, especialment de la població més desafavorida i la infància. Segons un estudi de Fondo para la Paz, més del 50% de les dones demanen suport i ajuda als menjadors escolars per assegurar l'alimentació dels fills. Així mateix, a les zones més rurals basen les seves collites en el monocultiu del blat de moro, cosa que provoca una dieta molt desequilibrada i limita molt l'alimentació de les famílies.

Creixement personal, habilitats socials i sensibilització mediambiental

D'una banda, gràcies a les sessions d'activitat física i joc mitjançant SportNet, que proporcionen habilitats personals i socials, s'han aconseguit canvis positius en l'actitud i el comportament dels nens i adolescents que han participat en el projecte, a més de sensibilitzar-los i comprometre'ls en temes mediambientals (aigua potable, sanejament, gestió de residus sòlids). Tot això s'ha dut a terme sota la supervisió d'un equip educatiu de 20 joves –formats específicament per a aquest projecte– que han implementat de manera coordinada, amb altres líders comunitaris, activitats esportives socioeducatives i relacionades amb temes socioambientals.

A més, s'han millorat les condicions d'aigua i de sanejament a les escoles de les 10 comunitats per garantir un entorn segur i saludable per als nens i nenes. Amb això s'espera una disminució del nombre de casos reportats de malalties gastrointestinals relacionades amb el consum d’aigua no potable per part de nens i nenes a les escoles.

Força Barça

Relacionat Amb aquest contingut