La Fundació FC Barcelona col·labora en un projecte que ha donat suport a més de 600 joves migrants no acompanyats

La col·laboració amb la Fundació Tot Raval i l’ajuntament de Barcelona que es va iniciar el 2019, ha permès oferir acompanyament i suport a jovent sense llar, a través de l’activitat esportiva i la cobertura de part de les seves necessitats bàsiques

Des del 2019, la Fundació FC Barcelona col·labora amb la Fundació Tot Raval, l’Ajuntament de Barcelona i diverses entitats socials, veïnals i del territori per donar resposta i suport a la situació d’extrema vulnerabilitat en què es troba el jovent estranger sense referents familiars, que cada cop arriba en major nombre a Catalunya. L'increment d’arribada d’aquest jovent ha estat especialment intensa a la ciutat de Barcelona en els darrer anys, especialment al barri del Raval. Es tracta de persones joves que arriben soles i que, a més de no tenir cobertes les seves necessitats bàsiques, es troben exposades a greus riscos socials.

L’actuació coordinada entre diferents agents del barri i diverses institucions ha permès donar resposta a les situacions de més de 600 joves participants a través de tres accions: el Dispositiu Drassanes, l’Espai Jove Xamfrà i l’Hort Comunitari Sant Pau.

El Dispositiu Drassanes ha esdevingut un recurs essencial del barri i de tota la ciutat de Barcelona per a la revinculació del jovent migrat en situació de sensellarisme i vulnerabilitat, que ha proporcionat cobertura de necessitats bàsiques, espais esportius i acompanyament socioeducatiu.

Aquest dispositiu s’adreça a persones joves migrants d’entre 13 a 21 anys i entre, d’altres eines, utilitza la metodologia socioeducativa SportNet, creada per la de la Fundació FC Barcelona. Aquesta metodologia utilitza l’esport com un element d’atracció i permet crear un espai de seguretat on les persones joves es vinculen a professionals -que els orienten- mentre poden ampliar la xarxa relacional en conèixer més jovent que es troba en una situació similar. Amb la participació en aquestes sessions lúdicoesportives es cobreixen també algunes de les seves necessitats bàsiques d’alimentació o higiene.

IMG_20240702_114216_baixa

L’Espai Jove Xamfrà, per la seva banda, és una activitat de generació de vincles a través de la música de jovent que ha migrat sol amb jovent del barri del Raval. Finalment, l’Hort Comunitari Sant Pau és una acció formativa en horticultura i jardineria urbana, acompanyament emocional i activitats comunitàries. És un recurs clau per a joves en situació de carrer i de precarietat, que esdevé un espai segur, i que treballa per trencar prejudicis i realitzant vincles amb la comunitat.

Aquestes accions s’utilitzen com a eines d’intervenció i empoderament social, i la metodologia del treball emprada, amb diferents nivells d’exigència, permet una atenció més individualitzada i no estigmatitzant dels joves.

Un dels fets diferencials d’aquest projecte és que és que està impulsat per una fundació comunitària, multiactor, on l’expertesa d’agents arrelats a un territori molt concret, de molt diferent tipologia, es posen a treballar conjuntament i de manera coordinada al servei d’un mateix objectiu: millorar l’acollida i el futur del jovent migrant sol, a la ciutat de Barcelona.

Força Barça

Relacionat Amb aquest contingut