El nivell socioeconòmic de les famílies es correlaciona directament amb els hàbits de vida del infants i adolescents a Espanya

Segons l’estudi PASOS 2024, liderat per la Fundació Gasol, en què la Fundació FC Barcelona és col·laboradora principal des del 2022

L’estudi relaciona el nivell socioeconòmic amb els hàbits de vida saludables dels infants i joves i presenta conclusions molt preocupants sobre l’activitat física, l’ús de pantalles, les hores de son i l’alimentació dels menors de famílies amb nivell socioeconòmic més baix

Aquest dimecres s’ha presentat a l’Organització Mèdica Col·legial d'Espanya amb seu a Madrid l’Estudi PASOS 2024, l'estudi representatiu sobre el nivell socioeconòmic i els estils de vida de la població infantil i adolescent a Espanya, impulsada per la Fundació Gasol i en què la Fundació FC Barcelona és un dels col·laboradors principals. L’estudi ha analitzat els hàbits de salut de 3.201 nens i nenes, de 8 a 16 anys, de tot Espanya.

L’acte de presentació ha comptat amb la presència de Mònica García, ministra de Sanitat; Cristina Ribes, directora general de la Fundació Gasol; la Dra. Marta Segú, directora general de la Fundació FC Barcelona, com a col·laboradors principals de l'estudi, que ha participat de manera telemàtica, a més del Dr. Santi Gómez, investigador principal de PASOS.

La Dra. Marta Segú ha destacat en la seva intervenció que l’Estudi PASOS és molt necessari per conèixer els hàbits de salut de la població infantil i juvenil a Espanya. “Des de la Fundació FC Barcelona -ha explicat- posem el focus precisament a millorar la qualitat de vida dels infants i joves en situació de vulnerabilitat. Atès que aquest informe confirma el que veiem en el dia a dia dels nostres programes, que existeix una correlació directa entre el nivell socioeconòmic baix i el deteriorament dels hàbits de vida dels infants, creiem que és una gran oportunitat tant per a les administracions públiques com per a les entitats privades per tal de seguir promocionant projectes que fomentin la pràctica esportiva, facilitin l’accés a una dieta saludable, i si els menors fan activitat física i esport, és molt probable que incrementin les hores de descans, disminueixi l’ús de pantalles i s’incrementi el benestar emocional. Encara som a temps i des de la Fundació Barça seguirem donant suport a l’Estudi PASOS i a aquest tipus d’iniciatives”.

Situació molt preocupant

El nivell d'estudis, la situació laboral de les mares i pares i l'entorn on creixen els nens i nenes juguen un paper clau en els seus estils de vida i es converteixen en factors determinants del seu estat de salut present i futur, segons el nou informe.

Els infants amb pitjors condicions socioeconòmiques a casa dediquen 23 minuts menys al dia a la pràctica d'activitat física segons l’estudi.

Quant a l’ús de pantalles, els nens i nenes i adolescents amb progenitors sense estudis universitaris dediquen 50 minuts més al dia a connectar-se a les pantalles i això té un impacte directe en la disminució de les hores de son i en menys descans del que recomana l’OMS.

Els resultats indiquen també que el 20% de la població infantil i adolescent més exposada a desigualtats socioeconòmiques presenta un nivell baix de seguiment de la dieta mediterrània. La diferència amb infants i joves que no pateixen aquestes desigualtats és més d’11 punts percentuals.

L’estudi també posa de manifest dades preocupants respecte a l’estat psicològic i emocional dels menors en tots els casos i, així, el percentatge de població  infantil i adolescent que declara sentir-se preocupada, trista o infeliç és alarmant, ja que supera el 30% en tots els nivells socioeconòmics.

Les dades recollides en aquesta investigació es posaran a disposició de la comunitat científica i dels professionals de la salut per potenciar intervencions per millorar la qualitat de vida dels i de les menors en zones amb alta vulnerabilitat social, per prevenir l’obesitat infantil i per millorar els hàbits de vida, objectiu compartit per la Fundació FC Barcelona i la Fundació Gasol, que van formalitzar una aliança el 2022 per treballar conjuntament a favor de la salut, els hàbits de vida i el benestar dels infants i adolescents.

Força Barça

Relacionat Amb aquest contingut