La música i l'esport s'uneixen per donar suport a les persones refugiades i desplaçades afectades per la crisi climàtica

El FC Barcelona i la seva Fundació, juntament amb Spotify, llancen una nova samarreta benèfica en col·laboració amb Coldplay i l’Agència de l’ONU per als Refugiats (ACNUR) per lluitar contra el canvi climàtic als camps de refugiats a Uganda

La recaptació de les vendes es destinarà al projecte conjunt que ACNUR/UNHCR i la Fundació FC Barcelona estan implementant a Uganda per combatre els efectes del canvi climàtic

La crisi climàtica afecta de manera desproporcionada les persones refugiades i desplaçades pel conflicte, així com les comunitats que els acullen, que es troben cada cop més atrapades en condicions devastadores sense cap lloc on fugir. Per aquest motiu, la col·laboració entre Spotify, Coldplay, el FC Barcelona, la Fundació Barça i ACNUR/UNHCR donarà suport a diverses iniciatives que es portaran a terme en el marc del projecte i que inclouen: plantació d'arbres als assentaments d'Uganda on viuen les persones refugiades, així com a les comunitats d'acollida, per promoure la reforestació en entorns degradats i que la sequera extrema ha anat desertitzant així com la creació de brigades de joves refugiats que recolliran plàstics generats a les seves comunitats i els transformaran en rajoles per a construccions ecològiques i sostenibles.

foto 1 landing uganda acnur

EL PAÍS AFRICÀ S'ENFRONTA A GRANS REPTES A CAUSA DE L'ESCALFAMENT GLOBAL I L'ARRIBADA DE REFUGIATS

Els perills de la crisi climàtica per a les persones refugiades i desplaçades a Uganda

Uganda s'enfronta a reptes importants tant pel canvi climàtic com pels desplaçaments de població. Aquest país de l'Àfrica Oriental és molt vulnerable a l'escalfament global, ja que pateix pluges irregulars, sequeres freqüents, inundacions i incendis forestals estacionals. Tots aquests fenòmens dificulten la planificació agrícola i augmenten la inseguretat alimentària.

En aquest context, Uganda acull més d'1,7 milions de refugiats del Sudan del Sud, la República Democràtica del Congo, Burundi i Somàlia. Un cop obligats a fugir, els refugiats i les persones desplaçades pel conflicte pateixen encara més l’impacte de la crisi climàtica.Els efectes combinats del canvi climàtic i el desplaçament forçat fan pressió sobre els recursos, augmenten les tensions i dificulten els esforços per oferir una protecció i assistència adequades tant als refugiats com a les comunitats d'acollida.

L’Agencia de l’ONU pels Refugiats (ACNUR/UNHCR) treballa tant per atendre les necessitats urgents dels refugiats com per donar suport a millores sostenibles, que poden optimitzar els serveis essencials i reduir la dependència de l'ajuda humanitària, enfortint les comunitats davant els reptes climàtics i preparant-les per al futur.

RF1251063_Opira and his video team at their home in Palabek Refugee Settlement

EL PODER DE L'ESPORT PER TRANSFORMAR VIDES

Un projecte conjunt amb ACNUR per reforçar la cohesió social de joves refugiats i comunitat d'acollida a Uganda

Des del 2022, el FC Barcelona, la Fundació FC Barcelona i ACNUR/UNHCR han reconegut el poder de l'esport per transformar vides i treballen conjuntament per oferir activitats esportives de protecció a les persones obligades a fugir de casa seva, inclosos els infants i joves refugiats a Colòmbia, Malàisia, Turquia, El Salvador i Uganda.

En el cas d'Uganda, el projecte està destinat a gairebé 4.800 persones refugiades i de comunitats d'acollida que viuen als assentaments de Nakivale i Oruchinga, a prop de la frontera de Ruanda i Tanzània. El projecte conjunt es desenvolupa en el marc de  l'aliança del FC Barcelona, la Fundació Barça i ACNUR/UNHCR. L'actuació se centra principalment en els joves no escolaritzats, a qui se'ls proporciona informació sobre protecció, equitat de gènere i activitats d’inclusió amb la comunitat d’acollida a través d'esdeveniments esportius. També reben formació en resolució de conflictes, prevenció de violència, així com l'accés a xarxes personals ampliades mitjançant la metodologia socioeducativa SportNet, pròpia de la Fundació.

foto txt landing uganda

Força Barça