La Barça Store Exhibition Sagrada Família acull l’exposició ‘Barça, Més que un Club, Montjuïc, un estadi refugi’, organitzada per la Fundació FC Barcelona i ACNUR

L’exposició, que la Fundació FC Barcelona i l’Agència de les Nacions Unides pels Refugiats (ACNUR-UNHCR) en col·laboració amb la revista Panenka van presentar el mes d’octubre passat a l’Estadi Olímpic Lluís Companys de Montjuïc, explica l’estada al recinte esportiu barceloní entre l’estiu del 1936 i la tardor del 1937 de més de 21.000 persones desplaçades des de diferents punts d’Espanya durant la Guerra Civil. El contingut de la mostra es basa en la força de les imatges que va captar la fotògrafa d’origen polonès Margaret Michaelis, que va viure el conflicte bèl·lic en primera persona.

L’exposició té un caràcter itinerant, i després de la inauguració a Montjuïc i d’haver-se exhibit a la Casa Navàs de Reus, un impressionant edifici modernista obra de l’arquitecte Lluís Domènech i Montaner, ara s’ha traslladat a l’Store Exhibition Sagrada Família de Barcelona, un espai privilegiat davant del temple modernista d’Antoni Gaudí i que, entre les seves principals singularitats, es troba la de comptar amb un espai museu dedicat a la història blaugrana.

El recull d’imatges de l’exposició mostra la vida quotidiana de les persones que van trobar refugi a l’Estadi Olímpic, que va transformar algunes de les seves dependències per poder atendre aquest col·lectiu de desplaçats que va fugir de les seves poblacions d’origen especialment de Madrid, Euskadi i Andalusia. A les fotografies es pot veure com feien classes a les aules habilitades a les graderies o directament a la gespa, sessions d’activitat física i esports, tasques domèstiques com cuinar, estendre la roba o cosir; com rebien atenció mèdica i dental, o simplement escenes quotidianes dels menjadors instal·lats a l’estadi convertit en centre per a persones desplaçades.

Amb aquesta exposició, el FC Barcelona, la seva Fundació i ACNUR volen sensibilitzar sobre la causa dels refugiats i explicar la difícil situació que viuen més de 110 milions de persones refugiades i desplaçades que hi ha al món actualment.