Shakira: "Quan obres una escola, canvia el món"

Shakira, la Fundació Barça i la de "La Caixa" col·loquen la primera pedra d'una escola de Barranquilla

L’artista i fundadora de la Fundació Pies Descalzos, Shakira Mebarak; la directora general de la Fundació Barça, Mària Vallès, i el director de l’Àrea Comercial i Educativa de la Fundació Bancària “la Caixa”, Xavier Bertolín, van col·locar ahir la primera pedra per iniciar la construcció de l’escola Institución Nuevo Bosque, a Barranquilla.

La Institución Nuevo Bosque es construeix en un dels barris més desfavorits i insegurs de Barranquilla, El Bosque, on sovint es produeixen situacions de delinqüència i cada any augmenta el nivell de vulnerabilitat. La posada en marxa del centre està prevista a principis del 2020 i facilitarà l’accés a l’educació de 960 nens, fet que suposarà la implicació de 1.000 famílies. Per això també és imprescindible l’aportació i la participació activa del Ministeri d’Educació Nacional de Colòmbia i el seu fons d’Infraestructura, unit a la Secretaria d’Educació del Districte de Barranquilla.

En un entorn com el d’El Bosque, aquest projecte suposa una gran oportunitat per consolidar els grups de nens i joves a través de la reducció de comportaments rebels, actituds problemàtiques, formes de competitivitat nocives i agressivitat i reforçant actituds positives com la reflexió, l’amistat, la col·laboració, la presa de decisions, la participació i el sentiment de pertinença al grup. A més, la metodologia del programa i el treball dels educadors proporcionen als joves la integració necessària per desenvolupar una actitud més positiva i tranquil·la en la seva vida quotidiana.

Aquesta iniciativa parteix del vincle que la Fundació Bancària “la Caixa” i la Fundació Barça mantenen des de fa nou anys amb un conveni anual de 600.000 euros, a través del qual promouen accions i projectes educatius de qualitat, basats en els valors i les competències personals. D’aquesta aportació, durant tres anys es destinaran 400.000 euros a la construcció de la Institución Nuevo Bosque, en total 1,2 milions d’euros. A més de la contribució econòmica, l’acord té prevista la implementació de dos dels projectes educatius més innovadors que la Fundació Bancària “la Caixa” i la Fundació Barça impulsen en escoles de tot l’estat espanyol, i que arriben també a centres internacionals: el programa Joves Emprenedors i FutbolNet.

La Fundació Barça expandeix a tot el món els valors esportius a través d’una metodologia pedagògica innovadora

FutbolNet és una metodologia que, a través de l’esport, permet treballar amb grups de joves temes com la convivència, la discriminació, el gènere i la prevenció de la violència.

La clau per a FutbolNet és el diàleg. A través d’aquesta eina, els jugadors i jugadores no tan sols entren en una relació de respecte i comprensió mutus, sinó que també adquireixen confiança en si mateixos i sentit de responsabilitat. A Catalunya el projecte s’aplica en diverses localitats, en col·laboració amb les seves diputacions i ajuntaments, i permet treballar en diferents barris amb metodologies d’intervenció variades en funció dels entorns i els destinataris. Els beneficiaris del projecte són grups de nens i joves d’entre 10 i 16 anys, seleccionats per les entitats del territori que col·laboren en la seva implementació.

La Fundació Barça té més d’1,5 milions de nens, nenes i joves beneficiaris en 59 països del món, entre els quals es troben Espanya, Colòmbia, el Brasil, l’Argentina i Mèxic.

La pràctica esportiva no només millora la salut física de nens i joves, sinó que permet l’aprenentatge dels valors implícits en l’esport i millora l’autoestima i el comportament, tant en el terreny de joc com en l’àmbit familiar i en la comunitat en general.

Declaracions de Shakira Mebarak, presidenta de la Fundació Pies Descalzos

"Quan obres una Escola, canvia el món, canvia tot. Es pavimenten vies que abans no existien, es porta electricitat i aigua, s'elimina la malnutrició crònica. Surten endavant nens que podrien haver caigut en la delinqüència organitzada però que acaben sent enginyers, metges o mestres."

Declaracions de Mària Vallès, directora general de la Fundació Barça

"La Fundació del Barça està a Colòmbia des de 2016, és un país important per a nosaltres. A més la situació del procés de pau en què es troba el país ens obliga a ser aquí. Vam començar a Cartagena d'Índies amb un programa per a nens i nenes en risc d'exclusió social, hem intervingut també a Cali amb un programa d'esports urbans i ara començarem un projecte de prevenció de la violència a Bogotà."

Declaracions de Xavier Bertolín, director de l’àrea comercial i educativa de la Fundació Bancària “la Caixa”

"Aquest projecte és un somni de Shakira que neix aproximadament fa any i mig. Les tres organitzacions faran possible que al febrer de 2020 aquest somni es faci realitat. "

"L'esport és fonamental per a una educació integral"

La cantant colòmbiana, al costat dels més vulnerables