Xavier Sala i Martín assessora la Fundació FC Barcelona de com millorar l’impacte dels seus programes

Xavier Sala i Martín ha fet una sessió formativa als treballadors i treballadores de la Fundació FC Barcelona

El prestigiós economista, que és actualment vicepresident de la Fundació FC Barcelona, ha impartit una conferència als treballadors i col·laboradors de l’entitat sobre la importància d’avaluar la repercussió real dels projectes

El prestigiós  economista i professor de la Universitat de Columbia (Estats Units) Xavier Sala i Martín, que actualment també és vicepresident de la Fundació FC Barcelona, ha fet una sessió formativa als treballadors i treballadores de l’entitat sobre la necessitat de millorar les avaluacions d’impacte dels diferents programes i projectes que es porten a terme, així com de replantejar els objectius en el procés de creació d’aquests i aconseguir la màxima eficàcia.

Des del seu nomenament com a vicepresident de la Fundació FC Barcelona, Sala i Martín ja va manifestar la seva voluntat de participar activament en l’assessorament i suport al nou plantejament estratègic de l’entitat, que lidera i està portant a terme la Dra. Marta Segú, directora general.

Per il·lustrar la necessitat d’implantar aquest tipus d’avaluacions, Sala i Martín ha explicat que malgrat que entre el 1947 i el 2020 l’ajuda al desenvolupament ha donat a països emergents més de 2 bilions de dòlars, l’impacte real sobre el creixement econòmic i el desenvolupament d’aquests països ha estat pràcticament nul.

L’economista català s’ha referit a l’ús dels anomenats Assajos Controlats Aleatoris (RCT), una eina creada pels economistes Abhijit Banerjee, Esther Duflo i Michael Kremer i que el 2019 els va suposar el premi Nobel d’Economia. Aquest mètode, basat en el mateix sistema dels assajos clínics de les farmacèutiques, permet avaluar les accions humanitàries i les polítiques de cooperació i desenvolupament i millorar el seu impacte real.

L’ús d’aquest mètode permet prioritzar les intervencions testades en experiments amb grups aleatoris i basades en el coneixement sobre el terreny. En aquest sentit, el professor Sala i Martín ha explicat que s’està estudiant la possibilitat d’implementar aquesta tècnica a la Fundació FC Barcelona per millorar l’impacte real dels seus programes i projectes.

DECLARACIONS DE XAVIER SALA I MARTÍN

“Un dels objectius de qualsevol fundació o organització dedicada a l’ajuda pel desenvolupament és avaluar l’impacte real del que fa. Tots volem saber que el que fem funciona. Però molts cops no sabem si les coses que fem tenen impacte real. La pregunta és: com ho podem saber? Gràcies a la tècnica elaborada per tres economistes que van guanyar el premi Nobel el 2019, ara tenim al nostre abast un instrument que ens pot donar dades empíriques sobre la repercussió real dels programes que implantem.”

DECLARACIONS DE LA DRA. MARTA SEGÚ

“Per la Fundació FC Barcelona comptar amb la participació d’una persona del prestigi de l’economista i professor Xavier Sala i Martín és un privilegi. S’ha ofert a ajudar-nos i el que hem fet és organitzar unes sessions per als treballadors i persones que col·laboren en els projectes de la Fundació per aprendre que els projectes es poden implementar però que és molt important després saber quin impacte tenen i mesurar d’una manera real si són útils, si serveixen i si han complert els objectius. Ens interessa saber què es el que volem, si estem transformant la societat i estem aconseguint els canvis que ens hem proposat.”