Fundació Barça i Fundación MAPFRE, 10 anys treballant junts a les faveles de Rio de Janeiro

El projecte es va iniciar a la favela de Maré, una de las més conflictives de Rio de Janeiro.

Les dues entitats han difós un vídeo explicant l’impacte del programa que inclou testimonis d’alguns beneficiaris

Es compleix una dècada de la col·laboració entre la Fundación MAPFRE i la Fundació Barça. Les dues entitats han treballat conjuntament en el programa de prevenció de la violència al Brasil, amb l'objectiu principal d'atendre nens, nenes i joves de comunitats vulnerables, habilitant espais i activitats que utilitzin l'esport com a eina per educar en valors, fomentin la inclusió i cohesió social, l’apoderament femení, i promoguin el diàleg per a la resolució pacífica de conflictes.

Actualment s'està treballant amb més de 2.000 nens, nenes i joves (de 8-16 anys) de comunitats vulnerables i amb elevats índexs de violència en els municipis de la regió metropolitana de Sao Paulo i Rio de Janeiro.

El 2011 es va iniciar el projecte al poliesportiu de la Vila Olímpica de Maré, a Rio de Janeiro, una favela molt conflictiva on viuen més de 140.000 persones. Des de llavors més de 13.000 nens i nenes han pogut participar i beneficiar-se del projecte.

Per explicar el significatiu impacte que ha tingut el projecte durant tots aquests anys, les dues entitats han difós un vídeo que mostra el testimoni de diversos destinataris i del context en què viuen.

Així mateix, es presenta la figura de l'impulsor de la Vila Olímpica de Maré, Amaro Domingues, que va aconseguir crear un oasi de pau i un lloc més segur on viure i practicar esport, al centre d'una de les faveles més conflictives de país . Lamentablement, Seu Amaro, com era conegut per tota la comunitat, va morir el 4 de juliol passat després d'una llarga malaltia.

Els testimonis de Camyla, Kaylon, Emerson, o les seves mares, són un clar exemple de com a través d'un projecte lúdic esportiu pot crear-se il ·lusió i esperança, tal com explica la cançó que il·lustra el vídeo, Zauê, composta per la cantant afrobrasilera Mirla Riomar. La melodia ens parla dels somnis d'una nena de 14 anys que viu en una favela i l'esperança de trobar un futur amb més oportunitats. La cançó està inspirada en la mateixa vivència de Mirla Riomar, la qual, gràcies a un projecte d'integració social similar -en una favela de Bahía-, va aconseguir escapar de la pobresa i convertir-se en cantant i compositora.

Documental i exposició

Aquest audiovisual està basat en el documental Caminho do Sol, produït per Barça Studios, i té com a objectiu donar visibilitat a aquest projecte i sensibilitzar sobre el context en què viuen milers de nens i nenes del Brasil.

D'altra banda, està previst que el mes d'octubre s'inauguri una exposició sobre l'impacte d'aquest projecte en l'espai expositiu de la Torre MAPFRE de Barcelona.