La Fundació Barça promou la integració i el benestar emocional de més de 24.000 infants i joves refugiats

Aquest any, l’entitat ha posat en marxa un programa de suport a menors no acompanyats a Catalunya amb més de 400 beneficiaris

20/06/2019

Més de 24.000 infants i joves han participat en els programes que la Fundació Barça va posar en marxa fa dos anys a Grècia, el Líban i Itàlia, així com recentment amb més de 400 menors no acompanyats a Catalunya, que han participat a les activitats promogudes per La Fundació en col·laboració amb la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGIA) i diverses entitats.

L'objectiu d'aquesta iniciativa és millorar el benestar emocional de nens i nenes refugiats, afavorir la seva integració amb infants i joves d'altres nacionalitats i ètnies o de la comunitat local. Aquests programes redueixen les conductes agressives, i milloren les seves relacions interpersonals. Aquestes varen ser algunes de les conclusions de l'informe d'avaluació del programa realitzat a finals de l'any passat.

El programa de suport als infants i joves refugiats a través de l'esport s'implementa en diferents contextos: camps de refugiats (Skaramagas, Eleonas, Lesbos i Mória a Grècia); entorns escolars en zones urbanes (Atenes); municipis (6 municipalitats de la regió de la Bekaa, al Líban), escoles públiques (Líban), i centres d'acollida de menors no acompanyats (Sicília, Calàbria i Catalunya).

A través de FutbolNet, la metodologia dissenyada per la Fundació Barça, es pretén reforçar i donar eines als infants i adolescents per prevenir i resoldre conflictes i fomentar la inclusió social i la integració. L’entorn esportiu i de lleure proporciona una plataforma per normalitzar la vida dels nens i nenes que estan vivint una situació excepcional. També dona suport a la salut física i mental, ajuda en la mitigació del trauma i promou la integració i les relacions socials per a un millor benestar emocional.

Des del juny del 2017, la Fundació Barça, amb el suport de la Fundació Stavros Niarchos, implementa aquest programa.

Nou programa per a immigrants sense referents adults

Segons dades del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies només l’any 2018, Catalunya va rebre 3.659 joves immigrants sense referents adults a Catalunya. Entre el gener i el maig d’enguany han arribat a Catalunya 945 infants i joves emigrats sols, més de 200 joves més que l’any passat en els mateixos mesos. En l’actualitat, més de 4.100 joves sense referents familiars formen part del sistema de protecció.

Pel que fa al perfil de joves que arriben a Catalunya sense un referent adult, la gran majoria són nois (97,3%) d’entre 16 i 17 anys (66,7%). Pel que fa als països d’origen, gran part són del Marroc (80,1%) i, en menor proporció, de l’Àfrica Subsahariana (14,8%). Per fer front a aquesta realitat, des del juny del 2017 el Govern ha posat en funcionament més de 170 centres creats exclusivament per atendre aquests joves, amb un total de més de 2.700 places.

Davant d’aquesta situació, des de la Fundació Barça, en línia amb la seva experiència tant a Catalunya com en altres contextos i en el marc del programa de refugiats, va posar a disposició de 476 joves la metodologia FutbolNet. Aquesta metodologia ofereix un acompanyament socioeducatiu i emocional, que té un efecte directe en la seva integració i arrelament al territori, en el seu benestar emocional i en la prevenció de conductes de risc (delictives, de consum...) i contribuir a la seva desestigmatització. Aquest programa es va iniciar l’any passat en coordinació amb diverses entitats i la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA) del Departament de Treball, Afers Socials i Família de la Generalitat de Catalunya i el Consorci de serveis socials.

Una de les pitjors crisis humanitàries del nostre temps

Actualment, segons l’ACNUR hi ha 70’8 milions de persones desplaçades i refugiades que s’han vist obligades a fugir de les seves llars a causa de les guerres i els conflictes, i la meitat són menors. La guerra de Síria ha tingut com a resultat una de les pitjors crisis humanitàries dels nostres temps, ja que 6,3 milions de persones s’han vist obligades a abandonar el seu país. Almenys un milió de refugiats sirians han buscat seguretat i refugi al Líban, un país de 4,4 milions d’habitants. La regió de la vall de la Bekaa, propera a la frontera amb Síria, actualment alberga 350.000 refugiats en diversos camps informals. Altres crisis, com la del Sudan del Sud o l’Afganistan, també han obligat milions de persones a fugir. Moltes famílies refugiades han buscat refugi a Europa, i el Mediterrani ha estat protagonista de tragèdies i històries de supervivència.

A Grècia hi ha 51.000 refugiats registrats, dels quals 21.000 són infants. Al mateix temps, la proporció de menors no acompanyats (MENA) que van arribar a Europa va augmentar un 31% el 2017. En aquest context, els infants i joves són la població afectada més vulnerable. Molts d’ells han viscut situacions traumàtiques, han perdut les xarxes de referència social i la seva educació s’ha vist interrompuda.

Declaracions de Jordi Cardoner, vicepresident primer del FC Barcelona i de la Fundació Barça

"En un dia com avui volem manifestar el nostre compromís amb la població refugiada, i especialment amb els milers de infants i joves. Mitjançant els nostres programes estem aconseguit millorar el seu benestar emocional, i ho fem amb l’esport com una eina de transformació social. En aquests dos anys hem arribat a més de 24.000 beneficiaris”.