El programa de prevenció de la violència de la Fundació Barça i Fundació Mapfre a na Maré aconsegueix millorar el respecte entre els nens i reduir conflictes

El projecte ha beneficiat més de 4.500 nens i nenes des que va començar el 2012

17/04/2019

Aconseguir que nens i nenes de na Maré assimilin valors com el respecte, millorin el seu comportament, redueixin el nombre de situacions conflictives o millorin el seu rendiment escolar. Aquests són alguns dels resultats aconseguits en el programa que la Fundació Barça, amb el suport de la Fundació Mapfre, porta a terme en aquest barri de la ciutat de Rio de Janeiro. El projecte es va iniciar al 2012 al complexo de Alemao, i posteriorment s’implementa, des de l'any 2014, a La Maré. Des dels seus inicis, hi han participat més de 4500 nens.

L'estudi d'avaluació, anomenat "Canviant les regles del joc, trencant barreres a na Maré", és el primer que presenta la Fundació Barça al Brasil, i ho ha fet en un acte conjunt amb la Fundació Mapfre a la Subsecretaria de Esportes e Lazer (SUBEL) da Prefeitura do Rio de Janeiro a l'auditori da SUBEL de la mateixa ciutat. La presentació ha comptat amb la presència de Maria Vallès, directora general de la Fundació Barça, Fátima Lima, directora de Sostenibilitat de la Fundació MAPFRE, Gustavo Freue, sotssecretari de Esportes e Lazer da Prefeitura do Rio de Janeiro, i José Edmílson, exjugador FC Barcelona i campió del món amb la selecció del Brasil.

El Programa de la Fundació Barça de Prevenció de la violència juvenil a faveles de Rio de Janeiro utilitza l'esport com una eina per a la transmissió de valors i fomentar habilitats de diàleg en nens/es i joves per a la resolució pacífica de conflictes.

Actualment, i des de l'any 2014, el programa s'implementa a la Comunitat de Maré, una agrupació de Faveles al nord de Rio de Janeiro, on hi habiten prop de 130.000 persones. El projecte atén nens/es i joves d'entre 6 i 17 anys, amb especial atenció a aquells que es troben en situació de major vulnerabilitat.

L'avaluació externa realitzada recentment sobre el Programa que implementa la metodologia FutbolNet, deixa constància dels impactes generats en les nenes i els nens participants, i mostra el seu potencial per a ser replicat a altres zones vulnerables de la Ciutat de Rio de Janeiro amb característiques similars a Maré.

Resultats principals

Les principals troballes de l'Avaluació relatives a l'efecte del Programa a la vida dels nens beneficiaris, poden resumir-se així:

1. Assimilació de valors i millora de comportament
  2. Construcció de nous referents
  3. Espai d'oci segur
  4. Respecte i foment de la diversitat
  5. Millora del rendiment escolar
  6. Reducció de situacions conflictives
  7. Participació i apoderament femení
  8. Lloc on socialitzar i fer amistats

Assimilació de valors i millora del comportament

Com a conseqüència de participar de manera continuada en sessions FutbolNet, i tal com perceben els educadors i familiars, els participants assimilen progressivament i posen en pràctica els valors positius de l'esport, la qual cosa es tradueix en millores de comportament en el seu dia a dia, tant en la seva llar com a l’escola.

A partir de la investigació realitzada, s'ha verificat com les persones que incorporen els valors transmesos per FutbolNet en el dia a dia canvien de conducta. Encara que moltes vegades els participants i els seus familiars no aconsegueixen tenir clar quins valors s'estan canviant, són conscients que hi ha altres qüestions que estan treballant, més enllà del joc i de la pràctica del futbol, i reconeixen que hi ha canvis en les actituds i comportaments.

Construcció de nous referents

Gràcies a l'entorn que ofereix la Vila Olímpica de Maré, el projecte ofereix un espai d'oci segur amb una vocació pedagògica molt significativa que permet construir i transmetre als nens i nenes de la comunitat nous referents, alternatius a aquells presents a la comunitat que també formen part de l'imaginari col·lectiu.

Tal com mostra l'avaluació, els principals efectes de FutbolNet en els nens i nenes de Maré estan vinculats a la presentació i convivència amb nous referencials, és a dir, diferents d'aquells amb qui els nens conviuen en el seu dia a dia. Concretament l'acollida dels educadors i la manera "diferent" i respectuosa amb la que tracten als nens.

A més, conceptes com "companyerisme" o amistat són molt freqüents en les xerrades dels entrevistats, i es desenvolupen en aspectes com el treball en equip, la col·lectivitat i el respecte.

Per exemple, el cas d'Emerson, de 7 anys, segons relata una professora de la seva escola (Setembre 2018): "Molts participants no en tenen ni idea del món que hi ha fora, i es queden en el límit (de la vulnerabilitat). Aquí hi ha moltes facilitats (que no són bones), però el món és molt gran i tenir un projecte que demostri que un té altres possibilitats, que pot vèncer d'altres formes, canvia el participant i el treu d'aquest límit".

Un altre cas interessant és el de Camila, de 17 anys, que ha passat per una època convulsa en la seva llar. Segons relata la seva àvia, la coordinadora del projecte ha estat un gran suport per la Camila, a qui ha brindat suport psicològic, consells i convertint-se en una important referència per a ella, amb qui conversa sovint sobre què li agradaria estudiar o on treballar. Segons la mateixa Camila, el que més li agrada del projecte són "els entrenaments de FutbolNet, i conversar amb la coordinadora". Segons diu, és la persona que més admira avui en dia, ja que "sempre ha estat la meva amiga".

El valor del respecte i un espai d’oci segur

La Comunitat de Maré és un entorn social complex, on el narcotràfic i les bandes criminals componen una realitat visible, propera, i fins i tot atractiva per a molts nens. Un testimoni aportat per una mare d'un participant il·lustra aquest context. És el cas de la mare de l’Emerson, un nen de 7 anys, que explica: "En una ocasió vaig veure al meu fill jugant amb un altre nen com si fossin traficants, amb armes de joguina improvisades, ràdios de comunicació, etc." [..] "En aquesta Comunitat plena de violència, això és present en la ment del nen ".

Un altre nen, Kayllon, de 8 anys, relata que el que menys li agrada a Maré són "els trets", que li donen molta por i moltes ganes de sortir d'allà.

Tal com mostra l'avaluació, entre els canvis resultants de la implementació del projecte percebuts hi trobem els següents: respecte, humilitat, espai de convivència saludable, "ser escoltat". A partir de la implementació de la metodologia, es va reconèixer el respecte com el valor més significatiu resultant de FutbolNet a Maré. Per exemple, quan els nens parlen de convivència saludable, noves amistats, treball en equip o fins i tot el trencament de les barreres invisibles imposades pel narcotràfic, el respecte és posat com a element central.