Titelles per sensibilitzar els infants sobre la problemàtica dels refugiats

La Fundació Barça i Creu Roja han presentat avui el projecte d’educació en valors anomenat ‘Tant se val d’on venim’ a l’Escola Pau Romeva

05/03/2018

Tant se val d’on venim és el títol del projecte de la Fundació Barça i Creu Roja que pretén donar visibilitat a la crisi de persones refugiades a través del desenvolupament de tallers d’educació en valors humanitaris dirigits a nens i nenes d’entre 4 i 8 anys i les seves famílies. L’element central d’aquests tallers ha estat un espectacle de titelles utilitzant el diàleg com a eina d’entesa i participació en la transmissió d’aquests valors.

L’espectacle titellaire ha relatat la història de l’arribada d’un nen nou, el Zer, a la classe de la Ziga-Zaga, una pilota màgica de futbol que interactua amb els infants i proporciona immenses alegries a tots durant els partits a l’hora del pati. Quan ella s’assabenta de la imminent arribada del Zer, té por de no agradar-li i, sobretot, tem que no vulgui jugar amb ella. No obstant, arriba l’infant nou a l’escola i, malgrat no parlar el català, la Ziga-Zaga s’adona que es poden entendre. Comprèn que el Zer està més espantat que ella i que les seves pors eren només inseguretats, perquè no es coneixien. Gràcies a la Ziga-Zaga, el Zer aconseguirà integrar-se a la classe i als màgics i divertits partits de futbol de l’hora del pati.

La representació ens ha ajudat a posar-nos a la pell de les persones nouvingudes i, durant una estona, ens ha fet entendre les problemàtiques que han d’afrontar quan arriben a un nou país. D’aquesta manera, el poder d’una pilota màgica de futbol ens ha demostrat com l’esport facilita la integració d’aquestes persones en la nostra societat.

Ambdues entitats han apostat per l’ús dels titelles com una eina comunicativa potent a l’hora d’implicar els infants i les famílies en el procés d’adquisició i transmissió dels valors humanitaris, amb la finalitat de promoure l’aprenentatge i la posada en pràctica d’actituds i comportaments per a la convivència i el respecte de les persones refugiades tot prevenint conductes discriminatòries, racistes o xenòfobes.

L’espectacle de titelles ha anat acompanyat d’activitats pedagògiques de sensibilització i educació en valors, com el paracaigudes dels valors, els quatre sabaters i la decoració d’uns titelles retallables que han ajudat a reforçar la interiorització dels valors que es promouen amb aquest projecte: el respecte, el compromís, l’esforç, el treball en equip, la convivència, la humilitat i la solidaritat, entre d’altres.

Els protagonistes de l’acte, els nens i les nenes de l’Escola Pau Romeva, han participat activament en el projecte interactuant amb els representants institucionals de la Fundació Barça i de Creu Roja. Els infants han mostrat sensibilitat i percepció de les necessitats i els desitjos dels altres amb progressiva actitud d’ajuda i de col·laboració. A més, han après la importància de treballar en equip amb els companys per jugar a futbol i, sobretot, per aconseguir tot allò que ens proposem a la vida.

Declaracions de Jordi Cardoner, Vicepresident primer del FC Barcelona i de la Fundació Barça

“Aquest és un nou projecte conjunt entre la Fundació Barça i la Creu Roja a Catalunya i ens fa molta il·lusió, perquè, en la nostra línia de treball en la problemàtica dels refugiats, ara també ens hi hem afegit amb aquesta nova actuació que es realitzarà en 25 poblacions de Catalunya i que promou els valors de la convivència i la integració”.

Declaracions d’Antoni Aguilera, president de Creu Roja a Catalunya

“Aquests tallers de titelles ens ensenyen que hem de rebre els nens que venen de fora procedents de zones en conflicte i pobresa amb molt d’amor, comprensió i amb ganes de treballar per una societat més igualitària i sense discriminacions”.