El FC Barcelona presenta el seu Sistema de Protecció a la Infància del Club i la Fundació, pioner a l’estat espanyol

Aquest innovador sistema permet la prevenció de qualsevol tipus de violència envers els prop de 200.000 infants i joves de la Masia, les Barça Academy, els esports amateurs i dels programes de la Fundació

El FC Barcelona ha presentat el seu Sistema de Protecció a la Infància del Club i de la Fundació, pioner a l’estat espanyol, que dona cobertura de manera directa o indirecta a prop de 200.000 infants i joves de diferents àmbits d’actuació del Club (Masia, Barça Academy, esports amateurs) i de la Fundació. Aquest sistema comprèn la nova política de protecció, el protocol d’actuació i altres accions de prevenció, seguiment i gestió davant qualsevol tipus de violència: física i verbal, abús sexual, negligència i ‘bullying’, amb l’objectiu de  promoure un espai de tolerància zero i promoure espais segurs i de protecció.

El president del FC Barcelona i de la seva Fundació, Joan Laporta, acompanyat de la secretària general de l’Esport i de l’Activitat Física de la Generalitat de Catalunya, Anna Caula, han presentat aquest dijous aquest sistema de protecció de la infància en un acte celebrat a l’Auditori 1899 en què també hi han participat la directora general de la Fundació FC Barcelona, la Dra. Marta Segú; el Chief Compliance Officer del Club, Sergi Atienza; el psicòleg i consultor a Espirales Consultoría de Infancia, Francisco Javier Romeo; i l’experta internacional en drets de la infància i exdirectora d’infància i esport al Consell d’Europa, Elda Moreno.

L’objectiu del sistema és garantir el benestar integral de tots aquests nens, nenes i adolescents que formen part del Club i la Fundació. Per assolir-ho, es posa l’esforç a fer que tots els espais i entorns siguisegurs i de protecció basant-se en un enfocament de drets de la infància i l’interès superior de cada nen, nena i adolescent.

Cal destacar que la Representant especial del secretariat general sobre violència contra els infants de Nacions Unides, la Dra. Najat Maalla M’ijd, ha participat a l’acte a través d’un vídeo on ha felicitat al Club per aquesta iniciativa i ha animat a altres institucions i clubs esportius a que posin en marxa sistemes similars.

Culminació d’un llarg projecte

Històricament, el FC Barcelona sempre s’ha preocupat pel benestar de les persones, en especial dels nens, nenes i adolescents. La temporada 2017/18 es profunditza en la protecció a la infància mitjançant la creació de la primera política de riscos en l’esport amb menors, i amb l’inici de la realització de formacions anuals específiques a l’staff intern en aquesta matèria. Durant les darreres temporades s’ha anat evolucionant i implementant el sistema als diferents col·lectius i projectes, adaptant-lo a les diferents novetats legislatives que han sorgit en els últims temps. Així doncs, aquest projecte de protecció que es va impulsar fa tres temporades, ara s’ha culminat amb la incorporació dels canvis normatius i legals dels darrers anys i l’ampliació de la figura dels delegats i referents de protecció, una funció que s’ha incorporat a tots els equips dels diferents àmbits d’actuació del Club i que té la missió d’implementació totes les accions preventives i de seguiment de qualsevol situació de risc o vulnerabilitat que es pugui produir.

En els darrers anys s’ha treballat conjuntament amb Espirales Consultoría de Infancia, entitat experta en protecció a la infància formada per professionals referents internacionalment en aquesta matèria, i que ha col·laborat amb organismes com el Consejo Superior de Deportes, UNICEF, Consell d’Europa, etc., apostant per alinear el projecte als màxims estàndards internacionals en matèria de protecció a la infància.

Aquest sistema de protecció a la infància pioner s’alinea amb els protocols dels organismes socials nacionals i internacionals més avançats en aquest camp i posiciona el FC Barcelona i la Fundació com a entitats esportives capdavanteres. És per això que amb aquesta presentació pública, el FC Barcelona vol donar visibilitat i transparència a aquest sistema de protecció i a totes les mesures i protocols que la integren. Tota persona, empresa, entitat o organisme que vulgui participar en qualsevol activitat del Club i de la Fundació en què intervinguin infants i joves ha d’estar alineada amb aquest sistema de protecció de la infància.

Àmbit d’actuació

L’abast del sistema engloba la prevenció de qualsevol tipus de violència i s’aplica a tots els col·lectius del FC Barcelona en què participen nens, nenes i adolescents:
•    Masia (550 menors d’edat): residència Oriol Tort, futbol formatiu i seccions professionals (futbol, bàsquet, handbol, hoquei patins i futbol sala)
•    Barça Academy (24.000 menors d’edat): les escoles pròpies, que són la Barça Escola, la Barça Academy Nova York, i la Barça Academy Miami, així com tots els campus i clínics que organitza el Club. A més a més, juntament amb els partners de cadascuna de les Barça Academy repartides arreu del món, el Club s’assegurarà que s’implementi un sistema de protecció a la infància que asseguri els mateixos objectius que el sistema en cadascuna d’aquestes.
•    Esports amateurs (800 menors d’edat): patinatge, hoquei herba, voleibol, hoquei gel, rugbi, atletisme.
•    Altres activitats del Club on hi participin nens, nenes i adolescents.
•    Fundació FC Barcelona (158.800 beneficiaris): Tots els nens, nenes i adolescents que participen en els programes, tant nacionals com internacionals.

Accions i mesures

La Política de Protecció a la Infància és el marc general que descriu les accions i mesures que s’apliquen en aquesta matèria. Aquestes poden agrupar-se en quatre grans blocs:

1.    LES PERSONES: Són les que s’encarreguen d’atendre els nens, nenes i adolescents i les que han de garantir el bon tracte i prevenir, detectar i actuar davant de situacions de risc o vulnerabilitat. A més a més, el sistema disposa d’un Codi de Conducta que tota persona que està en contacte amb menors s’ha de comprometre a complir des del moment de la seva incorporació al Club o la Fundació.

2.    ELS ENTORNS I ACTIVITATS: Per poder garantir la seguretat i benestar dels nens, nenes i adolescents és necessari comptar amb entorns segurs i de protecció. Aquests s’aconsegueixen identificant els potencials riscos existents i aplicant les pautes i mesures dissenyades per reduir-los i/o eliminar-los.

3.    LES SITUACIONS: Tot i les precaucions, es donaran situacions de vulnerabilitat, de conflicte entre iguals o fins i tot de sospita o evidència de risc per a nens, nenes i adolescents. És per això que el sistema disposa d’un Protocol d’actuació que recull de manera detallada les accions que s’han de dur a terme en cadascuna d’aquestes situacions, així com circuits específics per territori.

4.    LA CULTURA ORGANITZACIONAL: S’han ajustat diferents processos transversals de l’entitat, com per exemple els estàndards de selecció i contractació, els plans de formació i les accions de prevenció i sensibilització dirigides a nens, nenes i adolescents i les seves famílies.

Declaracions de Joan Laporta, president del FC Barcelona i de la Fundació

“Parlar de temes com agressions físiques o verbals, ‘bullying’, negligència o en especial abús sexual sempre han estat temes tabú en la nostra societat, però el FC Barcelona com a entitat responsable amb la societat en què viu vol millorar la prevenció de qualsevol tipus de violència contra els infants i joves que participen en qualsevol activitat del Club i la Fundació i anar més enllà, perquè és un tema que ens preocupa i del qual també volem ser capdavanters”.

“El Club sempre ha protegit els seus infants, seguint les normatives vigents o anant més enllà en determinats moments on ha estat pioner, com és el cas de la posada en marxa de la Masia i també ho serem ara amb aquest sistema de protecció pioner al nostre país”.

Declaracions de Dra. Marta Segú, directora general de la Fundació FC Barcelona

“Aquest sistema de protecció te com objectiu principal garantir el benestar integral de tots aquests nens, nenes i adolescents que formen part del Club i dels diversos projectes de la Fundació”.

“Un dels punts destacats és aconseguir que tots els espais siguin entorns segurs i de protecció basant-nos en un enfocament de drets de la infància i l’interès superior de cada nen, nena i adolescent. El nostre objectiu ha estat assolir els màxims estàndards internacionals en matèria de protecció a la infància”.

Declaracions de Sergi Atienza, director del Departament de Compliance del FC Barcelona

“En els darrers anys els canvis de normatives i lleis han fet que des de la temporada 2017/18 s’iniciés aquest projecte per posar en marxa el sistema de protecció dels infants i joves que participen en activitats del Club en totes les seves seccions i esports i de la Fundació també. Ara el podem presentar perquè hem definit un sistema integral amb una política i uns protocols propis que ens permetran anar més enllà amb el principal objectiu que és protegir els nostres infants”.

“El fet de fer públics totes aquestes polítiques i protocols és un element clau per la Prevenció. Perquè aquesta transparència mostra tots els estàndards i protocols que tenim en compte en el Club per evitar qualsevol tipus de violència contra els nostres infants. Qualsevol persona, empresa, entitat, etc., ha d’adaptar-se a elles i les mostrem a tothom”.

Per conèixer amb detall el Sistema de Protecció a la Infància del FC Barcelona, fes clic aqui