La metodologia socioeducativa SportNet de la Fundació FC Barcelona s’aplica per millorar el tractament de trastorns de l’estat d’ànim d’adolescents

Una de les sessions de SportNet a Santa Coloma de Gramenet, en el marc del projecte de salut mental Esportivament

El projecte de salut mental “#EsportivaMent”, que s’implementa amb la participació d’un centenar d’adolescents de Santa Coloma de Gramenet i Badalona, té l’objectiu de generar evidència científica sobre l’impacte de l’activitat física i l’esport com a tractament complementari dels trastorns de salut mental entre les persones més joves

La Fundació FC Barcelona, en col·laboració amb la Fundació Vidal i Barraquer i l’Associació Sport2Live, està portant a terme un programa per complementar a través de l’esport el tractament dels trastorns d’estat d’ànim d’infants i joves entre 13 i 17 anys de Santa Coloma i Badalona. Aquest programa també té l’objectiu de generar evidència científica per aportar coneixement al voltant de les bondats de l’activitat física en general i, en concret, de la metodologia socioeducativa pròpia de la Fundació, SportNet, per tal de millorar el tractament i  el pronòstic d’aquests trastorns.

Un centenar d’adolescents, provinents principalment del Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil de Santa Coloma però també dels Hospitals de Dia de Santa Coloma i Badalona, participen en aquest projecte. Tots ells presenten simptomatologia relacionada amb patologies de l’estat d’ànim, alteracions que poden evolucionar cap a un trastorn depressiu (baix estat d’ànim i pèrdua d’interès) o un trastorn bipolar on hi ha també episodis d’eufòria.

Estudi científic

D’altra banda, cent joves més de les mateixes característiques participen en l’estudi de recerca però en aquest cas no realitzen cap pràctica esportiva per tal de poder avaluar les diferències entre els pacients dels dos grups. La vessant científica del projecte, liderada per la Fundació Vidal i Barraquer, pretén avaluar les diferències entre pacients adolescents que reben el tractament habitual (medicació i teràpia psicològica) respecte d’altres que complementen la intervenció amb la pràctica d’activitats físiques, esport i jocs cooperatius organitzada i supervisada per professionals.

La implementació de la metodologia SportNet s’està fent a través de l’Associació Sport2Live i consta de 12 sessions setmanals amb diferents grups.

La metodologia SportNet de la Fundació FC Barcelona utilitza l’activitat física i l’esport com a eina per millorar la qualitat de vida d’infants i joves en situació de vulnerabilitat. SportNet fomenta els valors del FC Barcelona com l’esforç, el respecte, el treball en equip, la humilitat i l’ambició a través de dinàmiques de joc i l’activitat física. Els infants i joves tenen l’oportunitat de regular la seva conducta a través d’una experiència d’apoderament on s’incrementen les seves relacions positives amb persones iguals i aprenen habilitats socials i personals necessàries per millorar la seva relació amb la família i la seva comunitat.