Justícia i la Fundació FC Barcelona amplien la seva aliança per avançar en la reinserció social i laboral de les dones i el jovent privat de llibertat

Sergi Blàzquez, Lourdes Ciuró, Elena Fort i Marta Segú, al Centre Penitenciari Brians 1

Una trentena d’internes del centre penitenciari Brians 1 fan sessions de joc i esport dinamitzades per tècnics esportius de la Fundació i destinades a empoderar-les i adquirir habilitats socials

El Departament de Justícia i la Fundació FC Barcelona han signat un nou acord de col·laboració per avançar en la reinserció social i laboral de les persones internes en els centres penitenciaris i de justícia juvenil de Catalunya. Aquesta nova aliança preveu, entre altres accions, la posada en marxa d’un projecte de reinserció sociolaboral per a les dones privades de llibertat al Centre Penitenciari Brians 1.

La consellera de Justícia, Lourdes Ciuró i Buldó, acompanyada per la vicepresidenta institucional del FC Barcelona, Elena Fort, i la directora general de la Fundació, la Dra. Marta Segú, ha fet una visita avui a les internes del centre penitenciari Brians 1 mentre participaven de les sessions esportives, dissenyades amb la metodologia pròpia de la Fundació amb l’objectiu de millorar les seves habilitats i competències i ajudar-les en la seva reinserció en la societat i també en el món laboral. El projecte inclou també la derivació de les internes a itineraris de formació i tallers ocupacionals i l’acompanyament en el seu procés de recerca de feina.

Empoderar i adquirir habilitats

El projecte per consolidar habilitats i competències en les internes té dues vessants. D’una banda, les sessions socioeducatives que la Fundació FC Barcelona ja està duent a terme a una trentena d’internes dins dels mòduls de Brians1 i que es basen en la metodologia SportNet, que utilitza l’activitat física –el joc i l’esport-  com a eina de creixement personal i comunitari.

D’altra banda, i pel que fa a la reinserció laboral, la Fundació FC Barcelona treballarà per detectar les habilitats i vocacions de les participants i acompanyar-les i ajudar-les en les seves possibles sortides laborals. El projecte inclou l’acompanyament a les internes en els casos en què s’assoleixi l’èxit.

Amb el nou acord també es dona continuïtat al projecte de transferència metodològica als centres de Justícia Juvenil mitjançant el qual s’adopta la metodologia SportNet de la Fundació FC Barcelona com a eina educativa i d’integració social i laboral.

Metodologia SportNet als Centres de Justícia Juvenil

Des del 2016 la Fundació col·labora amb la Direcció General d’Execució Penal a la Comunitat i Justícia Juvenil del Departament de Justícia amb aquesta metodologia educativa per contribuir en la rehabilitació dels joves i menors a través de l’esport i l’activitat física. Amb l’ajuda de tècnics esportius especialitzats en col·lectius vulnerables, els joves dels centres de justícia juvenil utilitzen l’esport com a eina de transmissió de valors.

Aquesta iniciativa s’ha materialitzat amb sessions que s’han dut a terme en cinc centres educatius de règim tancat de justícia juvenil: Can Llupià, El Segre, Montilivi, l’Alzina i Til·lers. Les sessions han permès el desenvolupament d’habilitats socials d’unes 150 persones  joves internes cada any, les quals han millorat en aspectes com la capacitat d’autocontrol i respecte gràcies a la metodologia esportiva i educativa de la Fundació FC Barcelona.

Parentalitat i One Team

La Fundació també ha impulsat una activitat pionera dins dels centres penitenciaris que ajuda les persones internes en la seva responsabilitat parental: es tracta de col·laborar amb els que són pares en la creació d’experiències positives a traves de l’organització i dinamització de jornades on jugar amb les famílies és l’activitat principal amb què es busca fomentar l’empoderament dels interns.

Una altra de les accions destacades és també el projecte One Team al Centre Penitenciari de Joves. Aquest és el projecte de responsabilitat social que desenvolupen conjuntament la Fundació FC Barcelona i l’Eurolliga de bàsquet i que utilitza el bàsquet amb metodologia SportNet com a eina de creixement personal i comunitari per afavorir la reinserció social de persones joves internes amb sessions setmanals i visites de jugadors i jugadores del primer equip.

Donació de material

En la visita, on també han estat presents el secretari general de Mesures Penals, Reinserció i Atenció a la Víctima, Sergi Blàzquez, el director general d’Afers Penitenciaris, César Galvan, i la directora d’Execució Penal a la Comunitat i Justícia Juvenil, Susagna Roura també s’ha visualitzat la donació de material de la Fundació als centres penitenciaris i de justícia juvenil de Catalunya. Aquesta donació, que tindrà com a beneficiaris prop de 7.000 interns i internes, consisteix en roba esportiva del FC Barcelona.

Declaracions de Lourdes Ciuró, consellera de Justícia de la Generalitat

"Tenim el compromís de millorar la vida de les internes dins les presons. Tots ens podem equivocar i hem de tenir el dret a poder reparar el que hem fet. Cada dia, als centres penitenciaris unes 3.000 persones practiquen esports. La pràctica esportiva té un impacte en la reducció de la conflictivitat, facilita l’abandonament del consum de tabac i drogues, millora la convivència i la integració de la persones en la seva preparació per a la vida en llibertat".

Declaracions d'Elena Fort, vicepresidenta institucional de FC Barcelona

"És un orgull com a club treballar amb persones vulnerables. Volem que el Barça faci la vida millor a aquestes persones. Necessitem empoderar aquestes dones, fer que tornin a entrar a la societat, que es formin, que adquireixin aquests coneixements."

Declaracions de la Dra. Marta Segú, directora general de la Fundació FC Barcelona

"El nostre objectiu és treballar les habilitats personals i l’autoestima a través d’una eina màgica com és l’esport. Una eina que transforma i millora la vida de les persones. Pot ensenyar valors com l’esforç, la disciplina, el treball en equip i el respecte cap els demés. Una metodologia que estem utilitzant amb els joves i que ara també la farem servir amb aquest grup de dones a Brians 1".

COMPARTEIX AQUESTA NOTÍCIA