fcb.portal.reset.password

Aplicació del projecte 'FutbolNet' al Brasil. | FUNDACIÓ FCB

El proper dia 23 de setembre es celebrarà el Festival FutbolNet a les instal·lacions de la Vila Olímpica de la Comunitat de Maré, Rio de Janeiro, en el marc del Programa impulsat al Brasil per la Fundació FC Barcelona conjuntament amb Fundación MAPFRE.

Més de 500 infants i joves d’entre 8 i 14 anys participaran en aquesta sisena edició, en una de les instal·lacions esportives més important d’aquesta zona de la ciutat, on també es desenvolupa setmanalment el projecte FutbolNet. Des de les 9.30 h del matí fins a les 13.00 h els valors seran els protagonistes a través d’activitats esportives i altres activitats lúdiques que permeten donar a conèixer la filosofia d’aquest projecte de la Fundació.

Aquests festivals són una cita lúdica que reuneix els beneficiaris del projecte FutbolNet, però que vol anar més enllà en el seu impacte, ja que convida també la resta de la comunitat, especialment les famílies dels beneficiaris, a descobrir aquesta iniciativa i a sentir-se’n una part activa. Des del 2012 la Fundació aplica amb èxit aquest programa de foment de valors a la ciutat de Rio, un projecte ja consolidat en aquest territori que, a més de l’alta implicació dels seus beneficiaris i les seves famílies, ha generat interès en les entitats locals. Al projecte hi participen, de l’abril al desembre, 360 nens i nenes d’entre 6 i 12 anys, en dues sessions setmanals.

Es tracta d’un projecte focalitzat en la prevenció de la violència i l’exclusió social. L’objectiu és fomentar els valors per tal de reduir les conductes agressives i millorar el rendiment escolar entre els infants que es troben en risc d’exclusió social.

La Fundació té la voluntat de traslladar aquesta metodologia educativa als infants que es troben en un alt risc d’exclusió social. És per aquest motiu que es va escollir el Complexo da Maré; una de les zones més desafavorides de Rio de Janeiro, que compta amb una població d’uns 150.000 habitants i està integrat per 16 faveles. La Fundació implementa FutbolNet en aquesta zona amb la col·laboració de la Fundación MAPFRE, entre altres institucions locals.

FutbolNet és una metodologia pedagògica que pretén educar els infants i els joves a través del foment dels valors positius que es deriven de la pràctica esportiva. El projecte fa incidència en cinc valors del FC Barcelona, marcats com a essencials per al desenvolupament personal, que es debaten abans, durant i després del joc: l’esforç, el respecte, el treball en equip, la humilitat i l’ambició. Els monitors tutelen el joc sense amonestar i fomenten el diàleg entre els participants perquè tots ells valorin i analitzin la part positiva i la part negativa de les seves actituds amb l’objectiu de millorar-les també fora del terreny de joc.

Existeixen encara importants reptes a Rio de Janeiro en termes de la problemàtica de pobresa i violència, especialment en la joventut. Rio és una de les ciutats amb més pobresa (aproximadament 2,6 milions d'habitants viuen sota el nivell de pobresa) i amb més de 150 mil persones no alfabetitzades. Així mateix, la ciutat presenta alts índexs de violència que es registren i que afecten particularment els joves en la seva qualitat d’agressors i víctimes.

Declaracions de Jordi Cardoner, vicepresident del FC Barcelona i la Fundació FCB

“La tasca que ha portat a terme la Fundació del Barça amb la col·laboració de la Fundación MAPFRE durant aquests anys a la favela de Maré ha ajudat molts nens i nenes a tenir un espai de pau en una de les comunitats més desafavorides de la ciutat. I ho ha fet a través de l’esport, del futbol més concretament, on a banda de realitzar una activitat física s’han creat llaços de confiança i amistat entre ells. Un element clau en una zona marcada per la violència”.

"FutbolNet és una metodologia reconeguda, desenvolupada i provada per la Fundació FC Barcelona en molts països i diferents contextos, que utilitza l'esport com una eina per abordar problemàtiques socials diverses. El Barça és una entitat que té al seu ADN un seguit de valors com la solidaritat i per això volem contribuir al desenvolupament i la millora d'aquesta societat en què vivim i de la qual rebem tant”.

Tornar a dalt