fcb.portal.reset.password

Jordi Cardoner i Òscar Camps, a l’acte de signatura de l’acord. | GERMAN PARGA

GERMAN PARGA

PROACTIVA OPEN ARMS

La Fundació Barça ha signat un acord de col·laboració amb l’organització Proactiva Open Arms per realitzar un seguit d’activitats de sensibilització sobre la greu crisi humanitària que pateixen milions de persones desplaçades i refugiades d’arreu del món, especialment en l’àrea del mar Mediterrani.

La primera acció conjunta d’ambdues entitats es materialitza en el suport que dona la Fundació Barça al vaixell Astral que des de l’1 de novembre fins a finals de desembre recorrerà diferents ports de la costa catalana i posteriorment Palma de Mallorca per dur a terme sessions de sensibilització entre infants i joves de les escoles d’aquests poblacions (Ametlla de Mar, Sant Carles de la Ràpita, Cambrils, Vilanova i la Geltrú, Arenys de Mar, Blanes, Palamós, Roses i Palma de Mallorca).

A banda de les sessions de sensibilització amb nens i infants, el vaixell Astral estarà obert al públic durant el dia i es faran visites guiades a càrrec de la tripulació del vaixell. L’objectiu d’aquesta campanya és apropar la cara més oculta de la Mediterrània als més joves perquè siguin conscients del que succeeix amb les persones que fugen de la pobresa i intenten arribar a Europa buscant refugi, una de les crisis humanitàries més importants d’aquest segle.

Proactiva Open Arms fins a l'actualitat ha salvat més de 50.000 vides en les dues missions que té ara actives al mar Mediterrani i l’Egeu. Més de 220 voluntaris han format part de l’equip que ho fa possible.

Cal recordar que solament durant l’any 2017 més de 2.800 persones han mort ofegades intentant arribar a Europa fugint de la guerra, la persecució o la pobresa. A aquesta xifra caldria afegir els milers de persones desaparegudes al mar i que incrementen notablement el nombre de víctimes total.

Més enllà del salvament, l'acció continua a terra. Un altre dels pilars fonamentals de l'organització és la sensibilització de la ciutadania sobre aquesta crisi humanitària a través de trobades amb escoles, així com pels canals de xarxes socials. Molts dels voluntaris que han participat en alguna de les missions han impartit xerrades a comunitats escolars de tot el territori espanyol, i han arribat a més de 15.000 estudiants de totes les edats.

Programa ‘Refugiats’

Aquesta col·laboració de la Fundació Barça amb Proactiva Open Arms s’estableix dins del marc d’actuació de la lluita contra l’exclusió social, i més específicament dins del programa Refugiats, on realitza accions de sensibilització amb diverses entitats i desenvolupa programes a camps de refugiats de Grècia, Itàlia i Líban amb nens i nenes refugiats, on a través de l'esport, el programa té com a objectiu millorar les habilitats socials i treballar en la prevenció i resolució de conflictes entre nens i adolescents refugiats. Tot això contribueix a millorar el seu benestar emocional i fomentar la seva inclusió social en els països d'acollida.

Proactiva Open Arms

És una organització no governamental i sense ànim de lucre, el principal objectiu de la qual és evitar morts i defensar els drets humans al mar. Els seus inicis es remunten al setembre del 2015, quan Oscar Camps, professional en l'àmbit del salvament, va posar en marxa una iniciativa personal que es convertiria poc després en l'origen d'aquesta organització.

L'entitat compta des de l'inici amb un equip permanent a l'Egeu, així com a la Mediterrània central, on està operant des del juny del 2016, poc temps després que es signés l'acord entre la Unió Europea i Turquia amb la consegüent reactivació de la ruta des de les costes de Líbia.

Aquesta segona missió va arrencar a bord d’Astral, un motoveler de luxe cedit per un empresari i reconvertit després en vaixell de salvament, que porta rescatades més de 14.000 persones.

Proactiva Open Arms ha consolidat la seva presència a la Mediterrània central sota coordinació del cos de guardacostes italians, amb participació permanent i ininterrompuda des del gener del 2016 a bord del Golf Azzurro i, posteriorment, del vaixell insígnia Open Arms, un antic remolcador d'altura donat per una naviliera i que va haver de ser remodelat per poder realitzar tasques humanitàries.

Declaracions de Jordi Cardoner

“Des de la Fundació Barça en el seu moment ens vam comprometre amb la problemàtica dels refugiats i vam decidir que seria un tema que ens el faríem nostre, i afrontar aquesta situació amb tot el suport del Club i ho estem fent en col·laboració amb altres entitats que fan una excel·lent tasca o directament a través del treball que fa Fundació Barça a camps de refugiats de Grècia, Líban i Itàlia. És absolutament necessari donar suport a organitzacions com Proactiva i persones com Òscar Camps, que fan una feina excepcional i que aconsegueixen salvar milers de vides cada any”.

Declaracions d’Òscar Camps

“Aquest acord ens permetrà mostrar què fa la nostra organització i què passa al Mediterrani i a altres part del món amb aquesta crisi migratòria tan important que estem patint actualment. Explicar el viatge que fan aquesta gent és molt complex i perillós, uns fugen de la guerra, altres del terrorisme o de la misèria, o nenes menors d’edat que fugen de la mutilació genital. Imagineu creuar un desert, tres o quatre mil quilòmetres, posant-se en mans de màfies, per exemple una menor d’edat. El 99% de les dones són prostituïdes forçosament, algunes d’elles passen a ser esclaves sexuals de clans militars, moltes no arribaran mai a Líbia, que és on s’inicia la segona part del viatge on un bon nombre mor al mar. El que no mor al desert mor al mar Mediterrani”.

Tornar a dalt