fcb.portal.reset.password

Xavier Bertolín, Shakira Mebarak i Jordi Cardoner, sobre la gespa del Camp Nou | GERMÁN PARGA - FCB

El vicepresident primer del FC Barcelona i de la Fundació FC Barcelona, ​​Jordi Cardoner, l'artista i fundadora de la Fundación Pies Descalzos, Shakira Mebarak; i el director de l’Àrea Comercial i Educativa de la Fundació Bancària “la Caixa”, Xavier Bertolín, han presentat aquest dimarts l'acord de col·laboració de les tres entitats per construir a Barranquilla una nova escola, que se sumarà a les sis que ja estan en funcionament, emparades per la Fundación Pies Descalzos a Colòmbia (Barranquilla, Cartagena, Soacha i Quibdó), i que estan obtenint resultats escolars d'èxit i transformant positivament l'entorn vulnerable de les zones on es troben.

Aquesta iniciativa parteix del vincle que l'Obra Social "la Caixa" i la Fundació FC Barcelona mantenen des de fa vuit anys amb un conveni anual de 600.000 euros a través del qual promouen accions i projectes educatius de qualitat i innovadors, basats en els valors i les competències personals. D'aquesta aportació, durant tres anys es destinaran 400.000 euros a la creació de la Institución Educativa Pies Descalzos Nuevo Bosque, en total 1,2 milions d'euros. A més de la contribució econòmica, l'acord té prevista la implementació de dos dels projectes educatius més reeixits i transformadors que l'Obra Social "la Caixa" i la Fundació FC Barcelona impulsen arreu del món: el Programa Joves Emprenedors i ‘FutbolNet’.

La Institución Educativa Pues Descalzos Nuevo Bosque es construirà en un dels barris més desafavorits i insegurs de Barranquilla, El Bosque, on sovint es produeixen situacions de delinqüència i on cada any augmenta el nivell de vulnerabilitat (el 2016, el 25,7% de la població es trobava en situació de pobresa). L'Ajuntament de Barranquilla ha facilitat el terreny per a la construcció del centre, que requereix una inversió de 4,7 milions d'euros, 2 milions dels quals seran aportats pel Govern de Colòmbia. La seva construcció i posada en funcionament estan previstes per d'aquí a dos anys, i n’és imprescindible la contribució i participació activa del Ministerio de Educación de Colòmbia i el seu fons d’infraestructures, unit a la Secretaría de Educación Distrital Barranquilla.

Institucions de referència en l'àmbit de l'educació innovadora i de qualitat

A Colòmbia i a Llatinoamèrica en general, la garantia del dret a l'educació es limita a la possibilitat de matricular-se en una escola o institució educativa, però no avala el contingut que s'ofereix al llarg del procés educatiu. Davant d'aquesta realitat, la Fundación Pies Descalzos es compromet a fomentar una educació de qualitat per als alumnes, entesa no tan sols com la possibilitat d'accedir i assistir a una institució educativa, sinó també com l'oportunitat de desenvolupar les capacitats que els permetran enfrontar-se a la vida amb totes les seves complexitats, tenint en compte les condicions particulars del seu context. I així, rebre una educació de qualitat millorarà la qualitat de vida no únicament de l'alumnat, sinó també de la seva comunitat.

Seguint un treball exhaustiu per fomentar una educació de qualitat a les escoles colombianes, la Fundación Pies Descalzos reconeix la línia educativa de l'Obra Social "la Caixa" i de la Fundació FC Barcelona com una conducta de referència en el nou paradigma de l'educació, basada en el desenvolupament integral dels alumnes.

L'Obra Social "la Caixa" amplia el Programa Joves Emprenedors

L'any passat, l'Obra Social "la Caixa" i la Fundación Pies Descalzos van signar un acord pel qual es va exportar per primera vegada fora d'Espanya una de les iniciatives educatives capitals de l'Obra Social "la Caixa", el Programa Joves Emprenedors, ja present en quatre escoles de Colòmbia: la Institución Educativa Distrital Fundación Pies Descalzos (Barranquilla), la Institución Educativa Fundación Pies Descalzos Cartagena, l'Instituto Tecnológico Antonio Ricaurte (Quibdó) i la Institución Educativa Eugenio Díaz Castro (Soacha, departament de Cundinamarca). L'any passat, un total de 500 alumnes d'aquestes quatre escoles van aprendre el concepte, les característiques i els valors d'una actitud emprenedora i creativa, a través del Programa Joves Emprenedors, que també s'implementarà en la Institución Nuevo Bosque. La seva aplicació, a càrrec del professor o professora, parteix d'un kit digital que conté sis mòduls, cadascun d'aquests de dues sessions, per treballar els conceptes clau d'un projecte emprenedor.

El nou paradigma de l'educació

En els moments de crisi sorgeix l'oportunitat d'abandonar la zona de conformitat i pessimisme per desenvolupar la creativitat i la innovació. Partint d'aquest plantejament, l'Obra Social "la Caixa", des del seu programa educatiu, es proposa crear sistemes pedagògics destinats als joves per inspirar un canvi de paradigma en la societat, que estimuli noves maneres de pensar i d'actuar, per tal que les noves generacions puguin desplegar talents i potencials al servei d'una professió sentida, productiva i creativa.

Un bon exemple d'això és el Projecte Joves Emprenedors, la innovadora proposta educativa que l'Obra Social "la Caixa" va posar en marxa el 2013, amb una demanda que augmenta cada any significativament. Des dels seus inicis fins avui, han treballat en el programa 2.150 escoles de tot Espanya (1 de cada 4 centres escolars) i 154.686 alumnes, amb l'objectiu de despertar les seves habilitats emprenedores, promovent el seu creixement personal i potenciant-ne la capacitat d'iniciativa.

El projecte, dirigit a estudiants d'entre 14 i 18 anys, els ensenya a observar el seu entorn més proper des d'una altra perspectiva, perquè entenguin que la realitat està plena de problemes per resoldre i que l'emprenedoria és una manera de solucionar-los i de detectar noves oportunitats. Seguint aquesta línia, els alumnes duen a terme projectes que ells mateixos ideen, per tal d'aprendre el procés i el que significa ser emprenedor. Així mateix, han de pensar una proposta de valor i treballar en equip per dissenyar un model de negoci viable, saber comunicar, construir un prototip i testar-lo per fer realitat el seu projecte.

La recent i innovadora exportació internacional del Programa Joves Emprenedors es deu tant als eficaços resultats del programa reflectits en les valoracions dels professors participants, com a la creixent demanda per part de la comunitat educativa d'impartir classes al voltant a l'emprenedoria. El material del Projecte Joves Emprenedors, a més d'incloure un contingut de qualitat i d'estar disponible en anglès, és de fàcil accés, amb descàrregues immediates i un ús intuïtiu i fluid.

La Fundació FC Barcelona continua expandint ‘FutbolNet’

‘FutbolNet’ és un projecte basat en la metodologia Futbol3, una eina d'intervenció social d'èxit reconegut internacionalment. Es tracta d'una metodologia que, a través de l'esport, permet treballar amb grups de joves temes com la convivència, la discriminació, el gènere, etc.

La clau per a ‘FutbolNet’ és el diàleg. A través d'aquesta eina, els jugadors i jugadores no tan sols entren en una relació de respecte i comprensió mutus, sinó que també adquireixen confiança en si mateixos i sentit de responsabilitat. A Catalunya el projecte s'aplica en diverses localitats, en col·laboració amb les diputacions i els ajuntaments, i permet treballar en diferents barris amb metodologies d'intervenció variades en funció dels entorns i els destinataris. Els beneficiaris del projecte són grups de nens i joves d'entre 10 i 16 anys, seleccionats per les entitats del territori que col·laboren en la seva implementació.

Des del 2011 fins a l'actualitat, el programa ha beneficiat 480.000 infants i joves de Catalunya i de més de 50 països, entre els quals es troben el Brasil, l’Argentina, Mèxic, Colòmbia, l'Iraq, el Líban o Ruanda.

Una filosofia basada en l'esforç, el respecte, el treball en equip i la humilitat

La pràctica esportiva no només millora la salut física de nens i joves, sinó que permet l'aprenentatge dels valors implícits en l'esport i millora l'autoestima i el comportament, tant en el terreny de joc com en l'àmbit familiar i en la comunitat en general.

En un entorn com el que té El Bosque, aquest projecte suposa una gran oportunitat per consolidar els grups d’infants i joves a través de la reducció de comportaments rebels, actituds problemàtiques, formes de competitivitat nocives i agressivitat, i reforçant actituds positives com la reflexió, l'amistat, la col·laboració, la presa de decisions, la participació i el sentiment de pertinença al grup. A més, la metodologia del programa i el treball dels educadors proporcionen als joves la integració necessària per desenvolupar una actitud més positiva en la seva vida quotidiana.

Fundación Pies Descalzos, per un model d'intervenció integral

La Fundación Pies Descalzos és una organització no governamental colombiana creada per l'artista Shakira el 1997, el principal objectiu de la qual és la promoció de l'educació pública de qualitat per als infants en situació de vulnerabilitat a Colòmbia.

Des del 2004, la fundació implementa una estratègia d'intervenció integral a través de cinc eixos: proporcionar educació pública de qualitat, millorar la nutrició dels estudiants, promoure el creixement personal i el desenvolupament sostenible, construir infraestructures escolars de primer nivell i establir les escoles que reben suport com a centres comunitaris mitjançant l'estratègia de l’escola de portes obertes.

Són sis les institucions beneficiades, gràcies als esforços i els fons privats, situades a les zones de Barranquilla, Cartagena, Soacha i Quibdó. En l'actualitat, més de 6.000 infants i aproximadament 72.000 joves i adults de les comunitats en són els seus beneficiaris. A més, la Fundación Pies Descalzos estableix aliances estratègiques amb el sector públic i amb organitzacions privades i filantròpiques que inclouen a les seves agendes i en els seus objectius el treball mancomunat per una educació de qualitat dels infants i joves en situació de vulnerabilitat.

Jordi Cardoner, vicepresident primer del FC Barcelona i la Fundació FCB:

“És un plaer estar al costat d’aquest projecte, en el qual participem amb el nostre programa de FutbolNet que treballa els valors de l’esport, i ens fa molta il·lusió poder estar al costat d’aquesta iniciativa que lidera la Shakira i de la qual els grans beneficiats són els joves d’un barri necessitat de Barranquilla”.

Shakira Mebarak, fundadora de la Fundació Pies Descalzos:

“Qui m’anava a dir que un dia presentaria aquest projecte a un lloc tan especial per a mi i per al Gerard i els meus fills com és el Camp Nou. Invertir en educació en zones necessitades permet donar oportunitats a joves que ho necessiten i facilitar que molts joves que podrien haver quedat marginats de la societat, ara puguin anar camí de la Universitat”

Tornar a dalt