fcb.portal.reset.password

El periodista Jordi Basté va moderar una de les taules rodones d’aquest simposi. | ÁLEX CAPARRÓS / FCB

La necessitat de donar visibilitat a la problemàtica del bullying, donar eines útils a les escoles,  docents i pares i mares perquè en facin prevenció, així com la intervenció i la restitució de les víctimes han estat temes centrals de les xerrades del 1r Simposi contra el Bullying, que s’ha celebrat els dies 27 i 28 d’abril a l’Auditori 1899 del FC Barcelona.

Aquests simposi, organitzat pel Col·lectiu Fu i la Fundació del FC Barcelona, ha donat veu a víctimes i testimonis afectats que han posat de manifest no només la dificultat, sinó també la fortalesa, l’esperança i l’empenta que han trobat per sortir-se’n. Les tardes s’han dedicat als educadors i educadores, famílies, estudiants universitaris i professionals del sector per conèixer els recursos existents dins i fora de l’aula, a fi de generar un diàleg sobre els instruments i les mancances a l’hora d’afrontar aquesta problemàtica.

Víctimes i testimonis

La possibilitat d’escoltar les víctimes i els testimonis que han viscut situacions de bullying va provocar moments molt emotius, especialment quan van parlar els pares de l’Alan, un noi que va patir-ho durant molt temps i va acabar amb la seva vida.

Dos dels punts clau que han estat mencionats en totes les xerrades són la necessitat de donar visibilitat a la problemàtica del bullying i facilitar solucions útils a centres escolars, pares i mares i docents per tallar i prevenir situacions d’aquests tipus. Molts dels testimonis han demanat que és conscienciï d’aquesta problemàtica que ens afecta a tots, i que cal trencar el silenci i lluitar contra aquest estigma.

Aquestes són algunes de les moltes reflexions que s’han escoltat durant aquests dos dies durant el Simposi, de boca de les víctimes de bullying i dels seus pares.

Ester (mare de l’Alan): "Per què es va suïcidar? Busquem-ho en la societat i en els pares, que no han sabut educar bé als seus fills"

Xavi (pare de l’Alan): "Volem que la gent se n'adoni i reflexioni, per això estem avui aquí. Cal tenir molts ulls i vigilar"

Isaac: “Normalment l’agressor té un problema, per això fa el que fa. Jo vaig intentar ajudar-lo".

Rita: "A vegades feia experiments, com no parlar durant tot el dia i veure si algú em dirigia la paraula"

Joan (pare d’una víctima): “Volia defensar la meva filla, vaig anar a parlar-hi. Els altres pares em van denunciar i volien que demanés perdó”

Les sessions han comptat amb una alta assistència de públic  a la sala i connexions des de les escoles mitjançant la retransmissió que s’ha fet de tot el simposi en streaming.

‘Manifest Alan’

Durant la celebració del simposi s’ha treballat en el que s’anomenarà el Manifest Alan, un text que pretén ser un reclam comú cap a un compromís que doni a les escoles i les famílies mecanismes adequats contra el bullying. Aquesta iniciativa pretén, a més de sensibilitzar la societat en general, que els centres educatius puguin actuar i prenguin un rol actiu com a Escola contra el bullying.

Nova línia estratègica de treball

Un dels nous eixos de treball de la Fundació del FC Barcelona és la prevenció de la violència i la resolució pacífica de conflictes, marcat com a prioritari al nou Pla Estratègic de l’entitat. Aquesta innovadora iniciativa té com a objectiu ajudar en la lluita contra el bullying des de l’àmbit esportiu. Es tracta d’una problemàtica candent, que cal afrontar amb valentia i que afecta un col·lectiu indefens mancat d'eines per gestionar-lo i superar-lo. És, per tant, una temàtica sobre la qual cal sensibilitzar i generar debat i coneixement, una altra de les prioritats que la Fundació FC Barcelona es marca en l’àmbit de la innovació social.

La Fundació compta amb la col·laboració del Col·lectiu FU, un projecte que funciona des de l’any 2007 i que aglutina un campus literari, un campus per la pau, el treball de l’escriptora i activista Lolita Bosch i el FU Global. Gràcies a l’ajuda de centenars de voluntaris i voluntàries, el Col·lectiu FU genera i construeix discursos i recursos per combatre les violències, les desigualtats i la falta d’oportunitats. Tot buscant alternatives artístiques i pràctiques per poder ser, amb dignitat, precisió i llibertat, qui som i qui tenim dret a ser. Amb la certesa que el pensament literari és un pensament essencialment de pau.

Tornar a dalt