Bartomeu, Cardoner i Mestre amb Jesús Tomillero i representants de les entitats que li han mostrat el seu suport. | GERMÁN PARGA

La sensibilitat del FC Barcelona i de la seva Fundació en la lluita contra l’homofòbia al futbol ha portat aquest dissabte a la Llotja del Camp Nou Jesús Tomillero, el primer àrbitre obertament gai del futbol espanyol.

Jesús, de 21 anys i àrbitre des dels 11, ha estat rebut a l’espai noble de l’Estadi pel president Josep Maria Bartomeu, pel vicepresident primer Jordi Cardoner i el vicepresident esportiu, Jordi Mestre. Tots ells li han volgut mostrar la seva profunda solidaritat amb la situació de discriminació que està vivint i li han transmès el compromís i el rol actiu que el FC Barcelona ha pres en la lluita contra l’homofòbia al futbol.

Tomillero va començar a patir episodis d’insults i coaccions mentre arbitrava, arran d’haver fet pública la seva homosexualitat fa poc més d’un any. Des de llavors ha rebut greus amenaces, no només als terrenys de joc, sinó també a les xarxes socials, que l’han obligat a estar sota protecció policial i que han estat a punt de fer-li perdre la seva vocació pel futbol. És per això que a la seva història personal es poden veure emmirallats també altres professionals de l’esport que han patit o pateixen aquesta discriminació.

Tomillero ha estat acompanyat a la Llotja per Miguel Ángel Aguilar, fiscal coordinador del servei de delictes d’odi i discriminació de la Fiscalia de Barcelona; Antonio Pasadas, secretari de polítiques sectorials d’UGT Catalunya; Jaques Schoofs, president de Panteres Grogues; David Lechón, secretari de l’Agrupación Deportiva Ibérica; Enric Bertran, vicepresident de l’UFEC, i representants del cos de Mossos d’Esquadra. Totes aquestes entitats estan ajudant el Jesús en aquesta delicada situació i desitgen que el seu exemple serveixi per ajudar a sensibilitzar la societat sobre una xacra com l’homofòbia.

La implicació del FC Barcelona en aquesta causa no és nova. De fet, el 13 de maig del 2015 la Fundació FCB va organitzar una taula rodona amb experts en la matèria sota el títol El Barça contra l’homofòbia en què es va presentar un espot de sensibilització liderat per Andrés Iniesta, entre altres rostres coneguts. A més, la Fundació va signar aquell dia un manifest amb què es va comprometre, entre altres accions, a donar suport a la inclusió a la Llei 19/2007, de l’11 de juliol, contra la violència, el racisme, la xenofòbia i la intolerància a l’esport, la lluita contra l’homofòbia i la discriminació de qualsevol índole en l’àmbit esportiu. En aquesta línia, la Fundació també està compromesa a promoure la diversitat i a assegurar la difusió de missatges positius sobre la tolerància, el respecte i la dignitat, incloent-hi l’orientació sexual.

Aquesta voluntat divulgativa, el manifest esmentat i l’acció amb Jesús Tomillero d’aquest dissabte són conseqüència del compromís amb la societat que sempre ha caracteritzat el FC Barcelona, sota el convenciment que la defensa de valors com el respecte i la tolerància són clau per a la construcció d’una societat més justa i igualitària.