L’Hospital Sant Joan de Déu, amb el suport de la Fundació Leo Messi, la Fundació FC Barcelona i l’escola de negocis IESE, durà a terme una campanya que té com a objectiu recollir, a través de donacions, els 30 milions d’euros necessaris per construir a Barcelona el centre d’oncologia pediàtrica més gran d’Europa. La campanya pretén moure particulars i empreses a col·laborar en el finançament d’aquest gran centre mitjançant microdonacions o grans donacions.

El nou SJD Pediatric Cancer Center Barcelona tindrà capacitat per atendre 400 pacients l’any, un 30% més dels que Sant Joan de Déu atén en l’actualitat (215 casos nous cada any i 70 casos de recaigudes o segona opinió).

En total, les seves instal·lacions ocuparan una superfície de 5.137 metres quadrats en un edifici de quatre plantes situat al costat de Sant Joan de Déu.

El nou centre comptarà amb:

• 40 habitacions.
  • 8 càmeres per al transplantament de progenitors hematopoètics.
  • 30 boxs a l’hospital de dia.
  • 20 despatxos per a consultes externes.
  • Radiofarmàcia.
  • Laboratori.
  • Altres serveis no assistencials.

El SJD Pediatric Cancer Center Barcelona incorporarà, des del primer moment, els darrers avenços en la lluita contra el càncer.

En una segona fase, i a partir de la captació de 30 milions d’euros addicionals, s’incorporarà la radioteràpia amb protons, un tractament que, ara per ara, no està disponible a Espanya. Aquesta teràpia, que està destinada a pacients amb tumor cerebral, redueix les seqüeles del tractament ja que permet una radiació més ben dirigida a la zona a irradiar, danyant menys el teixit més proper al tumor.

Està previst que les obres del nou centre s’iniciïn el tercer trimestre de 2017 i que pugui començar a funcionar, la primera fase, a l’últim trimestre de 2018.

Col·labora amb la campanya #paralosvalientes!

Per què un centre d’oncologia pediàtrica a Barcelona?

- Per avançar en la recerca de nous tractaments. El càncer infantil s’origina durant la formació d’òrgans i teixits que té lloc durant el procés de desenvolupament de l’esser humà i és totalment diferent al càncer dels adults:

• Té una incidència molt baixa. És una malaltia rara. Per cada 200 casos de càncer en adults, se’n dóna un en infants.
  • No és pot prevenir, de manera que no es pot fer cap tipus d’screening.
  • Les teràpies i les respostes als tractaments són molt diferents en comparació al càncer en adult.
  • Els tractaments actuals provoquen greus seqüeles en el malalt.
  • L’impacte emocional en nens i famílies és molt gran.

- Per formar oncòlegs infantils i cooperar amb hospitals de països en desenvolupament.

Per aquests motius, els infants i adolescents que pateixen un càncer han de ser tractats per equips especialitzats en oncologia pediàtrica i és necessari impulsar investigacions específiques que permetin avançar en el coneixement del càncer infantil i trobar nous tractaments i menys agressius que els actuals.

Per què a Sant Joan de Déu?

L’Hospital Sant Joan de Déu és un centre dedicat exclusivament a l’atenció maternoinfantil, centre de referència a Espanya per a l’atenció del càncer infantil i de referència internacional per al tractament de determinats tipus de tumors.  És l’hospital  que més casos de càncer infantil atén a Espanya (i un dels primers a Europa): 215 casos nous cada any i 70 més per recaigudes o segona opinió.

Sant Joan de Déu és un dels pocs centres europeus que compta amb un banc exclusiu de tumors pediàtrics, amb un gran potencial per a la recerca. Els seus professionals apliquen un model d’investigació traslacional que combina l’assistència amb la recerca per tal de que els pacients es puguin beneficiar el més aviat possible dels tractaments més avançats. Aquest model ha permès:

• Desenvolupar models animals de diversos tumors, pas imprescindible per a poder testar nous fàrmacs i tractaments.
  • Desenvolupar assaigs clínics pioners al món, com és el cas del primer assaig en base a immunoteràpia amb vacunes de cèl·lules dendrítiques contra el glioma difús del tronc cerebral (tumor que ara per ara és incurable).

Gràcies a aquest model d’atenció i investigació, el servei d’Onco-hematologia de Sant Joan de Déu aconsegueix taxes de curació semblants a la d’altres centres d’excel·lència en el món. En l’actualitat el 80% dels infants amb càncer que es tracten a l’Hospital superen la malaltia.