fcb.portal.reset.password

Foto dels alumnes d’una de les escoles visitades per la Fundació a Beirut | FUNDACIÖ FCB

Nenes integrants del programa "FutbolNet" d'una de les escoles de Beirut | FUNDACIÖ FCB

José Edmílson jugant amb alguns nens d’un dels camps de refugiats visitats. | FUNDACIÖ FCB

Un grup d’infants al camp de refugiats de Dalhameye. | FUNDACIÖ FCB

L’exblaugrana José Edmílson i un equip de la Fundació FC Barcelona, encapçalat per la seva directora general, Mària Vallès, han visitat aquest divendres les escoles públiques  Jaber Al Ahmad Al Sabah i Chakib Arsalan de Beirut, on s’hi està implementant el projecte ‘FutbolNet’ des del mes de gener.

L’expansió internacional de la Fundació, seguint la línia de treball de prevenció de la violència i la inclusió social, ha portat aquesta metodologia educativa al Líban, un dels països que per proximitat geogràfica més està patint la crisi siriana. Com a conseqüència d’aquesta situació, l’arribada de refugiats a aquest territori ha estat massiva i per aquest motiu el govern del país, amb l’ajuda d’entitats socials d’arreu, està oferint resposta a l’emergència intentant cobrir totes les necessitats d’aquest col·lectiu, especialment les dels més vulnerables, els infants i joves.

Aquesta visita cal emmarcar-la dins del projecte que dedica la Fundació FCB a la problemàtica dels refugiats, i el programa efectuat ha comptat amb la col·laboració de la UEFA Foundation i el Ministeri d’Educació del Líban.

4.000 beneficiaris a sis regions del país

Un centenar d’infants han rebut els representants de la Fundació a cadascuna de les dues escoles visitades a Beirut enmig d’un ambient festiu i de dedicació a l’esport. En tots dos centres s’ha efectuat una demostració de ‘FutbolNet’ i s’ha observat com s’aplica el projecte a cada escola per trametre els valors de l’esport a la formació dels seus alumnes.

Des de principis del 2017 i fins a finals d’any ‘FutbolNet’ arribarà a 4.000 infants i joves de 42 escoles pertanyents a sis regions diferents del país. El projecte compta amb la implicació d’una vuitantena de professors d’educació física del sistema públic que, després de rebre una formació per part de l’equip tècnic de la Fundació FC Barcelona, són els responsables de posar en pràctica amb els seus alumnes aquesta metodologia.

Prioritat: foment de la cohesió social

L'objectiu principal de ‘FutbolNet’ al Líban és utilitzar l’esport per fomentar el diàleg, la integració i la cohesió social d’infants i joves libanesos, sirians i palestins, amb la creació de condicions favorables per a la prevenció i resolució de conflictes.

El projecte proporciona un entorn receptiu per als refugiats dins la comunitat educativa libanesa, amb la creació d’un espai de respecte que aglutina en una mateixa iniciativa tots els actors principals implicats: refugiats, comunitat d'acollida, autoritats, infants i adults.

Visita als camps de refugiats de la regió de Bekaa

Un dia abans de la visita a aquestes escoles, l’equip de la Fundació FCB va desplaçar-se a dos camps de refugiats de la regió de Bekaa, que travessa el país de nord a sud tocant la frontera amb Síria i que és una de les zones amb una concentració més gran de refugiats sirians del Líban. L’objectiu d’aquestes visites va ser conèixer de prop la realitat en què viuen els infants i joves d’aquests camps i explorar noves intervencions basades en la utilització de l’esport per al desenvolupament. Desafortunadament, la pràctica esportiva i la formació reglada no són habituals en aquests indrets, ja que a la regió de Bekaa el 71% dels infants que viuen en aquests assentaments no van a l’escola.

El primer camp que es va visitar va ser el d’Al Auda, ubicat a 12 quilòmetres de la frontera amb Síria. Creat el 2013, és un espai de 30.000m2 amb mòduls prefabricats on hi viuen més de 1.300 persones, de les quals gairebé 600 són nens. Aquest camp és el més gran de la regió de Bekaa i compta amb una escola i un centre mèdic.

La segona vista es va realitzar al camp Dalhameye, fundat el 2012, on conviuen més de 750 persones procedents principalment de zones rurals del nord de Síria. Aquest assentament, molt més precari que l’anterior, com ho són la gran majoria, destaca per l’extrema situació de vulnerabilitat dels infants que hi viuen, ja que no estan escolaritzats, amb totes les carències formatives i socials que això comporta.

El Líban i les conseqüències de la crisi siriana

La guerra de Síria afecta el Líban de manera directa en el terreny econòmic, demogràfic, i de seguretat. Aquest territori ha acollit durant els últims set anys 1,5 milions de refugiats sirians que en l’actualitat viuen en els 38 camps que té el país, a més d’altres localitats d’acollida.

Una bona part d’aquests nouvinguts són menors de 17 anys, un grup de risc assetjat per la drogodependència, la violència i les escasses opcions laborals. Garantir-los l'accés a l'educació és una prioritat per al govern libanès, així com per a les agències de les Nacions Unides i les organitzacions de cooperació no governamentals que operen a la zona.

El Ministeri d'Educació del Líban té inscrits en l’actualitat més de 155.000 infants refugiats en el seu sistema d’educació primària, una xifra que ha anat creixent de manera exponencial durant els últims cursos acadèmics i que ha esdevingut un exemple d’hospitalitat que ha fomentat la inclusió social en aquest col·lectiu tan vulnerable.

Declaracions de José Edmilson

“‘FutbolNet’ és una metodologia molt potent per fomentar la inclusió social i crec que serà molt útil per als infants locals i els refugiats que viuen al Líban. L’esport té valors que són molt importants a la vida com el respecte i el treball en equip, clau per a la formació com a persones dels infants. Ha estat un plaer venir a Beirut per veure aquest projecte de la Fundació FCB i tinc moltes ganes de veure les seves evolucions. D’altra banda, visitar els camps de refugiats ha estat una experiència que m’ha marcat. Una vivència única”.

Declaracions de Mària Vallès

“Estem convençuts que des de la Fundació FCB podem tenir un impacte real sobre la problemàtica que pateixen els infants i joves refugiats al Líban amb l’objectiu de la seva integració a la comunitat local mentre no puguin tornar al seu país. Generar diàleg i relacions socials a través del nostres programes basats en l’esport i els valors és clau per combatre la falta d’esperança envers el seu futur i alleugerir el trauma que han patit aquets nens i nenes i, alhora, reconstruir el seu entorn relacional i social”.

Tornar a dalt