Els participants a la jornada de FutbolNet destinada a la sensibilització sobre la malaltia de Chagas | ALEX CAPARROS

Amb el lema “Qui té valor, guanya. Guanyem el Chagas”, aquest diumenge es va celebrar un torneig de FutbolNet als camps annexos al Miniestadi ​​que va comptar amb la participació d’un centenar de persones procedents majoritàriament de la comunitat llatinoamericana de Catalunya i afectades per la malaltia de Chagas. La jornada va buscar el compromís dels participants per involucrar-se en la sensibilització sobre la malaltia de Chagas entre les seves comunitats. Tot i que la malaltia afecta entre 6 i 7 milions de persones a tot el món, menys de l’1% dels que la pateixen reben atenció.

La Fundació del FC Barcelona, amb la col·laboració de la Fundació Mundo Sano i ISGlobal-Hospital Clínic (tots dos, membres de la Coalició Global de Chagas), la Vall d’Hebron Barcelona Campus Hospitalari, el Programa de Salut Internacional de l’Institut Català de la Salut (PROSICS), ASAPEHCA, i amb el suport d’Airpharm, va promoure aquesta jornada de FutbolNet, una iniciativa innovadora d’educació i sensibilització que va permetre treballar i debatre valors en grup i posar-los en pràctica en el desenvolupament dels partits de futbol. Representant la Fundació del FC Barcelona, ha assistit a l’acte el patró Enric Roca.

La malaltia de Chagas, una patologia oblidada

La malaltia de Chagas, causada pel paràsit T. cruzi, es transmet originalment a través d’un insecte a les zones endèmiques de Sud-amèrica, Centreamèrica i Mèxic. Però també existeixen altres tipus de transmissions, com la congènita o mitjançant transfusions de sang. S’estima que la majoria dels més de 6 milions de persones que porten el paràsit no ho saben. A causa dels fluxos migratoris, la malaltia s’ha estès a llocs no endèmics com els Estats Units, Europa, el Canadà, el Japó i Austràlia.

A l’estat espanyol es calcula que hi ha més de 68.000 persones amb Chagas, cosa que el converteix en el segon país no endèmic amb més casos, després dels Estats Units. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) classifica el Chagas dins del grup de les malalties desateses (o oblidades) que no han rebut prou atenció per part de governs i institucions sanitàries.

Les vies de transmissió són cinc: vectorial (a través de la femta de l’insecte), vertical o congènita (de mare a fill, durant l'embaràs), per transfusions sanguínies o trasplantaments d’òrgans, per via oral i mitjançant accidents de laboratori.

Actualment hi ha més de 150 centres hospitalaris que tracten la malaltia de Chagas en tota la geografia espanyola.

Sobre ‘FutbolNet’

FutbolNet és un projecte basat en la metodologia Futbol3, una eina innovadora d’educació i sensibilització que permet treballar en grups temes sobre valors relacionats amb l’esport i la salut, entre d’altres. La clau de FutbolNet és el diàleg. A través d’aquesta eina, els jugadors i les jugadores no només entren en una relació de respecte i enteniment mutu, sinó que també adquireixen confiança en ells mateixos i sentit de responsabilitat.

La Fundació FC Barcelona aplica FutbolNet en diverses localitats de Catalunya, a Rio de Janeiro (a les faveles de la ciutat), a Rosario (Argentina), a l’estat de Jalisco, a Mèxic, a Oman, a Qatar, a l’Iraq, a l’Aràbia Saudita i en una trentena de països africans.

Declaracions de Jordi Cardoner, vicepresident primer del FC Barcelona

“La Fundació FC Barcelona té un ferm compromís a guanyar a la malaltia de Chagas. Volem tenir un paper actiu en l’apoderament de les persones afectades perquè trenquin l’estigma de silenci que envolta aquesta patologia. Amb la sessió de FutbolNet d’aquest diumenge hem contribuït al fet que el futbol sigui una eina social per millorar la vida de les persones i, en aquest cas, els obri les portes al diagnòstic i als tractaments d’una malaltia oblidada.”

Declaracions de Víctor Orosco, portaveu de l’Associació d’Amics de les Persones amb Chagas (ASAPECHA)

“Esperem que les persones que hi han participat es converteixin en portaveus en els seus entorns respectius sobre la realitat de la malaltia. En aquesta jornada hem tractat els valors del compromís i el treball en equip, entre d’altres, que són clau per augmentar el nombre de persones ateses per Chagas.”

Declaracions del Dr. Jordi Gómez i Prat, de l’PROSICS i del Campus Hospitalari Vall d’Hebron

“En l’actualitat no hi ha vacuna per a aquesta malaltia. Es tracta d’un problema de salut pública per al qual es requereixen més esforços en R+D per conscienciar, avançar i propiciar nous diagnòstics i tractaments. També és necessari enfortir els sistemes d’atenció primària perquè la població tingui accés a una atenció integral de la malaltia, que inclogui tant el diagnòstic i el tractament com la prevenció de les diferents formes de transmissió en països endèmics i no endèmics.”

Declaracions d’Irene Tato, directora de Mundo Sano a Espanya

“Des del 2012 s’han tractat més de 4.500 pacients, la majoria a Catalunya (amb més de 1.500 pacients tractats en 35 centres sanitaris), seguida de Madrid, València, Múrcia i Andalusia.”

Declaracions de Silvia Moriana, coordinadora de la Coalició Global de Chagas

“El tractament és important en una fase en què la malaltia encara no presenta símptomes, perquè més tard el 30% de les persones portadores del paràsit acaba patint cardiopaties o problemes a l’aparell digestiu. Si es diagnostica i es tracta a temps es pot evitar el desenvolupament d’aquestes lesions.”