La Fundació FC Barcelona i la Fundació “la Caixa” presenten el programa JOVES FUTUR+ per afavorir la inserció social i laboral de joves extutelats

Marta Segú i Xavier Bertolín durant l'acte de signatura de l'acord entre la Fundació FC Barcelona i la Fundació "la Caixa"

Les dues entitats col·laboren en un projecte que busca la formació sociolaboral, l’acompanyament i el suport psicosocial d’aquest col·lectiu de persones entre 18 i 25 anys

La Fundació FC Barcelona i la Fundació “la Caixa” posen en marxa el programa JOVES FUTUR+, una iniciativa que ha estat presentada aquest dimarts i que té com a objectiu oferir suport a joventut extutelada. Es tracta de persones que en complir la majoria d’edat es troben amb una situació de major vulnerabilitat, en perdre la tutela de la Generalitat a través de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (DGAIA), per la qual cosa es veuen obligats a emancipar-se sense suport familiar.

La signatura de l’acord entre les dues entitats ha estat el punt d’inici d’aquest nou programa en una acte celebrat aquest dimarts 26 d'abril a la Llotja del Camp Nou, i que ha comptat amb la presència de la Dra. Marta Segú, directora general de la Fundació FC Barcelona; Xavier Bertolín, director corporatiu d’Educació i Màrqueting de la Fundació “la Caixa”; Ester Cabanes, directora general d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA); així com diversos patrons de la Fundació FC Barcelona i responsables de les primeres empreses solidàries que s’han compromès amb la iniciativa.

El total de beneficiaris del projecte serà de 100 joves per any, derivats de diferents entitats socials arreu del territori. Amb aquest programa es pretén donar a aquests joves -que tenen entre 18 i 25 anys-  les eines necessàries a nivell formatiu, laboral, psicosocial i emocional per aconseguir una autonomia personal plena, en absència d’una família o xarxa social de la qual no disposen. Dintre d’aquest col·lectiu es troben tant joves locals -que es troben en situació de desestructuració familiar- com joves migrats, i tant noies com nois.

Tres àmbits d'actuació

El programa, que la Fundació FC Barcelona dissenya, dirigeix i promou  amb el suport de la Fundació “la Caixa”, tindrà tres àmbits d’actuació principals: la formació, la inserció laboral i l’acompanyament psicosocial. Pel que fa al primer, inclou la formació intensiva (entre 4-6 mesos) amb una titulació que els permeti trobar una feina, en un curt marge de temps. En aquest sentit, s’organitzaran tallers d’habilitats personals per a la vida i tallers d’ocupabilitat, els quals afavoreixen l’autonomia i l’ocupació dels joves. Es realitzaran tallers per abordar qüestions com els hàbits, l’organització, el treball en equip, l’esforç, la disciplina, i altres valors que habitualment s’aprenen a través de la família.

Moltes d’aquestes habilitats podran ser abordades des de la metodologia esportiva pròpia de la Fundació FC Barcelona, que utilitza l’esport com eina per potenciar les competències personals i així incentivar l’ocupabilitat. A més, s’impartiran altres tallers que podran ser impulsats per persones en qualitat de mentors/es formadors/es, en aspectes com la gestió d’economia personal i domèstica o emprenedoria, entre d’altres.

El projecte requereix de la implicació de persones i entitats, per això el programa preveu oferir als empleats de la Fundació “la Caixa” i del FC Barcelona, així com als socis i col·laboradors del Club, la possibilitat de convertir-se en mentors de les persones beneficiàries del projecte. A més, per facilitar la seva incorporació al mercat laboral, s’ha creat una xarxa d’empreses solidàries per donar oportunitats laborals i de pràctiques als i les joves beneficiaris. Per facilitar tot el procés d’emancipació es definiran itineraris d’inserció individualitzats i s’oferirà un acompanyament psicosocial a cada persona beneficiària.

Declaracions de la Dra Marta Segú, directora general de la Fundació FC Barcelona

Els nois i noies extutelats fa anys que ens preocupen, ja que són molt vulnerables en no comptar amb xarxa de suport familiar ni social. Donar-los una oportunitat com aquesta és un benefici per a ells i elles, però també per a tota la societat. Aquest és un programa preventiu i pot evitar que moltes persones joves entrin en addiccions i marginalitat, i puguin gaudir d’un futur de dignitat i esperança. És molt important que les empreses i les entitats ens impliquem en aquest repte tan important.”

Declaracions de Xavier Bertolín, director corporatiu d’Educació i Màrqueting de la Fundació la Caixa

“La igualtat d’oportunitats, especialment entre els més joves, és una peça imprescindible en la construcció d’una societat més justa. Per això, amb aquest projecte d’inserció sociolaboral, volem donar suport a un col·lectiu que es troba en situació de vulnerabilitat i ajudar-los a superar els prejudicis que sovint pateixen. Estem convençuts que, a través de la suma d’esforços entre empreses i entitats, podrem aconseguir un impacte social real, emparat pels valors de la igualtat i de l’esport.

Declaracions Ester Cabanes, directora general d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA)

“Són nois i noies que no han tingut la sort de tenir una família, que ha estat acollits en centres residencials de la DGAIA o en famílies. Aquest projecte ens va molt bé. Hem de tenir en compte són  joves que han de créixer molt més ràpid que els que ja disposen d’una xarxa familiar. Han d’aprendre i ser adults molt aviat i per això aquest programa és una gran oportunitat per a crear-se una xarxa que els ajudi a tirar endavant i ser valorats per la societat”.