"Més que un Club no és una frase feta”

Jordi Cardoner Casaus Vicepresident primer del FC Barcelona i de la Fundació Barça

En l'actualitat hi ha més de 68 milions de persones desplaçades al món, de les quals més de 22 milions són refugiats. la meitat d'ells són infants, que han hagut d'abandonar les seves llars a causa dels conflictes, la violència i la persecució. En la seva fugida, s’embarquen en viatges perillosos que, en molts casos acaben amb les seves vides.  L’actual crisi de refugiats i migrants a Europa és la pitjor des de la Segona Guerra Mundial. Precisament per les seves dimensions humanes no es pot ignorar. A la Fundació Barça entenem que tots ens definim i construïm gràcies a la nostra relació amb els altres. Som “més que un club" no és simplement un eslògan. La nostra veritable raó de ser es troba en els nostres valors, però no tan sols en el seu anunciat, sinó en com els portem a la pràctica.

Des de l'inici del conflicte a Síria el 2011, els països veïns han acollit un nombre creixent de refugiats, gairebé 5,3 milions. Els nens i joves són sempre els més vulnerables, patint greus violacions dels seus drets. Molts d'ells han viscut situacions traumàtiques, han perdut els seus referents, la família, els amics i l'entorn escolar.

Des de la Fundació Barça portem a terme programes sobre el terreny per donar suport psicosocial i afavorir la integració a les comunitats d'acollida, específicament a Grècia, Itàlia i el Líban. Ho fem en col·laboració amb la Fundació Stavros Niarchos i amb un equip consolidat de professionals. La Fundació està impactant positivament en el benestar emocional dels nens i nenes afectats. És gràcies als programes, i a la metodologia FutbolNet, que hem aconseguit revertir la seva situació, utilitzant l'esport com a agent de canvi. Sovint tenim la sensació que pels nens i nenes refugiats, treballar els valors en el camp de joc, ha sigut com mantenir-los allunyats de la por i la tristesa. Ara han aconseguit el seu propi espai per poder parlar, i, expressar-se lliurament. Les imatges dels nostres jugadors, el conjunt d'emocions que representem són factors que participen fortament en reduir l’acció traumàtica del conflicte.

La acció solidària és intrínseca a la filosofia del Barça. Ja fa quasi 3 anys, el Club, des de la Fundació vam decidir obrir una iniciativa per donar suport als refugiats. Aquest any assolirem més de 6 milions d'euros amb recursos destinats als refugiats.  No són paraules. Són fets. A la Fundació Barça ens agradaria un món més just, però no ho podem fer en solitari. Les aliances amb la societat civil, les empreses, les fundacions i administracions són essencials per a aconseguir aquesta fita. Quan posem en comú l'experiència i els recursos de diferents institucions, ens convertim en una poderosa eina de desenvolupament. I no ho fem sols. Donem suport a OpenArms, i a Creu Roja.

Sempre dic que ser del Barça és una forma de vida. Considero que l'única manera d'assolir el veritable èxit és  involucrar-nos activament en la recerca de la justícia social. Aquesta és la nostra filosofia. Som part d'una societat que ens estima i ens té com a referent, tenim la sort d'arribar a milions de persones. Per això precisament hem adquirit el compromís amb la població refugiada, especialment amb els seus nens i nenes. Hem d'acabar amb els prejudicis i tornar al terreny de la humanitat. Ignorar-los és oblidar qui som, aquest és l’ADN Barça.