L'exjugador del FC Barcelona Luis García visita el projecte de la Fundació Barça i Scotiabank a Calakmul (Mèxic)

Luis García i Andy Sola van conviure amb els nens i nenes que participen al projecte.

El Legend del Barça va estar acompanyat per la periodista mexicana Andy Sola de Azteca TV

L'exjugador del FC Barcelona, Luis García, va visitar el projecte de la Fundació FC Barcelona per conèixer en directe el seu impacte, acompanyat d'Andy Sola, reconeguda periodista mexicana de TV Azteca i ambaixadora de Scotiabank Futbol Club, que dona suport a aquest projecte social. Durant la visita es van poder trobar amb els nens, nenes i joves que participen en les sessions de la Fundació on s'utilitza l'esport com a eina d'inclusió social mitjançant una metodologia socioeducativa pròpia, i amb els educadors, així com l'entitat Fondo para la Paz, a la qual es recolza en aquest projecte integral en benefici de la comunitat. Avui s'ha publicat un vídeo documental sobre aquesta visita que podeu veure aquí:

Al municipi mexicà de Calakmul, una de les regions més pobres de Mèxic, saben molt bé el valor de l'aigua. Aquesta zona té problemes importants amb l'abastament d'aigua potable, entre altres motius per existir escassos recursos hídrics a causa de les característiques litològiques i de relleu del territori i d'una temporada de pluges que es limita a només quatre mesos de l'any. També tenen mancances en el sanejament, a causa de la inexistència d'una xarxa de clavegueram per a la gestió d'aigües residuals.

Una altra de les problemàtiques es troba en l'àmbit nutricional, especialment de la població més desafavorida i de la infància. Segons un estudi de l'entitat Fondo para la Paz, més del 50% de les dones demanen suport i ajuda els menjadors escolars per la dieta dels fills. Així mateix, a les zones més rurals basen les seves collites en el monocultiu del blat de moro, cosa que limita molt la dieta de tota la família.

300 nens i nenes de 10 comunitats

Des del mes de març la Fundació FC Barcelona, amb el suport de Scotiabank, ha desenvolupat aquest projecte que ha comptat amb la participació de més de 300 nens, nenes i joves de 6 a 14 anys a deu comunitats del municipi de Calakmul, en un projecte enfocat a la cohesió comunitària i la formació d'habilitats personals entre aquest col·lectiu, amb el qual l'entitat Fondo para la Paz no tenia cap programa d'intervenció i que ara li permet abordar en les diverses problemàtiques i àmbits en què desenvolupa la seva tasca a aquest municipi.

Un dels objectius és sensibilitzar i comprometre nens, nenes i joves del municipi de Calakmul amb el desenvolupament sostenible de les Comunitats a les àrees de gestió de l'aigua i sanejament, gestió de residus sòlids, agropecuària, a través del context del projecte socioeducatiu de la Fundació Barça amb el suport de Scotiabank.

Altres objectius específics són la millora de les capacitats locals d'adults joves de Calakmul per a la creació d'activitats recreatives adreçades a nens, nenes i adolescents; la millora de la salut física i emocional dels nens, nenes i joves a Calakmul, per mitjà de la creació d'espais de lleure saludable; i també crear una oferta d'activitats educatives i recreatives a les comunitats.

Declaracions de Luis García

“És espectacular la feina que fa la Fundació del Barça i Scotiabank aquí perquè en un futur aquests nens i nenes siguin capaços de gestionar-se millor i ho fan a través del joc i de l'esport. Hem aportat el nostre granet de sorra i hem tingut també la sort de conèixer dos educadors, la Marta i l'Eric, que són els mentors dels nois i fan una gran feina“.

“Al projecte es treballa molt la comunitat, especialment tot el problema que tenen de l'aigua potable o disposar d'una alimentació bàsica i diversa, i a través del programa s'aconsegueix aquest treball comunitari amb el col·lectiu dels nens i nenes que són el futur d'aquestes poblacions”.

Declaracions d'Andy Sola

“És molt important en aquest tipus de comunitats treballar en equip perquè si tots estem en el mateix canal i funcionem en conjunt la solució serà més ràpida i més eficaç, i justament el que fa Fundació FC Barcelona i Fondo para la Paz és ensenyar valors als joves i els nens per ensenyar-los des de molt petits a treballar junts”

“S'han de transmetre al món aquests projectes, perquè sovint ens oblidem d'aquests llocs que generen coses increïbles, que tenen poblacions espectaculars, que van haver d'emigrar per necessitats. Em sento orgullosa de participar en aquest tipus de programes i aportar el meu gra de sorra”.