La Fundació Barça presenta "Entra en joc", un vídeo que crida a "reaccionar" els observadors passius del bullying

L'actor i director Marc Martínez ha dirigit aquest document audiovisual, que es difondrà en diverses escoles de Catalunya

02/05/2019

Amb motiu del Dia Internacional contra l’Assetjament Escolar la Fundació Barça llança el vídeo de sensibilització sobre el bullying Entra en joc, interpretat per joves actors, en què es mostra un cas d'assetjament i violència escolar i es convida l’espectador a actuar i parlar sobre aquesta greu problemàtica social.

El vídeo està dirigit per l'actor i director Marc Martínez, realitzat per Marta Puig, amb guió d'Iván Morales i interpretat per diversos actors joves. Compta en el paper de víctima amb l’actor León Martínez, que és conegut, entre d’altres, per haver participat a la premiada sèrie Merlí. Així mateix, cal destacar la implicació de l’actor Carlos Cuevas, que s’encarrega de donar un missatge final sobre la problemàtica del bullying i la situació que es planteja en el vídeo.

El vídeo s’ha realitzat en un format molt innovador i molt pròxim als joves en què se simula el seguiment de la història d’un equip de futbol sala d’una escola a través d’una xarxa social i on la figura de l’espectador (en aquest cas incrementat a través de la xarxa) és clau per aturar una situació d’aquest tipus. El realisme que transmet el vídeo permet aconseguir un apropament a un col·lectiu que busca autenticitat en aquest tipus de continguts.

Una imatge val més que mil paraules, i per això la Fundació Barça entén que l'ús del vídeo facilita la construcció d'un coneixement significatiu, atès que s'aprofita el potencial comunicatiu de les imatges, els sons i les paraules per transmetre una sèrie d'experiències que estimulin els sentits i els diferents estils d'aprenentatge.

Aquesta producció vol ser una referència per a alumnes, famílies i docents, i una eina de sensibilització per a escoles, joves, i professionals del sector, entre d’altres.

Sensibilitzar sobre el paper dels observadors passius

El vídeo Entra en joc pretén ser una eina de sensibilització i al mateix temps una reflexió sobre l’important paper que juguen els observadors passius en l’èxit i la consecució de l’assetjament escolar.  Segons l'informe del Defensor del Poble (2016) tant els adults com els joves es comporten de manera agressiva després d'observar un acte d'agressió. En el cas del maltractament entre iguals es produeix un contagi social que inhibeix l'ajuda i fins i tot fomenta la participació en els actes intimidatoris per part de la resta dels companys que coneixen el problema, encara que no n’hagin estat protagonistes inicialment.

Aquest factor és essencial per entendre la regularitat amb la qual actes d'aquesta índole poden produir-se sota el coneixement d'un nombre important d'observadors que, en general, són els companys i no els adults de l'entorn dels escolars. En altres casos, s'ha demostrat que és la por a ser inclòs dins del cercle de les víctimes i convertir-se també en blanc d'agressions el que impedeix que l'alumnat que sent que hauria de fer alguna cosa no ho faci. Existeixen també els observadors passius que tenen por a intercedir i patir-ne les conseqüències.

Bullying a Catalunya

El 54% dels adolescents de Catalunya han estat implicats en casos de bullying, directament o indirectament, com a agressors, víctimes o testimonis actius o passius, segons una enquesta que va realitzar la Fundació Barça a 8.600 joves de 14 i 18 anys, a través de la plataforma adolescents.cat. El 20% dels enquestats va assegurar haver sofert abusos físics i psicològics. L'estudi també ha ressaltat que les xarxes socials multipliquen la difusió de missatges vexatoris que agreugen encara més el sofriment i la humiliació de les víctimes.

Segons aquesta enquesta el bullying s'ha convertit en la primera preocupació dels joves d’aquest tram d'edat, per sobre de les drogues i el fracàs escolar. Segons manifesten els experts que han analitzat l'enquesta, els testimonis d'aquestes agressions són còmplices actius o passius del bullying i s'excusen amb arguments com “no és per a tant”, “és rar, així que és normal que es fiquin amb ell” o “és només una broma”.

L'esport com eina preventiva

La Fundació Barça ha assumit el compromís de lluitar contra el bullying com una de les formes de violència que conviuen entre els nens i joves de tot el món. Com a conseqüència, la Fundació inverteix els seus esforços en la prevenció de l'assetjament escolar, utilitzant l'esport com una eina lingüística internacional. El bullying es pot evitar i prevenir, però requereix una resposta multidisciplinària en què es compti amb la col·laboració del conjunt de la societat, i especialment de tots els agents educatius.

El  2017 la Fundació Barça va organitzar el I Simposi contra el Bullying per donar veu als qui havien sofert el bullying i conscienciar la societat de la gravetat del fenomen que podria portar les víctimes al suïcidi.

II Simposi contra el Bullying

Seguint aquest primer pas, el pròxim 11 de juny la Fundació Barça celebrarà el II Simposi contra el Bullying a l’Auditori 1899 del FC Barcelona, amb l'objectiu de compartir les bones pràctiques existents per a professionals que poden impactar directament en els nens, com a professors, treballadors socials, psicòlegs, entrenadors, etc.

La conferència s'estructurarà en dues parts. Durant el matí, Peter Smith, creador del terme ciberbullying, i Miguel Nery, un dels pocs investigadors sobre el bullying en l'esport, obriran un diàleg participatiu entre el públic. A més, es presentaran els resultats de diversos estudis que està realitzant la Fundació Barça i que pretenen dimensionar la situació d’aquesta problemàtica al nostre país: dos estudis sobre la prevalença del bullying a les escoles de primària i el futbol formatiu i un dossier sobre les polítiques públiques sobre l’assetjament escolar.

A la tarda els assistents participaran en sis taules rodones on diversos ponents explicaran una selecció de bones pràctiques internacionals. Aquest simposi oferirà l'oportunitat de preguntar sobre els detalls de la implementació dels programes d'assetjament. D'aquesta manera, cada participant coneixerà diferents formes de prevenir o enfrontar l'assetjament escolar entre els nens, nenes i joves en els seus contextos professionals.

Podeu veure el video a: