Jornada de prevenció i intervenció del Bullying i el Ciberbullying

La Fundació Barça i l’Institut de Formació Contínua – IL3 de la Universitat de Barcelona han organitzat una jornada sobre el bullying i el ciberbullying a l’Auditori 1899 del Camp Nou

08/03/2018

Segons les dades estimades per l’organització Save the Children, 1 de cada 10 estudiants a l’estat espanyol considera haver patit bullying, mentre que un 7% s'ha sentit víctima del ciberbullying. En l'àmbit mundial, d'acord amb dades de la Unesco, la xifra de joves que han patit assetjament escolar ha crescut un 87% en els últims tres anys.

Per afrontar aquesta problemàtica, la Fundació Barça i l’IL3-UB han realitzat una jornada de prevenció i intervenció del bullying i el ciberbullying, on s’ha donat pas a un debat sobre la necessitat de conscienciar la societat en temes de prevenció, detecció i intervenció d’aquestes problemàtiques i de quina manera cal abordar-les des del punt de vista de sis professionals  del sector: Mª José Bartrina Andrés, coordinadora de l’Equip Tècnic, Servei de Mediació i Assessorament Tècnic del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya; Carme Panchón Iglesias, professora titular de Pedagogia de la Inadaptació Social de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona; Maria del Pilar Tintoré Garriga, presidenta de la Secció de Dret de la Infància i l’Adolescència del Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB); Teresa Cambra Sánchez, inspectora d’Educació del Consorci d'Educació de Barcelona; Ester Morillas, coordinadora del Programa Bullying de la Fundació Barça, i Ferran Barri, psicòleg especialitzat en bullying.

A la primera part de la jornada, sota el títol Bullying: No és broma!, s’ha celebrat una taula rodona amb la participació dels experts. En un primer moment, es va reflexionat sobre els aspectes més generals del bullying i, a continuació, s’han plantejat preguntes més específiques per tal que els convidats mostressin el seu enfocament professional dins del seu camp de treball.

Durant la segona part de la jornada, s’ha portat a terme el taller d’un cas pràctic anomenat Bullying: Qui és qui?. En aquest, els assistents han estat assignats a diferents rols: el rol de víctima, el rol d’assetjador, el rol d’espectador i un moderador per a cada situació. L’objectiu d’aquesta activitat ha estat debatre el mateix cas analitzant el punt de vista de cada rol assignat per tal de donar visibilitat a la problemàtica del bullying.

Ambdues entitats col·laboren juntes amb l’objectiu d’oferir un espai de trobada on els professionals de l’àmbit educatiu, sociosanitari i jurídic comparteixin la seva visió sobre l’assetjament escolar.

La Fundació Barça, #contraelbullying

La Fundació Barça ha desenvolupat un programa de lluita contra el bullying i el ciberbullying a Catalunya per contribuir a la seva prevenció mitjançant un seguit d’actuacions, especialment enfocades a infants de primària (6-12 anys) tant a les escoles com en l’àmbit esportiu.

Durant l'any passat, la Fundació Barça va organitzar un simposi contra el bullying, una jornada de pràctiques restauratives, i ha llançat una campanya de sensibilització i recollida de signatures adreçada als professionals del sector, famílies i públic en general. Així mateix està realitzant un projecte de prevenció del bullying a les escoles, i preveu dur a terme una formació específica de prevenció a l'àmbit esportiu i generar espais de coneixement, amb la creació del consell assessor del bullying.

Declaracions de Jordi Cardoner, vicepresident primer del FC Barcelona i de la Fundació Barça

“El compromís de tots els agents socials en la solució a un problema que afecta prop de 200.000 nens i nenes és inqüestionable. La presa de consciència generalitzada en la societat és necessària i, per aquest motiu, la Fundació Barça col·labora en el programa organitzat per IL3-UB. Aquest compromís de la Fundació del Barça per la lluita contra el bullying es va iniciar ara fa just un any en aquest mateix auditori amb un simposi que va donar veu a professionals de diferents àmbits i víctimes del bullying".