Nova iniciativa conjunta de la Gasol Foundation i la Fundació Barça per fomentar hàbits saludables a les escoles

Pau Gasol va participar en una de les primeres sessions formatives del nou projecte conjunt d’ambdues entitats.

La iniciativa SISME, que fomenta els hàbits saludables a través de l’assignatura d’Educació Física, s’iniciarà a 30 escoles de Catalunya

Amb l'objectiu de generar un moviment saludable en el conjunt de la comunitat educativa i de potenciar hàbits de vida saludable entre els menors de 6 a 12 anys i les seves famílies, la Gasol Foundation (fundació dels germans Pau i Marc Gasol, la qual té com a missió la lluita contra l'obesitat infantil), amb el suport de la Fundació Barça, ha llançat el projecte SISME, que en la seva fase pilot es durà a terme en 30 centres d'educació primària de Catalunya.

Una de les principals eines del projecte és la Guia SISME, que integra activitats formatives de promoció d'hàbits de vida saludable en el currículum escolar de l'assignatura d'Educació Física. La guia inclou 64 activitats i les seves respectives adaptacions segons l'edat, estructurades a través de la metàfora pedagògica de la Galàxia Saludable, que la Gasol Foundation inclou en tots els seus projectes d'intervenció. Aquesta metàfora converteix els quatre pilars dels hàbits de salut -activitat física, alimentació, son i benestar emocional- en quatre planetes mitjançant els quals es promouen estils de vida saludable entre els més petits i les seves famílies.

Pau Gasol, president de la Gasol Foundation, ha tingut un paper destacat en les formacions amb el professorat d'Educació Física dels centres participants, involucrant personalment: '' Com apassionat de l'esport i de la promoció de la salut infantil, em fa molta il·lusió llançar aquest projecte, que és l'inici d'un moviment saludable a gran escala '', va comentar en la segona sessió de formació. "L'objectiu és tenir un impacte positiu en la salut dels nens i nenes del nostre país a través de la promoció de l'activitat física, una alimentació saludable, les hores de son recomanades i el benestar emocional. Aquests quatre pilars, interrelacionats entre si, són clau perquè qualsevol nen i nena creixi sa".

La guia SISME és un recurs de gran valor, flexible i adaptable a les característiques de cada centre, que cobreix la necessitat d'implementar iniciatives de foment dels hàbits saludables a llarg termini en el marc escolar. El desenvolupament i implementació del projecte està liderat per professionals de la Gasol Foundation d'àmbits tan diversos com l'educació física, la nutrició, la psicologia i la comunicació, i diversos treballs d'investigació estan associats a l'avaluació dels resultats.

El projecte, que ha arrencat aquest mes de desembre, es durà a terme durant el curs escolar 2020/21 i s'implementarà en 30 centres educatius, 15 dels quals formen part del grup intervenció i els altres 15 són grup control. Amb aquesta metodologia, a l'estiu es coneixeran els resultats de la intervenció sobre els estils de vida i la salut de l'alumnat participant i això permetrà valorar la seva extensió a més centres educatius en pròximes edicions.

Segona col·laboració amb la Fundació Barça

Aquest projecte suposa la segona col·laboració entre la Gasol Foundation i la Fundació Barça, després del seu suport a l'Estudi Passos 2019, el qual estava focalitzat en l'avaluació dels estils de vida, el sedentarisme i l'obesitat dels nens/es i adolescents a Espanya. L'obesitat infantil afecta un de cada tres nens i nenes d'entre 8 i 16 anys, i segons l'estudi PASSOS 2019 és una tendència que s'ha vist augmentada en les últimes dècades. A la problemàtica general cal sumar-hi els efectes de la pandèmia de la COVID-19, que han trastocat les rutines de milers de famílies.

Un SISME saludable adaptat a la realitat sanitària

La Guia SISME observa la situació actual derivada de la Covid-19 i com aquesta pot afectar les activitats proposades. Així, s'han tingut en compte les recomanacions sanitàries en dissenyar les activitats, amb consells i propostes que inclouen la creació de subgrups estables, l'optimització de recursos per limitar l'ús de material compartit i la implementació de mesures de prevenció com la mascareta, el rentat de mans, la distància de seguretat i la priorització d'activitats a l'aire lliure.

A més, s'ha preparat un pla de contingència per adaptar el projecte als possibles confinaments -ja siguin generals, de centre educatiu o de la classe- i assegurar la continuïtat de les activitats al llarg del curs. En cas de confinament, es farà una difusió telemàtica dels continguts mitjançant diverses plataformes, i la Gasol Foundation proporcionarà el material necessari.