La Fundació Barça alerta de l'increment del 'cyberbulying' durant aquest període de confinament

Comparteix

Avui, Dia Internacional de la Lluita contra el Bullying, la Fundació alerta d’aquesta greu situació i posa a disposició de pares, mares i educadors els seus recursos i consells

La Fundació Barça alerta que la situació de confinament pot provocar un increment del cyberbullying entre els infants, ja que es donen diverses situacions entre les quals destaca un augment del nombre d’hores de connectivitat o d’ús de dispositius tecnològics. D’altra banda, l’única forma de connexió que tenen els infants amb els altres (amics) és a través d’Internet i les xarxes (fins i tot per a les tasques escolars). 

 


Cal tenir present que anteriorment ja hi estava havent conductes de bullying abans del confinament. Ara poden perpetuar-se en el temps i convertir-se en cyberbullying.  Cal recordar que les xifres de l’estudi que va realitzar la Fundació Barça sobre el bullying a les escoles de primària de Catalunya, ja indicava que un 30% dels infants patien assetjament. És molt probable que aquests infants el continuïn patint, a través de les xarxes.

 


Durant l’etapa de creixement i de canvi en els infants, i de manera agreujada pel confinament, poden emergir les dificultats en la gestió de les emocions, com la ràbia o la frustració, i canalitzar-se erròniament a través d’aquesta forma de violència. A la vegada, el confinament ha abocat els infants a un escenari digital nou sense que ells/es ni les famílies tinguem les competències digitals per evitar riscos. 

 


A més, qualsevol canvi de conducta o d’humor pot confondre’s per l’entorn familiar, i atribuir-se a la situació de confinament, quan, en realitat, poden estar vivint situacions de victimització. Tal com asseveren diverses organitzacions, entre les quals destaca les Nacions Unides o la Fundació ANAR (entre d’altres), ara és molt important parar atenció a diferents formes de violència, i corroboren que hi ha un augment de consultes i denúncies per aquestes diferents formes de violència. En els darrers informes, aquestes entitats assenyalaven que les consultes, durant aquest període, han augmentat entre un 20-25%.

 

 

El ‘cyberbullying’ té més impacte

 

El dany del cyberbullying sobre la víctima és més notori que el bullying, ja que la repercussió que pot tenir qualsevol contingut és sempre molt més alta, amb un volum d’espectadors gairebé infinit. Així mateix, és més difícil de detectar, perquè és probable que els agressors amaguin la seva identitat i, a més, el contingut és guarda, i perdura en el temps... queda una petjada digital. Un contingut pot ser reproduït de nou amb el temps, i que l’infant torni a ser victimitzat.

 

 

D’altra banda, les persones, en el món virtual, tenen comportaments que difereixen del presencial, com atrevir-se a tenir un altre tipus de conductes, inapropiades en alguns casos, o pensar que el que enviem o escrivim fa menys mal que el que es fa cara a cara. O el fet que afegim, com a amics/gues, qualsevol persona, sense saber qui hi ha al darrere.

 

 

Què fa la Fundació durant aquest període de confinament?

 

En resposta a aquesta situació la Fundació Barça vol fer una sèrie de recomanacions tant a les famílies com a mestres i docents i entrenadors i tècnics esportius.

 

 

  1. Per a les famílies: la Fundació Barça, conscient de la responsabilitat que té i fent ús del gran altaveu social que representa, vol, com també estan fent altres organitzacions, donar una alerta i recomanar que cal parar més atenció a l’ús de les pantalles. En aquest sentit s’estan compartint consells i recomanacions de bon ús i de prevenció del cyberbullying, que es poden consultar a les xarxes i al web de la Fundació Barça. Aquests consells formen part dels recursos del programa de prevenció de bullying i cyberbullying adreçat a docents de primària a Catalunya i que ara es posen a l’abast de tota la ciutadania, i, especialment, de les famílies. (enllaç als consells)
  2. Per a mestres de primària: ja està en marxa la campanya d’inscripció del programa de prevenció de bullying i cyberbullying per a escoles de primària, a Catalunya, per al curs 2020-21. (en aquest enllaç)
  3. Per a docents de secundària: compten amb un recurs audiovisual anomenat “Entra en joc” que anirà acompanyat d’una guia didàctica. (enllaç al vídeo)
  4. Per a entrenadors i tècnics esportius: es fan formacions en línia en què se’ls dona eines i estratègies per detectar el fenomen i diferenciar-lo d’altres formes de violència puntual.

 

 

Jordi Cardoner, vicepresident primer del  FC Barcelona i la Fundació Barça

 

“Des de la Fundació del Barça estem treballant cada dia per ajudar en aquesta difícil situació que estem vivint. La problemàtica del bullying, en la qual treballa la Fundació Barça des de fa més de tres anys, ens preocupa especialment per l’increment del cyberbullying durant aquests dies; per això volem aprofitar el dia internacional de la lluita contra l’assetjament escolar per alertar sobre aquesta situació que afecta els infants”.

 

 

Mària Vallès, directora general de la Fundació Barça 

 


Durant aquest període, els infants que poden patir cyberbullying poden tenir més dificultats a l’hora d’explicar-ho per por que els pares o mares els treguin el mòbil, el que els desconnectaria de la resta de l’entorn. Per tant, es recomana que no se’ls ha de desconnectar, però, d’altra banda, és una etapa que cal aprofitar per dialogar més amb ells/es i estar més atents. Aquest confinament ha abocat els infants a un escenari nou sense que ells/es ni les seves famílies tinguin assegurades les competències digitals per acompanyar-los. 

COMPARTEIX AQUESTA NOTÍCIA