Espai Barça Fundació: un nou espai per mostrar la tasca social del club i sensibilitzar en valors

La Fundació FC Barcelona dóna forma física a la seva feina solidària en una àrea d’accés gratuït per als socis i sòcies

Des d’avui el Camp Nou compta amb un nou espai expositiu que té com a objectiu mostrar el poder transformador de l’esport a través de la tasca que desenvolupa la Fundació del Barça. Es tracta d’un espai que mitjançat les noves tecnologies (robots, visió 360º, pantalles tàctils...) mostra de la mà d’alguns nens i nenes beneficiaris les metodologies, programes i línies de treball de la Fundació Barça, que transformen el concepte “més que un club” del Barça en millors oportunitats per als joves més desafavorits de Catalunya i d’arreu del món.

L’espai s’ha inaugurat aquest dilluns en un acte presidit pel vicepresident primer del FC Barcelona i de la Fundació, Jordi Cardoner, acompanyat de la directiva i vicepresidenta de la Fundació, Maria Teixidor; de la directora general de la Fundació, Mària Vallès; del CEO del FC Barcelona, Òscar Grau, i del Patronat gairebé en ple. També han assistit a l’esdeveniment representants d’algunes entitats que col·laboren amb la Fundació així com de l’Administració. Entre aquests, José Edmílson, exjugador del FC Barcelona; Oriol Amorós, secretari d'Igualtat, Migracions i Ciutadania d’Immigració i Refugiats de la Generalitat de Catalunya; Antoni Aguilera, president de la Creu Roja de Catalunya; Anna Folch, presidenta del Comitè Unicef Catalunya, i Edmond Vidal, conseller delegat de World of Johan Cruyff.

Quan els visitants entrin a l’Espai Barça Fundació es trobaran amb un robot anomenat Dream-E, que els donarà la benvinguda i els explicarà breument on són, què faran, i de quina manera poden interactuar amb l’Espai i els seus dispositius electrònics. Aquest robot humanoide de la sèrie Pepper és un dels tecnològicament més avançats del món. Actualment s’utilitza al Japó en diversos àmbits, des de la recepció de centres oberts al públic a l’assistència geriàtrica, però és la primera vegada que s’utilitza en un Museu al nostre país, i una de les poques experiències al món (hi ha només precedents recents a Londres i Tòquio). Pepper és capaç d’interaccionar amb persones, a través del llenguatge i de la seva pantalla tàctil.

Pel món en 360º

En Probolinggo, un nen que viu a l’illa de Java (Indonèsia), i que li falta un braç però que li agrada molt jugar al futbol però no pot fer-ho amb les mateixes condicions que els altres. O en João, un nen que viu a Maré, una de les faveles més perilloses de la ciutat de Rio, on la Fundació porta a

terme el programa de lluita contra la violència mitjançant la metodologia FutbolNet. Aquestes són les històries del primer àmbit de l’exposició que planteja un recorregut pel món a través de la vida real de sis beneficiaris d’alguns dels projectes més representatius de la Fundació a Bangladesh, el Brasil, el Líban, Indonèsia, Colòmbia i Catalunya, on desenvolupa programes contra de la  violència infantil per millorar l’escolarització de nens i nenes, o per reduir les desigualtats entre joves de diverses ètnies, condicions o capacitats.

Aquest mòdul ofereix la possibilitat d’experimentar mitjançant unes ulleres VR 360º la vida d’alguns dels seus beneficiaris, coneixent els obstacles a què s’enfronten i les oportunitats que ofereix la Fundació a través dels seus programes.

Reptes socials al món i metodologies en joc

En un segon àmbit l’espai ofereix un joc de pistes on es poden descobrir els principals problemes socials que afecten a la joventut i la infància arreu del món. Aquestes problemàtiques s’estableixen en relació amb les tres línies estratègiques de la Fundació. L’objectiu del joc és saber on es localitzen aquests problemes als cinc continents, i conèixer què fa la Fundació sobre aquest tema a través dels seus diversos programes.

El joc del Futbol pot ser una eina d’intervenció social que ajuda a resoldre conflictes socials mitjançant determinades metodologies que ha desenvolupat la Fundació. Un seguit de pantalles interactives amb jocs d’estètica retro permeten que el visitant es converteixi en un educador de la Fundació i que prengui decisions per aconseguir resoldre problemes d’integració o resolució de conflictes, aplicades habitualment a les sessions FutbolNet.

La part final de l’exposició l’ocupa un videomapping de vuit metres projectat a una paret de la sala on s’explica d’una manera molt gràfica i senzilla què fa l’entitat, quins objectius té, quines són les seves vies de finançament i com es gestiona.

L’obertura al públic de l’espai està prevista per al dia 23 d’octubre i l’entrada tindrà un cost suplementari al Camp Nou Experience de 4 €. En el cas de només voler visitar l’Espai Barça Fundació el cost serà de 5 € euros. Els ingressos obtinguts d’aquesta activitat es destinaran als projectes socials de la Fundació.

Declaracions de Jordi Cardoner

“Per primera vegada la Fundació té un espai físic propi per explicar tota la seva feina, perquè cal conèixer aquesta part intangible. En aquest espai, acompanyats dels jugadors, parlem de nens i nenes, d’educació, de foment de la inclusió social i de lluita contra la discriminació. Avui és un dia d’il·lusió perquè pren forma un repte, que és el de donar forma física a la Fundació”.

Declaracions de Mària Vallès

“Aquest espai pretén apropar la feina de la Fundació als socis. És molt important que es conegui, és un motiu d’orgull. Serà un espai polivalent dirigit a tots els públics però especialment als joves. Per això hem incorporat les noves tecnologies, per sentir i experimentar els nostres projectes”.