La Fundació Barça presenta en el fòrum d’ACNUR a Ginebra l’impacte del seu programa de suport a infants i joves refugiats.

Jordi Cardoner, vicepresident primer del FC Barcelona i de la Fundació Barça, explica com l'esport contribueix a fomentar la pau en entorns hostils

18/12/2018

Jordi Cardoner, vicepresident primer del FC Barcelona i de la Fundació Barça, juntament amb diversos líders d'organitzacions esportives internacionals, administracions municipals, i personalitats del món de l'esport professional i la societat civil, s’han reunit avui en el Diàleg de l'Alt Comissionat de Nacions Unides per als Refugiats (ACNUR) sobre els reptes de la protecció d'aquestes persones en entorns urbans a Ginebra per desentranyar els múltiples rols que exerceix l'esport per aconseguir resultats socials positius per a les comunitats de refugiats i desplaçats interns, especialment en entorns urbans.

Fundació Barça

Cardoner, ha explicat que com a resposta al compromís amb la població refugiada, i especialment amb els infants i joves refugiats, la Fundació Barça ha engegat un programa que utilitza la metodologia FutbolNet com una eina per donar suport psicosocial a nens i nenes i joves refugiats i afavorir la seva integració en les comunitats d'acolliment, específicament a Grècia, Itàlia i el Líban. Al mateix temps, ha fet una presentació sobre el resultats del programa reflectit a la darrera avaluació. Algunes de les conclusions esmentades han estat l'augment de confiança i autoestima dels participants, l'impacte en la millora de la seva actitud, i com han arribat a conviure en pau i sentint-se en un espai més segur.

Trobada a Ginebra

A través d'exemples pràctics els diferents ponents han parlat del rol positiu que juga l'esport, a l’hora d’integrar els infants i joves traumatitzats per situacions de guerra i exclusió. Els diferents oradors han proporcionat els seus punts de vista i han fet recomanacions concretes sobre com les autoritats municipals i les organitzacions que treballen amb les comunitats desplaçades a través de l'esport poden treballar juntes de manera més efectiva per donar suport a la seva inclusió en els entorns urbans.

L'esport i els jocs s'han trobat en entorns de refugiats des que l'ACNUR ha estat treballant amb les comunitats desplaçades. L'esport és divertit i amb freqüència proporciona una distracció molt necessària per als infants desplaçats. En aquests contextos, l'esport pot proporcionar a les poblacions desplaçades i de la comunitat d'acolliment, un vincle vital amb les seves comunitats i una experiència compartida. Pot ser acollidor, brindar oportunitats per al desenvolupament personal i donar suport a un millor benestar físic i psicosocial. En la configuració de refugiats i desplaçats interns, l'esport pot ajudar a derrocar les barreres que poden existir entre les comunitats desplaçades i les que les alberguen.

La resta de ponents a la taula rodona han estat la directora nacional de Right to Play,  Virginie Emery; Filippo Grandi, Alt Comissionat de Nacions Unides pels Refugiats (ACNUR); Soham El Wardini, alcalde de Dakar, Senegal;  Yusra Mardini, atleta olímpica i ambaixadora de bona voluntat de l'ACNUR; Laura Vanessa Pi, del projecte ‘Veni Juga’, Colòmbia, i Thomas Bach, president del Comitè Olímpic Internacional (COI).

Finalment, la sessió també ha proporcionat un espai perquè les organitzacions i persones relacionades amb l'esport proporcionessin les seves perspectives sobre el tema.