L’èxit de la inclusió de nenes i nens amb discapacitats a través de l’esport en el programa diversitat de la Fundació Barça

Jhennifer i el seu germà Vitor participen al projecte de la Fundació a la ciutat brasilera de Guarulhos

Més de 180 infants de la ciutat de Guarulhos (Sao Paulo) participen regularment al projecte d’inclusió social de la Fundació FC Barcelona i Fundació Abertis

El projecte de la Fundació FC Barcelona i Fundació Abertis, en col·laboració amb Arteris, al municipi de Guarulhos (Sao Paolo) té com a principal objectiu la inclusió de menors amb diversitat funcional a través de l’esport i l’activitat física, en grups mixtes de nens i nenes amb i sense discapacitat. Així mateix possibilita la iniciació esportiva a un col·lectiu que habitualment te dificultats per accedir a aquest tipus de recursos, i ofereix activitats extraescolars a les mateixes escoles on estudien els participants.

El Projecte es desenvolupa a quatre escoles públiques de la xarxa municipal de Guarulhos, properes a la Rodovia Fernão Dias, infraestructura que gestiona Arteris, filial brasilera d'Abertis. Compta amb 181 participants, entre els quals 129 nens (70%) i 52 nenes (30%). D'aquests, 44 participants tenen algun tipus de discapacitat. Es treballa la inclusió social dels nens i nenes amb diversitat funcional i es busca que els participants que no tenen diversitat funcional aconsegueixin eines per poder jugar amb els altres. També s’ha format a 20 educadors amb la metodologia de la Fundació.

Per conèixer una mica millor el projecte s’ha realitzat un vídeo on a través de la historia d’una de les beneficiaries, la Jhennifer, es descobreix l’impacte que té en ella i en els nenes i nenes que hi participen. Podeu veure el vídeo en aquest link

La manca d’oportunitats i l’estigma social

Les principals problemàtiques que afecten als nens, nenes i joves amb discapacitat en contextos com el de Guarulhos són: la manca d'oportunitats educatives i de lleure fora de l'educació reglada, l'estigma contra les persones que tenen algun tipus de discapacitat física, la limitació de recursos, la manca d'espais inclusius per realitzar activitats esportives, o deficiències en aquests (barreres arquitectòniques), a més dels problemes contextuals que afecten tota la infància.

El programa de la Fundació Barça i la Fundació Abertis treballa per combatre els estigmes que afecten a les persones amb diversitat funcional i promou la inclusió social d’aquestes a través de la pràctica esportiva. A part, realitza activitats esportives gratuïtes adaptades a la seva situació.

Fundació Abertis

La Fundació Abertis impulsa un Programa de Seguretat Viària en col·laboració amb altres entitats amb l'objectiu d'informar i sensibilitzar la població, especialment menors i conductors sèniors, sobre la necessitat d'una mobilitat segura i responsable.

A Brasil, Arteris també ha fet grans esforços per millorar la seguretat viària. En l’última dècada ha contribuït amb diverses accions a la reducció de víctimes mortals a les carreteres fins a un 50%, assolint l'objectiu de Nacions Unides per millorar la seguretat viària.

Fundació FC Barcelona

La Fundació FC Barcelona porta més de 10 anys al Brasil desenvolupant projectes basats en l'esport i la transmissió d'habilitats per a la vida a menors en contextos urbans vulnerables. Entre els objectius fonamentals hi ha el de lluitar contra les diferents formes d'exclusió social .

Actualment porta a terme el programa Diversitat a Japó, Estats Units, Catalunya i ara a Brasil, al costat de la Fundació Abertis.