Més de 100 persones han participat a la recollida de mostres al Camp Nou per a un estudi de prevenció de nous contagis de COVID-19

L’estudi està liderat pels doctors Oriol Mitjà i Bonaventura Clotet, promotors de la campanya #JoEmCorono

17/05/2020

Més d’un centenar de persones han pogut participar en l’estudi de prevenció de nous contagis del Covid 19, que està portant a terme la Fundació Lluita contra la Sida i les Malalties Infeccioses, a través de la unitat mòbil de recollida de mostres que durant un mes ha estat ubicada al aparcament del Camp Nou. Els responsables de l’estudi han valorat molt positivament l’acció i la participació ciutadana així com la col·laboració amb les diverses entitats que han participat per fer-ho possible.

Es tracta d’un estudi destinat a testar una combinació de fàrmacs que limiti la transmissibilitat del virus. L’estudi compta amb la col·laboració de l’Hospital Germans Trias, l’Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa, l’Institut Català de la Salut, el Departament de Salut, el Centre d’Estudis Epidemiològics sobre les ITS i Sida de Catalunya (CEEISCAT), Laboratoris Rubió i Laboratori Gebro.

L’assaig clínic, liderat pels doctors Oriol Mitjà i Bonaventura Clotet, pretén provar l’efectivitat d’un tractament preventiu a partir de la hidroxicloroquina, un fàrmac utilitzat per prevenir la malària. Es vol comprovar si aquest medicament impedeix que les persones que han estat en contacte amb una persona infectada desenvolupen la malaltia o ho fan d’una manera més suau.

Els prop de 3.000 voluntaris que han participat en aquest assaig s’han dividit de manera aleatòria en dues branques: la branca de tractament i la branca control. A les persones que tenen la infecció se’ls fa seguiment domiciliari, proporcionant la medicació quan s’escau. En el cas dels contactes, a qui també s’ha de fer seguiment i administrar-los el fàrmac, se’ls podia oferir atenció domiciliària però ha resultat més àgil adreçar-los a un dels punts d’atenció de l’estudi, que s’han situat a diversos emplaçaments a peu de carrer (com el que estava ubicat al Camp Nou). Sempre amb cita prèvia amb els investigadors, en aquests punts s’han extret les mostres i s’ha administrat la medicació sense que els participants hagin hagut de baixar del cotxe. D’aquesta manera, es minimitza el risc de contagi.

Aquesta iniciativa se suma a les accions que des del Club, i a través de la Fundació Barça, s’estan portant a terme per ajudar en la lluita contra la pandèmia del coronavirus.

Doctora Maria Ubals, coordinadora de l’estudi Covid 19

“L’estudi del Covid 19 vol donar les gracies a les persones i institucions que ens heu ajudat a realitzar l’estudi clínic, en especial als centres d’atenció primària, que ens heu cedit instal·lacions i professionals, que ens heu ajudat a recollir les mostres i administrar el tractament que estem estudiant”.

“També agrair a la Fundació Barça la cessió d’un espai tant emblemàtic com el Camp Nou i que ens ha sigut de molta ajuda per prendre mostres i administrar el tractament a més de 100 voluntaris, dels 3.000 que han participat a l’estudi, sense tot aquest corrent de solidaritat la nostra feina no hagués esta possible”.