Dia Internacional contra l’Assetjament Escolar

La Fundació Barça posa en marxa la primera metodologia que treballa la prevenció del ‘bullying’ des de l’esport

02/05/2018

La Fundació Barça se suma aquest 2 de maig a la commemoració del Dia Internacional contra l’assetjament escolar per denunciar les greus conseqüències de l'assetjament entre els menors, i ho fa mitjançant la posada en marxa d’una nova metodologia per prevenir el bullying a través de l’esport. El principal objectiu és capacitar els nens i les nenes perquè prenguin consciència de la relació entre les seves emocions, accions i valors per tal d’afavorir la convivència.

A la Fundació Barça s’ha dissenyat i començat a implementar un programa pioner que utilitza una metodologia que vol convertir els entrenadors esportius i educadors del lleure en aliats en la lluita contra el bullying, utilitzant l'esport com un recurs educatiu i preventiu. De fet, l’esport, per les seves característiques educatives, socialitzadores i ludicoparticipatives, conforma un escenari ideal per treballar en positiu i de manera educativa en la relació entre iguals. S’utilitza una metodologia en què l’esport és l’eina clau per treballar les emocions dels infants.

D’altra banda, des del gener també s’ha iniciat un programa de prevenció del bullying a les escoles, a través del qual la Fundació Barça ha format mestres d'una quinzena d’escoles per validar una metodologia que ofereix eines per promoure consciència i actituds  que evitin l’assetjament entre menors i que es pretén oferir a tot l’àmbit escolar català a partir de l’any 2019. El sector al qual va adreçat el treball de la Fundació són els nens de primària (6-12 anys) perquè és en aquestes edats quan cal començar a fer la prevenció.

Festa de la Convivència al Camp Nou

En aquesta línia, la Fundació Barça considera cabdal sensibilitzar el conjunt de la societat, i especialment els mateixos infants, per tal de trencar amb aquesta xacra, i ho fa a partir de dinàmiques que integra als esdeveniments infantils (Festa dels Súpers, Ciutat dels Somnis…) amb l’objectiu que els nens prenguin consciència sobre aquesta problemàtica i sàpiguen actuar.

Com a exemple destacable d’aquest projecte, la Fundació celebra, enguany, i per primera vegada, la seva pròpia Festa de la Convivència: un esdeveniment gratuït, lúdic i educatiu que tindrà lloc el dia 12 de maig, de 10 a 19 h, a l’esplanada del Camp Nou. La festa serà amenitzada pel Ferran Aixalà, un animador amb vocació de clown i especial sensibilitat per causes socials, pel grup d’animació musical Xiula, i personatges del Club Super 3. Una de les activitats més innovadores de la Festa de la Convivència serà l’Escape Room, en què els participants hauran d'esbrinar de manera col·laborativa i amb l'ajuda dels professors (actors) aspectes relacionats amb el bullying. A mesura que vagin superant les diferents proves, avançaran en el joc i en l'espai fins a la resolució final de l'enigma.