Leila Ouahabi i Judit Pujols: “L’esport és un dret per a totes les nenes del món”

Leila Ouahabi és un dels referents de Judit Pujols, que forma part del grup de jugadores residents de la Masia

La jugadora del primer equip i la del Juvenil de la Masia protagonitzen una conversa sobre la importància de l’accés a l’esport de les nenes amb motiu del Dia Internacional de la Nena

Amb motiu de la commemoració del Dia Internacional de la Nena, la Fundació FC Barcelona ha difós un vídeo on mostra una conversa entre la jugadora del primer equip del FC Barcelona, Leila Ouahabi, i la jugadora de l’equip juvenil, Judit Pujols, sobre el dret de les nenes a fer esport.

En aquesta conversa, que va gravar-se a les instal·lacions de la Masia i la Ciutat Esportiva Joan Gamper, les dues jugadores parlen sobre les seves experiències personals durant la infància i com sovint els nois no deixaven participar les noies en els partits que es feien al pati de l’escola -elles n’eren l’excepció-,  o com “els nens eren a la pista jugant a futbol i les nenes pels costats fent altres coses”, afirma Judit Pujols.

Tots els nens i nenes tenen els mateixos drets i mereixen les mateixes oportunitats per sobreviure, desenvolupar-se i prosperar. La discriminació de gènere comença a la infantesa, i continua robant a les nenes la seva infància i limitant-los oportunitats. “A la societat, de fet, també passa. Els homes sempre són els protagonistes de tot. Sempre estan en els alts càrrecs de moltes feines i les dones es mantenen al voltant”, afirma Ouahabi.

Abandonament de la pràctica esportiva

Així mateix, segons apunta en la conversa Leila Ouahabi, “els nois fan quatre vegades més esport que les noies i a partir dels 14 anys l’abandonament de la pràctica esportiva per part de les noies és superior al dels nois”, dades que apareixen a l’informe “Youth Sport Participation Trends in Europe”, elaborat per Leeds Beckett University, dins del programa Erasmus+ de la Unió Europea.

Segons aquest informe les causes se centren en: els estereotips, els prejudicis de gènere, la limitació d’ofertes esportives i la falta de referents de gènere en el món de l’esport.

Nous referents femenins

Els èxits aconseguits pel primer equip femení del Barça durant aquests anys, especialment l’any passat amb la Champions, ha estat per a les dues jugadores un element clau perquè moltes nenes tinguin nous referents femenins del món de l’esport i no únicament tinguin referents de l’esport masculí.

“Gràcies a vosaltres, les nenes petites que ara comencen a jugar tenen referents, i a més genereu molta motivació. Poder veure les teves referents guanyant títols i pensar que algun dia potser seràs allà també”, afirma la Judit.

“Abans sí que hi havia noies jugant però no eren tan mediàtiques com potser ara. El fet que ara ens televisin i  haver guanyat títols i haver estat les primeres a aconseguir una Champions, crec que per a les nenes és més fàcil el camí”, respon Leila. I afegeix que, gràcies a l’aposta que està fent el Barça, “ara hem d’aprofitar aquest moment amb aquestes instal·lacions noves”. “Hem de seguir amb aquesta dinàmica, lluitant per nosaltres i per fer el que més ens agrada -afirma-. Totes juntes, tirar endavant”.

Dia Internacional de la Nena

L’any 2011 l’Assemblea de les Nacions Unides va designar l’11 d’octubre com el Dia Internacional de la Nena amb l’objectiu de reivindicar el reconeixement dels drets de les nenes i donar a conèixer diverses problemàtiques que es donen a tot el món, especialment en països poc desenvolupats.

La resolució que es va aprovar destaca la necessitat d’invertir i sensibilitzar la societat sobre la necessitat d’empoderar les nenes i trencar el cicle de discriminació i violència del qual sovint són víctimes, a més de promoure i protegir els drets humans.

Entre les principals problemàtiques destaquen l’accés a l’educació, la mutilació genital, el matrimoni infantil, el tràfic d’éssers humans i l’esclavitud, però també l’accés a la pràctica esportiva, com una altra de les formes de discriminació per raó de gènere, fins fa poc fins i tot prohibida per llei en alguns països.