Prevenció de l'assetjament escolar a través de l'esport

Mària Vallès, directora General de la Fundació Barça

Article de la directora general de la Fundació Barça, Mària Vallès, a Cuadernos de Pedagogía

«La gent que s'estima a si mateixa no fa mal a altra gent. Quan més ens odiem a nosaltres mateixos, més volem que altres pateixin »
Dan Pearce

Un de cada tres nens i nenes de les escoles d'Educació Primària de Catalunya és víctima d'assetjament escolar, segons un informe de la Fundació Barça publicat el 2019, i un de cada deu adolescents d’Educació Secundària, segons Save the Children. Això suposa gairebé un milió de nens, nenes i adolescents que són víctimes d'assetjament dins i fora de el centre educatiu a Espanya.

Sens dubte, una xifra alarmant que dimensiona una xacra que no entén d'estatus econòmics o socials i que pot provocar greus seqüeles que condicionen el desenvolupament. Fins i tot les seves conseqüències es manifesten en l'edat adulta.
Per tant, com a societat, hem de prendre partit per abordar aquesta forma de violència i, complir el compromís amb la Convenció sobre els Drets de la Infància: garantir la seva protecció i benestar.

La normalització de la violència és un dels elements que sosté el bullying, al costat de la llei del silenci, fa que les víctimes no revelin els seus agressors/es ja sigui per por, vergonya o autoculpabilitat. «Suposo que sent com sóc era difícil que no es fiquessin amb mi», ens comparteix Álvaro, justificant així als seus agressors i arrossegant la culpa. Testimonis com el seu són malauradament molt freqüents.

La normalització de la violència és un dels elements que sosté el bullying

Parlem de bullying quan ens referim a una dinàmica de violència reiterada en el temps (de 2 a 3 anys en molts casos), on la víctima no pot sortir per si mateixa de l'assetjament psicològic, físic o virtual, portant-la a una situació de indefensió i aïllament. Aquesta victimització intencionada és exercida per un o més individus, que es veuen recolzats pel silenci dels observadors, que no busquen protecció per a la víctima. «Tots ho feien. Era normal», ens revela Anna.

En el nostre informe destaquem que l'aïllament representa un 70% de les formes més freqüents d'assetjament escolar. En la major part d'ocasions, els adults només percebem accions o conflictes puntuals, però no l'historial de les agressions sofertes.
Arran d'aquestes dades, seguint la veu dels experts i la línia estratègica de prevenció de la violència, hem desenvolupat un programa de prevenció de l'assetjament escolar per a les escoles de Primària que utilitza l'esport com a eina.

Conscients que el club i els seus jugadors exerceixen una gran influència i són un referent per als nens i nenes, és per a la Fundació Barça una gran responsabilitat a nivell social. A més, sabem el potencial educatiu i socialitzador que té l'esport, que el converteix en una eina òptima per fomentar la relació saludable entre iguals i incidir en els factors preventius, tal com la literatura ens avala.

Seguint el Model de Responsabilitat Personal i Social de Donald Hellison (MRPS) (2003), a través del esport es treballen les habilitats socials com: l'autocontrol, l'actitud reflexiva, la gestió positiva dels conflictes i l'assertivitat, entre d'altres.

D'altra banda, diversos estudis (com recull el mètode Ruler) destaquen que les persones que practiquen esport mostren més capacitat per definir, identificar i gestionar les emocions. Es potencia l'autoestima, la resiliència, l'empatia o la tolerància a la frustració, per exemple.

Finalment, com defensa Palou (2001), l'activitat física facilita la posada en pràctica i el desenvolupament de valors com el treball en equip, cooperació, respecte...
El nostre programa basat en factors de prevenció posa un èmfasi especial en la figura de l'observador, clau per trencar la situació de l'assetjament escolar.

Després de dos anys de pilotatge, s'ha reduït un 35,8% els casos de bullying i un 60% els de ciberbullying en els centres escolars participants. Durant aquest curs 2019/20 ja s'està implementant a Catalunya i està disponible de forma gratuïta per a tots els centres.

La figura de l'observador és clau per trencar la situació de l'assetjament escolar

Per tal de donar resposta al 76% de mestres de primària de Catalunya que manifesta no comptar amb eines per abordar aquest fenomen, el nostre programa ha considerat essencial dotar-los d'estratègies. En aquest sentit, la formació dels docents es desenvolupa a través d'un campus virtual, accedint també a les 7 sessions que implementaran dins de les assignatures d'Educació Física, tutoria i Art a cada grup del centre. Aquest total de 42 sessions diferents, adaptades al currículum escolar, són aplicades pels propis docents per tal de garantir la seva integració en el centre i la seva vinculació amb el projecte de convivència.

Abans i després de la implementació del programa, l'alumnat emplena un test que facilita un diagnòstic del clima escolar. D'altra banda, donada la necessitat que tota la comunitat educativa es comprometi en la prevenció i detecció precoç del bullying, la resta dels docents o personal no docent també accedeix a la formació.

Queda molt per fer, però som conscients que es requereix una resposta multidisciplinària que compti amb el conjunt de tota la societat i especialment amb tots els agents educatius. Sensibilitzar, conscienciar i dotar de recursos és la clau.

#TotsContraElBullying

COMPARTEIX AQUESTA NOTÍCIA