La Fundació presenta l’informe “l’esport com a instrument de prevenció de la violència"

En l’acte celebrat avui a l’Auditori 1899 s’ha exposat el plantejament estratègic que servirà per abordar la prevenció de la violència en els programes i campanyes de la Fundació Barça

17/04/2018

La Fundació Barça, en col·laboració amb la Càtedra Ethos de la Universitat Ramon Llull, ha presentat aquest dimarts a l’Auditori 1899 del Camp Nou l’informe ‘L’Esport com a instrument de prevenció de la violència’, que marca el posicionament estratègic inicial que servirà per abordar la prevenció de la violència en els seus programes i campanyes.

La presentació de l’informe, realitzat en format ‘pitch’ (presentació breu i impactant destinada a despertar l’interès de l’audiència o l’interlocutor utilitzant eines com l’storytelling), ha estat presentat i conduït per l'actor i director Marc Martínez, i ha comptat amb la participació de Jordi Cardoner, vicepresident primer del FC Barcelona i de la Fundació Barça; Francesc Torralba, director de la Càtedra ETHOS-URL; Mària Vallès, directora general de la Fundació Barça; Jordi Osúa, professor d'Educació Física i doctor en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport; Mariona Miret, responsable de programes de la Fundació Barça, i Edmílson Gomes de Moraes, exjugador del FC Barcelona i president de la Fundació Edmílson Sembrando sueños.

Programa de Prevenció de la Violència

Inspirat en l’Estudi de la Universitat Ramon Llull i la Càtedra Ethos de ‘Prevenció de la Violència: L’esport com a instrument en la resolució de conflictes, cohesió i convivència social entre els infants i els joves', i orientat per les sis estratègies promogudes per l’UNICEF per prevenir la violència contra els nens i les nenes, la Fundació Barça, després d’una anàlisi i identificació dels avantatges comparatius i el valor afegit dels seus programes i metodologies, ha decidit enfocar-se a ajudar els nens, nenes i adolescents a fer front als riscos i desafiaments i modificar les actituds i normes socials que sostenen i fomenten la violència i la discriminació.

Com a resultat d’aquesta anàlisi, el 2017 la Fundació Barça posa en marxa el seu Programa de Prevenció de la Violència en les dues vessants de prevenció del bullying i de prevenció de la violència juvenil. L’esport es revela com l’eina més adequada per a la promoció del respecte i la tolerància, així com un instrument que pot contribuir a la resolució de conflictes, l’apoderament de les comunitats i els seus joves, la promoció de la inclusió social i l’accés a l’educació.

La Fundació Barça parteix de la certesa que els nens, nenes i adolescents tenen la capacitat de resoldre les situacions que els afecten, sempre que comptin amb les capacitats i habilitats i la comunitat i la societat que els rodegi, s’impliqui activament en la prevenció de l’assetjament escolar i de la violència juvenil.

La meitat dels nens i nenes al món han estat objecte d’algun tipus de violència

La Fundació Barça adopta la definició de violència del Comitè dels Drets dels Infants de les Nacions Unides com a "tota forma de perjudici o abús físic o mental, descuit o tracte negligent, maltractaments o explotació, inclòs l'abús sexual" i insisteix en la urgència i la responsabilitat dels Estats i del conjunt de  les comunitats de protegir els nens i les nenes de tota forma de violència, com s’indica en l’Observació General  Núm. 13 del 2011 de les Nacions Unides.

La Declaració dels Drets de l’Infant (1959), en els seus diferents principis, exalça la necessitat que el nen i la nena estiguin protegits contra la violència. No obstant, la meitat dels nens i nenes al món han estat objecte d’algun tipus de violència.

Lluita de la violència cap a la infància

El 2015 les Nacions Unides va adoptar els 17 Objectius del Desenvolupament Sostenible (ODS) per estimular l’avenç en el desenvolupament sostenible fins al 2030. Des de llavors, les organitzacions internacionals li han adjudicat un paper preponderant a la lluita contra la violència cap la infància. Així ho demostra el desenvolupament d’indicadors concrets per aconseguir l’ODS16, que estableixen que un element clau de la promoció de la pau, la justícia i les institucions fortes és acabar amb totes les formes de violència cap a la infància.

En coherència amb aquesta agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible i els acords internacionals per eliminar tot tipus de violència, la Fundació Barça aborda, des de l’elaboració del seu Pla Estratègic 2016-2020, la millora a l’accés i el reforç a l’educació, la promoció de la inclusió social i la prevenció de la violència en la infància i la joventut dels col·lectius més desafavorits i utilitza l’esport com a mitjà per assolir aquests objectius. Concretament, per tal d’eliminar la violència en la infància i la joventut, la Fundació Barça inclou aquells tipus de violència en què pot contribuir a prevenir a través de l’esport i que estan relacionats amb els abusos que es realitzen entre els grups d’iguals. Això és, violència entre nens, nenes i adolescents que conviuen en un mateix espai de relació: el bullying i la violència juvenil.

El document complert es pot trobar clickant aquí