Assegut a una butaca, Miguel Baltasar, sosté la pilota del projecte, acompanyat pel doctor Jordi Gómez.

Miguel Baltasar, a casa seva amb la pilota del projecte, acompanyat pel doctor Jordi Gómez. VÍCTOR SALGADO

La Fundació FC Barcelona i la Fundació Leo Messi, amb la col·laboració del Programa de Salut Internacional de l'Institut Català de la Salut (PROSICS) i l’Institut de Recerca de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron (VHIR), impulsen des del 2013 la campanya ‘Guanya el silenci. Guanya la Malaltia de Chagas’, un projecte de sensibilització sobre una patologia de la qual es calcula que estan infectades 10 milions de persones a tot el món, principalment a l’Amèrica Llatina.

A l’últim espot produït, els seus protagonistes, la Maira Carolina i els seus fills, proposen que una pilota de futbol recorri totes les entitats que lluiten per eradicar aquesta malaltia al món perquè amb les signatures de tots els implicats se simbolitzi la unió envers aquest repte.

Leo Messi, implicado con la enfermedad de Chagas por

Pilota signada per Leo Messi

Durant els últims mesos aquesta pilota ha recorregut Europa i Amèrica buscant la complicitat de tothom, i finalment, per tancar el cercle, l'ha signat Leo Messi i ha arribat a mans de Miguel Baltasar, un argentí de 88 anys afectat per la malaltia que va protagonitzar el primer espot de la campanya. En Miguel, quan va rebre la pilota de mans de Jordi Gómez, metge del projecte, va mostrar la seva alegria en veure la dimensió que ha pres aquesta iniciativa que fa d’altaveu de tots els afectats per aquesta patologia al món. Al primer vídeo en Miguel va poder conèixer Leo Messi gràcies al fet que va exterioritzar el seu desig de trobar-se amb ell, una metàfora del que han de fer les persones que poden estar infectades de la malaltia de Chagas: trencar el seu silenci i fer-se les proves de detecció. En Miguel és el millor exemple que, amb una detecció precoç i amb el seguiment dels tractaments, la qualitat de vida dels malalts pot ser òptima.

Projecte global ‘Beat Chagas’

Al mes de març, en el marc d’aquest projete, es van celebrar al Camp Nou les jornades mèdiques ‘Puentes para ganar al Chagas colectivamente’, que van servir per analitzar les últimes novetats sobre aquesta malaltia en els àmbits epidemiològic, biomèdic, psicosocial i de gestió. Coincidint amb aquestes jornades, la iniciativa global ‘BeatChagas’ va estrenar portal web. Es tracta d'un nou espai que recull notícies, materials educatius i de comunicació sobre el Chagas amb l’objectiu que les persones afectades i els professionals de la salut tinguin un punt de referència a la xarxa per avançar en la vigilància, la prevenció i el control de la malaltia.

‘BeatChagas’ compta també amb la col·laboració de l’OMS, del Grup ‘¿De qué hablamos cuando hablamos de Chagas?’, de l’Ambulatorio Chagas de Recife, al Brasil, i de la Federació Internacional de les Associacions de Persones Afectades per la Malaltia de Chagas (FINDECHAGAS).