Éric Abidal, Jordi Cardoner, Antoni Comín i Jaume Tort, durant l’acte celebrat al Camp Nou / ÀLEX CAPARRÓS

El conseller de Salut, Antoni Comín, i el vicepresident primer del FC Barcelona, Jordi Cardoner, han apadrinat avui el primer ambaixador de l’Organització Catalana de Trasplantaments (OCATT), l’exfutbolista blaugrana Éric Abidal, en un acte celebrat al Camp Nou i que arriba dies després que la Fundació Éric Abidal i la Fundació FC Barcelona firmessin un acord de col·laboració.

Amb aquest projecte, el Departament de Salut, l’OCATT i la Fundació Éric Abidal, amb la col·laboració de la Fundació FC Barcelona, volen contribuir a promoure la donació d’òrgans i augmentar els trasplantaments. Actualment a Catalunya, 1.260 persones estan a l’espera de rebre un òrgan.

L’OCATT ha elegit Éric Abidal pel seu exemple, la seva experiència personal i també pel seu compromís social a favor de la donació d’òrgans. El 2011 li van diagnosticar un tumor al fetge i un any després va ser sotmès a un trasplantament d’aquest òrgan. El donant va ser el seu cosí Gérard, que va donar-li una part del fetge. Tot i que després de la intervenció es va dir que tindria dificultats per continuar jugant professionalment, va treballar per recuperar-se i a l’abril del 2013 va tornar a jugar amb el Barça.

Durant l’acte s’ha presentat també un vídeo d’Éric Abidal, en què amb la col·laboració del Departament de Salut, l’OCATT, la Fundació FC Barcelona i la Fundació Éric Abidal fa una crida a la donació d’òrgans.

Creix el nombre de donants d’òrgans

Els tres primers mesos del 2016, a Catalunya hi ha hagut 89 donants d’òrgans procedents de difunts, un 39% més que en el mateix període de l’any anterior. Gràcies a aquestes donacions i a les 35 procedents de donants vius s’han pogut fer 293 trasplantaments fins al 31 de març del 2016, una xifra que representa un 22% més que en el mateix període de l’any passat.

Pel que fa al 2015, Catalunya va tancar l’any amb un rècord històric de trasplantaments amb 954, i això suposa la taxa de trasplantaments per milió d’habitant més alta del món. Aquesta xifra va ser possible gràcies a la generositat dels donants i de les seves famílies.

L’ambaixador de l’OCATT, l’exfutbolista Éric Abidal, va néixer a Lió el 1979. Va jugar amb la selecció nacional francesa i a equips europeus com el Mònaco, el Lilla, l’Olympique de Lió i el FC Barcelona. Al club blaugrana va jugar prop de 150 partits entre els anys 2007 i 2013, amb el qual va guanyar 4 Lligues, 2 Copes del Rei, 2 Lligues de Campions i 2 Mundials de Clubs, entre d’altres. El 17 de desembre del 2014 es va retirar del terreny de joc com a futbolista professional.

Jordi Cardoner, vicepresident primer del FC Barcelona

“Gràcies per comptar amb el Barça per donar difusió a aquesta causa. Sé que jugareu molts partits amb els trasplantaments i heu de saber que, comptant amb nosaltres, els jugareu a casa. Éric, sense tu aquest partit no es jugaria aquí. Moltes gràcies”.

Antoni Comín, conseller de Salut de la Generalitat

“Estem guanyant el partit dels trasplantaments per 5 a 0 i amb el de les donacions hem de fer el mateix. Però estic segur que amb l’Éric Abidal guanyarem aquest partit i el 5 a 0 quedarà curt”.

Éric Abidal, exjugador del FC Barcelona

“Una malaltia és un treball d’equip, es necessita l’ajuda de tothom. El gest de donar pot salvar vides i és un tema del qual s’ha de parlar a les famílies. El meu cosí va fer el gest més important de la seva vida en donar-me el seu fetge”.

Jaume Tort, director de l’OCATT

“Agraeixo al FC Barcelona la seva col·laboració en aquest projecte. A Catalunya som líders en trasplantaments, però no en donacions, per tant hi ha molt camí per recórrer”.

Éric Abidal, nomenat ambaixador de l... by fcbarcelona